همه چیز درباره ی دمودکس انگل پوستی

دمودکس یک انگل پوستی

دمودکس یک انگل پوستی

دوست من سلام امیدوارم حالت عالی باشه و پر از انرژی باشی. تصاویری که با هم دیدیم مربوط به نمونه از سطح پوست یه خانم جوان بود که با علائم قرمزی ، خارش و التهاب پوست صورت مراجعه کرده بودند. و اون حشره های کوچیک و میکروسکوپی که با هم دیدیم علت این عوارض ناخواسته بود. به این حشره دمودکس میگیم.

دمودکس بطور عمومی در پوست اغلب افراد بزرگسال زندگی میکنه و عموما مشکل خاصی ایجاد نمیکنه ولی وقتی تعدادشون زیاد میشه اون موقع ایجاد مشکل میکنند و ایجاد علائم می کنند.

همه چیز درباره ی دمودکس انگل پوستی

علائم ابتلا به دموکس:

عمده ی علائم عفونت با دمودکس شامل موارد زیر است:

آکنه ، نازکی مو ، ریزش مژه ، خارش پوست ، قرمزی و تورم صورت ، شوره ی پوست ، خشکی پوست ، لتهاب پلک و تحریک چشمی.

خیلی وقتا بیماری ها و ضایعات پوستی در بیماری ها برطرف نمیشه به علت حضور این حشره. این حشره روند پیری پوست رو افزایش میده.

بطور عمده در صورت ناحیه گونه ها ، بینی و پلک زندگی میکنه یعنی نواحی که پوست چربی بیشتری ترشح میکنه. ولی از اونجایی که حرکت میکنه می تونه به سایر نقاط بدن منتقل بشه . از طریق تماس شخص به شخص و وسایل مشترک مثل شانه و … میتونه منتقل بشه.

با جوش صورت رابطه ی مستقیم داره و تشدیدش میکنه که در ادامه علتشو توضیح میدم.

دمودکس یک انگل پوستیدرمان دمودکس:

درمان چند دارویی داره و از ترکیب چند شامپو و لوسیون ظرف مدت 3 الی 4 ماه درمان میشه.مطالب مربوط به درمان در داخل کلیپ به خوبی توضیح داده شده است.

علائم تشخیص دمودکس:

تشخیص بیماری به میزان تسلط و تبحر کارشناس در هنگام نمونه  گیری و تشخیص انگل بستگی دارد.

انگل دمودکس دونوع انسانی به نام های برویس و فولیکوروم دارد که دارای دو جنس نر و ماده هستند و در اطراف فولیکول مو و غدد چربی زندگی می کنند. عموما در سطح پوست در شب ها جفت گیری کرده و تخم های خود را اطراف فولیکول مو می ریزند. حدود 10 روز بعد تخم ها به دمودکس بالغ تبدیل می شوند و طول عمر بین 4 الی 12 هفته دارند.

بدن نیمه شفاف دارند و عموما چند نوع باکتری را در سطح بدن و داخل بدن خود حمل میکنند.

برای تغذیه از چربی و ویتامین و میکروب هایی مثل پرپونی باکتریوم که عامل اصلی جوش است تغذیه می کند. این باکتری در بدن دمودکس تکثیر می شود و نتیجتا مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان جوش صورت را بی فایده می کنند چون باکتری درون بدن دمودکس است.

تراکم بالای دمودکس باعث افزایش مرگ و میر آنها نیز می شود و متلاشی شدن بدن ها باعث افزایش عفونت می شود. نتیجتا این امر باعث تشدید جوش ها می شود. از طرفی با افزایش جمعیت حرکت آنها زیاد میشود و تماس میکانیکی چنگ های آنها با پوست باعث واکنش التهابی و خارش می شود.

دمودکس ها به چند روش باعث تشدید رزاسه یا قرمزی و تورم می شوند:

1-ترشح انزیم های ترشحی  2-تحریک ایمنی التهابی 3- از بین بردن سطح های دفاعی پوست 4-حمل باکتری های مختلف

دمودکس ها در تشدید بلفاریت یا التهاب پلک موثرند. به علت تغذیه از سلول های پوستی و تخریب مژه باعث ایجاد مژه ی بد فرم شده و به علت حرکت ایجاد خراش و شوره ی استوانه ای می کنند.

باعث مسدود شدن مجاری چربی می شوند و موجب کاهش لیپید اشک و واکنش گرانولوماتوز می گردد. به علت حمل باکتری ها باعث ایجاد عفونت یا گل مژه می شوند.

برای دیدن کلیپ های بیشتر پیج منو در اینستاگرام دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *