اشتباه رایج در تشخیص بیماری تیروئید

اشتباه رایج در آزمایش تیروئید

اشتباه رایج در آزمایش تیروئید

دوست من سلام. امیدوارم حالت عالی باشه. یک موضوعی مربوط به آزمایشات تیروئیدی چندبار در استوری های قبل تذکر دادم ولی باز هم به کرات دارم می بینم. به همین دلیل تصمیم گرفتم یک پست رو اختصاص بدم به این موضوع، موضوعی وجود داره که خیلی ها اطلاع ندارند. خیلی از کسانی که بیمار تیروئیدی شناخته میشن و دارن دارو مصرف میکنند در واقع مشکل تیروئید ندارند. و این خطای متد یا روش آزمایشگاهی محسوب می شود. باز هم تکرار می کنم روش های قدیمی اندازه گیری آزمایش های تیروئیدی موارد کاذب متعدد دارن واسه همین اگر رفتین آزمایش دادین و نتیجه ی آزمایشتون غیر نرمال بود مطمئن بشید که آزمایش به روش های مدرن مثل کمی لومینسانس یا الکترولومینسانس انجام شده.

حالا از کجا بفهمیم که آزمایشگاه از این روش (الکتروکمی لومینسانس)استفاده کرده؟

معمولا آزمایشگاهها در جواب آزمایش قید میکنند که از چه روشی استفاده می کنند مثلا می نویسند که تست ها با استفاده از دستگاه cobas e 411  به روش تمام اتومات الکتروکمی لومینسانس که مخففش ECL است انجام شده است. برای اینکه خیالتون راحت باشه میتونید هنگام مراجعه به آزمایشگاه از مسئول آزمایشگاه یا مدیر داخلی آزمایشگاه سوال کنید که تست های تیروئیدی به روش ECL انجام میشه یا خیر.

البته ناگفته نماند که هزینه ی تست های ECL دوبرابر روش های قدیمی است ولی اگر قراره که دارو مصرف کنید ارزشش رو داره. مرسی از توجهتون.

برای مشاهدهی کلیپ های بیشتر در پیج اینستاگرام کلیک کنید.

به عنوان نمونه آزمایشگاه مصطفی لز تکنیک های نوین مثل کمی لومینسانس استفاده میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *