تفسیر جواب آزمایش چکاپ کامل و آنلاین

تفسیر جواب آزمایش چکاپ کامل و آنلاین

تفسیر جواب آزمایش چکاپ کامل و آنلاین

در این مقاله قصد داریم تا نحوه ی خواندن جواب ازمایش چکاپ کامل را به شما آموزش دهیم . دوستان به یک نکته ی اساسی دقت کنید، تفسیر و خوانش نتایج ازمایش تنها بر عهده ی پزشک شخصی شما می باشد . و هیچ فرد دیگری صلاحیت خوانش و تفسیر آن را ندارد.

تفسیر جواب آزمایش

چرا تنها پزشک معالج شما مجاز به تفسیر آزمایش شما است ؟

پزشک معالج معمولا در جریان شرح بالینی و سابقه ی بیماری های شماست. این موضوع موجب می شود تا ازمایش شما با  بالین شما تطبیق داده شود.

به عنوان مثال  Hb هموگلوبین 13 در یک مرد 20 ساله پایین محسوب می شود . ولی اگر همین شخص مبتلا به تالاسمی مینور باشد به عنوان نرمال تلقی می شود .

حال تصور کنید یک بیماری که تالاسمی مینور دارد . به اینترنت مراجعه میکند و وقتی می فهمه که کم خونه . دوباره در همون اینترنت دنبال راه های درمان می گرده . مصرف آهن به عنوان اصلی ترین راه درمان کم خونی مطرحه .

اتفاقی که میوفته اینه که شخص مبتلا به تالاسمی مینور نه تنها بهبود پیدا نمیکنه . با مصرف آهن بلکه باعث انباشت آهن تو بدنش هم میشه . و اتفاقات بعد از اون پیامد این تفسیر نا صحیح وتجویز ناصحیح تر دارو است.

یا یک مثال دیگه شخصی است که هیکل عضلاتی و درشتی داره . تواین افراد معمولا مقدار کراتینین  خون از حد نرمال کمی بالاتره. و این مقدار بالاتر طبیعی محسوب میشه .

حال این شخص اگر با اطلاعاتی که در نت وجود دارد شروع به تفسیر ازمایش خودش بکند . میبیند کراتینین خونش بالاتر از حده طبیعی است . و بعد از اون به دنبال علت این موضوع میگرده . اولین دلیل مطرح مشکلات کلیوی است نتیجتا شخص به اشتباه در مورد سلامتی خودش به اشتباه می افته و کلی نگرانی شامل اون شخص میشه …

مثال های مشابه به این مورد بی شمار است . و افراد با تفسیر های نا صحیح به اصلاعات غلط زیادی دست پیدا می کنند . فلذا همیشه یادتون باشه تفسیر ازمایش به عهده ی پزشک معالجتون است و باید به دقت به توصیه های پزشکتون عمل کنید.

چگونه آزمایش خود را تفسیر کنیم ؟

حال که متوجه شدید تفسیر آزمایش تنها ازعهده ی پزشک شما بر می آید . یعنی شخصی که از سابقه ی بالینی، بیماری های زمینه ای و داروهای مصرفی شما مطلع است . منتها شما اگر کمی سواد پزشکی داشته باشید. می توانید با اطلاعاتی که در نت موجود است از اینکه وضعیت ازمایشات شما به چه صورت است آگاه شوید . به همین منظور در این بخش ما توضیحات کلی در مورد تفسیرنتایج ازمایش به شما می دهیم . ولی باز هم تاکید می کنم که استدلال ناصحیح نباید موجب نگرانی و اضطراب شما بشه . قبل از اینکه در مورد تفسیر ازمایشات صحبت کنیم به این سوال پاسخ می دهیم که یک چکاپ از چه بخش هایی تشکیل شده است .

تفسیر آزمایش خون

یک چکاپ کامل از چه بخش هایی شده است ؟

یک چکاپ کامل از بخش های مختلفی تشکیل شده است . در این قسمت ابتدا بخش های مختلف یک چکاپ را شرح می دهیم سپس به تفسیر هر بخش بصورت جداگانه می پردازیم.

آزمایش کم خونی :

یک چکاپ کامل عموما شامل یک سری ازمایشات میشه که پر خونی و یا کم خونی رو تشخیص میده.

این ازمایش ها شامل موارد زیر است :

CBC(1: ازمایش اصلی تشخیص کم خونی

2)VitB12: ویتامین ب12 یکی از مورد مورد نیاز برای خون سازی محسوب میشه که فقط از طریق گوشت قرمز و یک سری سبزیجات خاص به دست میاد .

3) Folic Acid: اسید فولیک یا فولات هم از مواد مورد نیاز برای خون سازی محسوب می شود. و در یافت آن بسیار ضروری است . این ویتامین در دوران بارداری نقش بسیار اساسی دارد . و بسیار ضروری محسوب می شود.

4) TIBCو Iron : این دو آزمایش مقدار آهن و ذخایر آهن را در بدن نشان می دهد. این نکته که وجود آن در خون سازی بسیار حائز اهمیت است انکار ناپذیر است.

5)  Ferritin: این آنالیت هم به عنوان معیاری در مقدار ذخایر آهن محسوب می شود.

حتما بخوانید: علائم اختصاری آزمایش خون

آزمایش قند خون :

 در یک چکاپ عمومی معمولا تست قند ناشتا (FBS) اندازه گیری می شود در افرادی که سابقه ی قند خون دارند آزمایش های دیگرمثل قند 120 روزه(HBA1C) ، قند خون دو ساعته بعد از صبحانه (2Hpp)، تست تحمل گلوکز( GGt) نیز اندازه گیری می شود.

آزمایش چربی خون:

یکی از اهدافی که افراد به خاطرش هر ساله چکاپ انجام میدن تست چربی خون است. در یک چکاپ خون انواع چربی ها اندازه گیری می شود. مثل تری گلیسیرید (TG) کلسترول (cholestrol) چربی بد (LdL) چربی خوب (HdL)

آنزیم های کبدی:

این روزه دیگه کبد چرب خیلی افزایش پیدا کرده و جوان ها رو خیلی درگیر کرده . عموماَ تشخیص کبد چرب با سونوگرافی انجام میشه ولی یک سری آزمایش ها هم در تشخیص اون کمک کننده است . SGot ،  SGpt، Alp این سه آنزیم عموما به عنوان تست های کبدی روتین اندازه گیری می شود.

آزمایش های کلیوی :

دو ازمایش اساسی وجود داره که به عنوان معیار عملکرد کلیه مورد استفاده قرار میگیره .

اول اوره (urea) و دوم کراتینین (creatinin) . البته اندازه گیری ازمایش های دیگری هم در تشخیص کمک کننده است . ولی مهم ترین ازمایش های کلیوی همین دو مورد است .

ویتامین د (VitD) :

این ویتامین به عنوان بخش جدا نشدنی در تمام چکاپ های پزشکی وجود داره . علت اون هم اینه تقریبا تمام افراد کمبود این ویتامین رو دارند و باید از لحاظ اون بررسی شوند .

کمبود ویتامین د عموما ضعف و حال بد رو باعث میشه و بیش از 70 درصد ایرانی ها کمبود ویتامین D دارند .

آزمایش تیروئید :

مشکل تیروئید تقریبا شیوع بالایی در بین مردم میانسال پیدا کرده . و عموما در یک چکاپ پایه ای مورد ارزیابی قرار میگیره . در یک چکاپ عمومی دو ازمایش TsHو T4اندازه گیری میشه . و بعد از این مرحله اگر بیمار مشکلی خاص داشته باشه ازمایش های تکمیلی تر انجام میشه .

آزمایش کشت ادرار :

عفونت ادراری عموما با علائمی همراه است مثل سوزش ادرار یا بوی بد ادرار یا دردهای ناحیه ی شکمی . منتها کشت ادرار در یک چکاپ روتین انجام میشه به این علت که گاهی عفونت ادراری بدون علامت است . وعدم تشخیص و درمان میتونه منجر به مشکلات خیلی بد تر بشه.

تفسیر جواب آزمایش چکاپ کامل و آنلاین

تفسیر آزمایش خون (CBC):

در تفسیر آزمایش CBC یک سری معیار وجود داره که من مهمترین ها رو خدمتتون میگم. دقت کنید که بنده نرمال رنج های هر کدام از موارد ازمایش CBCرا توضیح میدم .

همو گلوبین Hb:

مهم ترین معیار جهت تشخیص کم خونی محسوب میشه و نرمال رنج آن در آقایان و خانوم ها متفاوت است .

رنج نرمال Hbدر آقایون: 15-13

رنج نرمال Hbدر خانوم ها : 13-11

هماتوکریت Hct:

این آزمایش هم به عنوان معیار کم خونی یا پر خونی در کنار هموگلوبین قرار دارد .

رنج نرمالHct  در آقایون :47-42

رنج نرمالHct در خانوم ها : 45-38

تعداد گلبول سفید خون Wbc:

گلبول های سفید خون در دفاع بدن نقش دارند و تعداد انها بسیار حیاتی محسوب می شود .

رنج نرمال Wbc :4/5 -11

تفسیر نتایج تعداد Wbcدر ازمایش می تواند بسیار متنوع باشد و گاهی کار دشواری محسوب می شود.

تفسیر تعداد پلاکت Pltدر آزمایش خون :

پلاکت ها ذراتی هستندکه در پروسه ی انعقاد نقش دارند .

رنج نرمال تعداد پلاکت در ازمایش خون : 450-150

تفسیرمقدار آهن  Iron یا Fe درخون :

رنج نرمال آهن خون مقادیر بین 30و 160 است .

تفسیر مقدار اسید فولیک Folic Acid و ویتامین B12:

دوستان مقادیر این ویتامین ها بر حسب ازمایشگاهی که به آن مراجعه می کنید متفاوت است . و برای تفسیر باید به خود جواب ازمایش مراجعه کنید. عموما در جلوی جواب ازمایش مقادیر نرمال درج می گردد .

نرمال رنج آزمایش قند ناشتا (FBS) :

قند ناشتا (FBS) باید زیر 100 باشد (100-70) مقادیر بین 125-100به عنوان مرز محسوب می شود. این افراد در اینده مستعد ابتلا به قند خون هستند . مقادیر بالاتر از 125 به عنوان قند خون تلقی می شود .

حتما بخوانید: آزمایش خون در بخش های مختلف آزمایشگاه

تفسیر آزمایش چربی خون :

رنج نرمال کلسترول :کمتر از 200

رنج نرمال چربی بد LDL : کمتر از 130

رنج نرمال تری گلیسرید : کمتر از 200

رنج نرمال چربی خوب HDL: بیش تر از 60

دقت کنید که مقدار چربی بد هر چقدر کمتر باشه بهتر است و مقدار چربی خوب هر چقدر بالاتر باشه بهتر است .

تفسیر آزمایش کبد :

نرمال رنج آزمایش های کبدی به شرح زیر است :

SGot:در خانم ها کمتر از 31 و در آقایون کمتر از 40

SGPT: در خانم ها کم تر از 31 و در آقایان کمتر از 40

تفسیر آزمایش های کلیوی:

مقدار نرمال اوره و کراتینین در خانم ها:

Urea:10-30

Creatinin: 0/6-1/2

 مقدار نرمال اوره و کراتینین در آقایون:

 Urea:15-45

 Creatinin: 0/8-1/3

تفسیر آزمایش Vit D:

مقدار نرمال رنج ویتامین D در آزمایشگاه های مختلف متفاوت است . ولی عموما مقادیر زیر برای تمام آزمایش ها قابل تعمیم است : 80-25

تفسیر آزمایش تیروئید:

تفسیر آزمایش تیروئید نیز همانند دیگر هورمون ها بر اساس آزمایشگاه متفاوت است. ولی مقادیر زیر در مورد دو هورمون TSH و T4 تقریبا ثابت است.

TSH = 0/25 – 5/5

T4 = 5-12/5

تفسیر آزمایش کشت ادرار

تفسیر آزمایش کشت ادرار:

کشت ادرار در حالت نرمال باید منفی باشد. اگر مثبت باشد چند مورد اهمیت خاصی در تفسیر آن دارد.

اول کلنی کانت Colony count که نشان دهنده ی مقدار عفونت است .

دوم نام باکتری که مهم است از چه نوعی باشد. بعضی باکتری ها به عنوان آلودگی محسوب میشه و بعضی ها هم ایجاد عفونت های خطرناک می کند.

سوم داروهای موثر بر روی این باکتری است.

برای دیدن دوره تخصصی پذیرش و نمونه گیری آزمایشگاه تشخیص پزشکی روی عکس زیر کلیک کنید و یک متخصص آزمایشگاه بشید .

آموزش پذیرش آزمایشگاه و نمونه گیری

46 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *