تفسیر آنلاین آزمایش کرونا

تفسیر آنلاین آزمایش کرونا

تفسیر آنلاین آزمایش کرونا

تفسیر آنلاین آزمایش PCR 

تفسیر آنلاین آزمایش خون کرونا

آزمایش PCR 

آزمایش خون کرونا

دوست من سلام. قراره در این مقاله در مورد نحوه ی تفسیر انواع آزمایش های کرونا با هم صحبت کنیم.

 

تفسیر انلاین کرونا

آزمایش کرونا و انواع آن

با شدیدتر شدن اپیدمی کرونا در کشور هر روزه شاهد افزایش افراد مبتلا هستیم. این افراد برای تشخیص بیماری معمولا آزمایش هایی را انجام می دهند. درمورد تشخیص کرونا ما چندین نوع آزمایش داریم. آزمایش ها بر اساس دقت و نیاز یک بیمار طبقه بندی می شوند.

ما سه نوع آزمایش کلی در مورد کرونا داریم:

  1. آزمایش خون برای غربالگری اولیه
  2. آزمایش PCR با نمونه سوواپ بینی و حلقی
  3.  آزمایش آنتی بادی در خون

سوال اینه که تفاوت این تست ها چیه؟

دقیق ترین روش آزمایش روش PCR با استفاده از سواپ بینی است. اما این روش با محدودیت هایی روبروست. انجام این نوع آزمایش به امکانات گران قیمت و نیروی متخصص نیاز دارد و از این رو تعداد آن در شهر محدود است . درنتیجه امکان اینکه این آزمایش برای تمام بیماران مشکوک انجام شود وجود ندارد و تنها برای تعداد معینی در روز امکان پذیر است. از طرفی هزینه ی این نوع آزمایش بسیار بالاست درنتیجه بسیاری از افراد توانایی انجام آن را ندارند.

تفسیر آنلاین آزمایش PCR  با سواپ بینی و حلقی

در ازمایش PCR  که همان روش مولکولی است مشخص می شود که آیا ویروس کرونا در بدن فرد حضور دارد یا خیر . این آزمکایش دقیق ترین متد در حال حاضر در تمام دنیا محسوب می شود.

نحوه ی تهیه نمونه برای آزمایش PCR  کرونا

نمونه ی مورد نیاز برای آزمایش PCR در واقع خود ویروس است. یعنی ما باید از مایعات بدن که حاوی ویروس است استفاده کنیم. در اینجا معمولا از یک سوواپ از انتهای بینی تهیه شده است استفاده می شود.

نحوه ی خواندن گزارش آزمایش PCR  کرونا ویروس

جواب کلی آزمایش PCR به دو صورت مثبت یا منفی گزارش می شود. مثبت بودن تست حاکی از وجود ویروس است و منفی بودن نشانه ی عدم آلودگی به ویروس کرونا است. البته رفرنس های علمی با در نظر گرفتن خطا های نمونه گیری اعلام می کنند که جواب منفی در صورتی بصورت منفی تلقی خواهد شد که سه بار نمونه گیری انجام شود.

جواب مثبت در گزارش به این صورته:

SARS COV-GENS: POSITIVE

و در حالت منفی بصورت عبارت NEGATIVE  در جلوی آن دیده می شود.

البته جهت تفسیر آزمایش بهتره با یک متخصص حتما مشورت کنید.

ویروس کرونا

تفسیر آنلاین آزمایش خون آنتی بادی کرونا

دومین دسته از آزمایش های کرونا که در حال حاضر در حال انجام است اندازه گیری آنتی بادی ضد ویروس است. قبل از اینکه در مورد خود آزمایش توضیح بدم یک توضیح در مورد آنتی بادی میدم تا کاملا براتون شفاف بشه.

آنتی بادی های ضد کرونا

خب همونطوری که در جریان هستید بیماری های ویروسی همانند بیماری های باکتریایی درمان ندارند. و بدن مجبوره خودش داروی درمانی رو تولید کنه. در واقع بدن ما بر ضد ویروس پادتن یا آنتی بادی رو میسازه. آنتی بادی با ساختاری که داره باعث از بین رفتن ویروس می شود. تولید آنتی بادی توسط سلول های لنفوسیت B انجام میشه.

ما چندین نوع انتی بادی داریم که با اسامی مختلفی نام گذاری شده اند. به عنوان مثال آنتی بادی IgM در فاز حاد بیماری یعنی زمانی که ویروس وارد بدن شده و بیماری به صورت فعال در شما وجود داره تولید میشه.

انتی بادی IgMتولیدش افزایش پیدا میکنه و زمانی که عفونت حاد از بین میره تولیدش کم یا متوقف میشه.

از این مرحله به بعد انتی بادی IgG تولید میشه. انتی بادی IgG به عنوان عاملی برای محافظت در برابر اون ویروس برای همیشه در خون باقی میمونه. و مادامی که مقدار IgG در خون شما بالا باشد شما نسبت به اون ویروس واکسینه محسوب میشید.

در بیماری کرونا از اونجایی که مقدار IgG ممکنه بعد از مدتی افت کنه هنوز ایجاد ایمنی پس از ابتلا مورد تایید قرار نگرفته است. البته تغییر شکل آنتی ژن های سطحی ویروس نیز در این مسئله دخیل هستند. خب در ادامه در مورد انواع آنتی بادی های ضد کرونا و زمان انجام آزمایش اون باهم صحبت می کنیم.

آنتی بادی IgM کرونا 

این انتی بادی در مراحل فعال و حاد بیماری ترشح میشه. و پس از بهبودی از بین میره. پس اگر شما آزمایش دادید و covid 19 IgM مثبت شد بدونید که در فاز فعال بیماری هستید. این انتی بادی در هفته دوم بعد از بروز علائم مثبت میشه. و در هفته چهارم که شما ایمن شدید منفی میشه. دقت کنید در هفته اول بعد از شروع علائم این تست منفیه.

پس زمانی که شما در اوج علائم کرونا قرار گرفتید انجام دادن این آزمایش بی فایده است چون مشخص کننده ی چیزی نیست.

تفسیر آنلاین آزمایش خون کرونا آنتی بادی IgG 

همان طور که گفتیم انتی بادی IgG معمولا در فاز بهبودی و بعد از انتی بادی IgM مثبت میشه. پس در هفته های اولیه این تست کاملا منفی است. معمولا انتی ابدی IgG در هفته ی سوم به بعد از شروع علائم مثبت میشه. و اگر شما ازمایش دادید و IgG به تنهایی مثبت بود به این مفهومه که شما مبتلا شدید و بهبود پیدا کردید. و تا زمانی که مقدار IgG در سطح بالایی قرار داشته باشه شما نسبت به بیماری ایمن و یا واکسینه هستید. اگر IgM و IgG هر دو مثبت بودند به این مفهوم هست که شما احتمالا در هفته سوم بعد از شروع علائم قرار دارید. برای اینکه این موضوع و زمان مناسب برای انجام آزمایش کرونا را به خوبی متوجه بشید، کلیپی تهیه کردم که در اونجا به خوبی توضیح داده شده که هر آزمایش در چه زمانی مثبت خواهد بود. در ادامه این کلیپ را ببینید.

تفسیر آنلاین آزمایش خون کرونا آنتی بادی IgA 

انتی بادی IgA نوع دیگری از انتی بادی محسوب می شود. اصطلاحا این انتی بادی فرم ترشحی انتی بادی است. و در بافت ها حضور دارد. این آنتی بادی یک مزیت نسبت به دو انتی بادی دیگر دارد. انتی بادی IgA یک هفته  سریع تر نسبت به انتی بادی IgM ظهور پیدا میکند. نتیجتا این انتی بادی در هفته اول پس از بروز علائم قابل شناسایی است. از این رو ازمایش ارزشمندتری محسوب می شود.

آزمایش غیر اختصاصی در تشخیص کرونا

در تشخیص اولیه یا به عبارت دیگر غربالگری بیماران مبتلا به کرونا یک سری ازمایش انجام می شود. این آزمایشات، آزمایش های عمومی و کلی محسوب می شوند. و در بیماری های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. پس اگر این آزمایش ها رو انجام دادید و مقدار افزایش یافته است شما قطعا به کرونا مبتلا نیستید. بلکه احتمال اینکه مبتلا باشید قوی تر است. عموما سه آزمایش انجام می شود. تست CBC   ESR  CRP.

تفسیر آزمایش CBC در بیماران مبتلا به کرونا

آزمایش CBC  که توضیح کامل ان را میتونید از طریق این لینک مطالعه کنید، تفاسیر خیلی زیادی دارد. عمدتا در غربالگری کرونا هدف از انجام این تست بررسی سلول های سفید خونی است.

تعداد گلبول های سفید می تواند بسیار متغیر باشد و حالت ثابت ندارد. مثلا نمی توانیم بگوییم تعداد گلبول های سفید یا Wbc افزایش یافته یا کاهش یافته است. بلکه ممکن است افزایش یافته ، کاهش یافته و یا نرمال باشد. مهمترین اندیکاسیون قابل یافتن در تست CBC کاهش سلول لنفوسیت یا افزایش نوتروفیل ها است. چرا که لنفوسیت ها به بافت های دیگر مثل ریه مهاجرت می کنند و تعدادشون در خون کاهش پیدا میکنه.

تفسیر آنلاین آزمایش خون کرونا

تفسیر ازمایش ESR در بیماران مبتلا به کرونا 

آزمایش ESR یا سدیمانتاسیون به علت اینکه در بیماری های فاز حاد و افزایش پروتئین در خون افزایش می یابد. در بیماران مبتلا به کرونا نیز افزایش می یابد. این تست نیز آزمایش غیر اختصاصی محسوب میشه و افزایش آن نشانه ی ابتلا به کرونا است نه قطعا به منزله ی ابتلا به کرونا.

تفسیر آزمایش CRP در بیماران مبتلا به کرونا

این آزمایش نیز بصورت غیر اختصاصی است و در بیماران مبتلا به کرونا مثبت می شود. ولی مثبت بودن تست به منزله ی ابتلا نیست.

جمع بندی کلی در مورد تفسیر آزمایش کرونا

پس تا اینجا متوجه شدیم که تنها آزمایشی که به صورت همزمان و به صورت قاطع تعیین کننده مثبت یا منفی بودن کرونا است ، آزمایش pCR است که در تمام مراحل بیماری نیز مثبت است . ولی با توجه به محدود بودن برای همه ی افراد قابل انجام نیست. فلذا آزمایش غربالی کرونا و تست های خون کرونا در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرد.

امیدوارم مطلب مفیدی براتون بوده باشه. مراقب خودتون باشید.

دوستان عزیز اگر سوالی در مورد آژمایش کرونا داشتید و راهنمایی خواستید در مورد آزمایش کرونا ما در خدمت هستیم 

سوالات خودتان را همین جا بپرسید ما جواب میدهیم 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *