شرایط لازم برای آزمایش اسپرم یا مایع منی

شرایط لازم برای آزمایش مایع منی یا اسپرم

شرایط لازم برای آزمایش اسپرم یا مایع منیsperm(semen)

آزمایش اسپرم به عنوان یکی از بهترین تست های تشخیص ناباروری مردان محسوب می شود، برای انجام این تست شرایطی لازم می باشد.

دوستان قبل از اینکه به ادامه مطلب برید به این نکته توجه فرمایید که کیفیت آزمایش آنالیز اسپرم خیلی مهم است یعنی هر آزمایشگاهی نمی تواند این آزمایش را به راحتی انجام داد. در بسیاری از آزمایشگاه ها با کمک کامپیوتر این آزمایش انجام می شود اما بهترین روش نمونه گیری همان مشاهده اسپرم با استفاده از میکروسکوپ می باشد.

شرایط لازم برای آزمایش مایع منی یا اسپرم

شرایط لازم برای آزمایش اسپرم یا اسپرموگرام

لطفا قبل از انجام نمونه گیری آزمایش اسپرم موارد زیر را مطالعه فرمائید:

شرایط لازم برای آزمایش اسپرم موارد زیر است که حتما برای انتجام این آزمایش باید به آن دقت کنید.

  • بهتر است که نمونه به روش مصنوعی یعنی خود انزالی تهیه شود.
  • مشخصات ثبت شده بر روی برچسب نمونه را کنترل نمائید تا صحیح باشد.
  • بیمار باید حداقل 2 و حداکثر 7 روز قبل از آزمایش ، نزدیکی یا انزال نداشته باشد.
  • بهتر است نمونه گیری را در محلی که آزمایشگاه در اختیارتان می گذارد انجام دهید.
  • در صورتیکه نمونه را در منزل تهیه می کنید قبلا در مورد زمان تحویل آن به آزماتیشگاه با نمونه گیری هماهنگ کنید، و در هر صورت نمونه باید در عرض 30-60 دقیقه و در شرایط دمایی مناسب ( هم دمای بدن) به آزمایشگاه منتقل شود. ( نگهداری در زیر بغل) ، توجه کنید نمونه نباید در معرض سرما، گرما یا تابش نور آفتاب قرار گیرد.
  • دست ها و آلت تناسلی را با آب و صابون شستشو داده و کاملا خشک کنید.
  • مایع منی را به طور کامل و مستقیم در داخل ظرف جمع آوری نمائید و دقت کنید آب، ماده شوینده یا ادرار با مایع منی مخلوط نشود و نمونه را سریعا به نمونه گیری تحویل دهید. ( درب ظرف نمونه گیری فقط هنگام خالی کردن نمونه باز شود)
  • از به کار بردن کاندوم جهت تهیه نمونه اسپرم خودداری نمائید.
  • اگر از داروی خاصی استفاده می کنید آزمایشگاه را مطلع سازید.

توجه شما به نکات یاد شده باعث افزایش صحت و دقت جواب آزمایش خواهد شد.

اهمیت آزمایش اسپرم در شرایط لازم برای آزمایش اسپرم:

امروزه با توجه به زیاد شدن ناباروری در زوجین جوان آزمایش اسپرم از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از آزمایشات مهمی که هر زوج زمان مراجعه برای ناباروری باید انجام دهند . آزمایش اسپرم برای آقا است.

البته که خانم هم باید یکسری آزمایشات هورمونی و چکاپ هایی رو انجام دهد.

اما آزمایشی که آقا در مرحله اول باید انجام دهد آزمایش اسپرم یا همان اسپرموگرام است.

آزمایش اسپرم

علت انجام آزمایش اسپرم

معمولا آزمایش اسپرم به دو علت انجام می شود:

  • بررسی مشکل ناباروری مردان: زمانی که زوجین با مشکل ناباروری مواجه می شوند، پزشک مربوطه برای تشخیص میزان تأثیرگذاری تعداد اسپرم ها و چگونگی کیفیت اسپرم، آزمایش اسپرموگرام در خواست می دهد.
  • اطمینان از نتیجه عمل وازکتومی: پس از انجام عمل وازکتومی،  یا همان بستن لوله ها در آقایون ، برای اطمینان از نتیجه عمل، آزمایش اسپرم انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ اسپرمی در مایع منی وجود ندارد و تعداد اسپرم ها در مایع منی به صفر رسیده است.

آمادگی های قبل از انجام اسپرموگرام در شرایط لازم برای انجام آزمایش اسپرم

لازم است ۳ تا ۶ روز قبل از انجام آزمایش اسپرم از انزال جلوگیری شود ، چراکه رعایت این نکته می تواند در صحت نتیجه آزمایش اثر گذار باشد. همچنین از طرفی توصیه می شود یک هفته قبل از انجام آزمایش نیز فرد انزال داشته باشد؛ زیرا عدم انزال طولانی مدت نیز بر روی کیفیت و کیمیت اسپرم اثر گذار خواهد بود. لازم به ذکر است ناشتا بودن یا نبودن برای انجام این آزمایش اهمیتی ندارد.

باید به این نکته نیز دقت کنید که در کنار آزمایش اسپرم یا همان آزمایش مایع منی ، گاهی تست های هورمونی و ژنتیکی نظیر آزمایش SDFA نیز پزشک زنان تجویز می کند که به تعیین دقیق تر علت ناباروری کمک می کند . با این حال، تست اسپرم نقش زیادی در تعیین مواردی همچون کیفیت و کمیت اسپرم  ایفا می کند.

دیگر آمادگی های قبل از انجام آزمایش اسپرم عبارتند از:

  • عدم مصرف مواد مخدر، کافئین و الکل (۲ تا ۵ روز قبل از آزمایش)
  • عدم مصرف داروهای گیاهی مانند اکیناسه
  • عدم مصرف داروهای هورمونی

اغلب نتیجه این آزمایش 2 -3 ساعت پس از دادن نمونه، اعلام خواهد شد.

 

بهترین زمان آزمایش اسپرم در شرایط لازم برای آزمایش اسپرم

در مورد بهترین زمان انجام آزمایش اسپرم باید گفت که این تست، معمولاً ۳ روز پس از آخرین خروج مایع منی چه حین مقاربت جنسی و چه در خواب انجام می شود. فاصله کمتر از ۳ روز بین انزال و آزمایش اسپرم به علت کاهش حجم اسپرم ها، موجب افت نمونه آزمایش می گردد. این در حالی است که فاصله زمانی طولانی نیز از میزان حرکت اسپرم ها می کاهد و نتایج تست را نادرست نشان می دهد.

نحوه انجام آزمایش اسپرم در شرایط لازم برای آزمایش اسپرم

برای انجام  آزمایش اسپرموگرام نیاز به نمونه مایع منی است. برای تهیه نمونه از چهار روش زیر استفاده می شود:

  • استمنا
  • رابطه جنسی با کاندوم
  • رابطه جنسی با خروج قبل از انزال
  • انزال از طریق تحریک

باید به این نکته نیز اشاره کرد که بهترین روش برای دریافت نمونه مناسب، استمنا یا همان نمونه گیری به روش مصنوعی است.

شرایط لازم برای آزمایش اسپرم در منزل:

شرایط لازم برای آزمایش اسپرم در منزل باید دقت کنید ، برای انجام آزمایش اسپرم در خانه، راه های مختلفی وجود دارد؛ باید دقت کنید که اگر این نمونه را در منزل تهیه می کنید حتما بعد از تهیه نمونه باز هم البته به روش مصنوعی باید انجام گردد و توسط خود شخص نمونه گرفته شود . بعد از تهیه نمونه آن را سریعا به آزمایشگاه برسانید و سعی کنید نمونه را زیر بغل خود نگه دارید تا دمای نمونه حفظ گردد .چون اسپرم با تغییر دما و سرد شده می میرن و شما جواب درستی را از آزمایشگاه دریافت نخواهید کرد.

دقت کنید که اگر می خواهید نمونه را داخل منزل تهیه کنید حتما قبل از آن ظرف استریل مخصوص نمونه را از آزمایشگاه تهیه نمایید.

اما باید دانست که این تست، تنها تعداد اسپرم ها را مشخص می کند و توانایی تعیین نوع حرکت و شکل اسپرم ها را ندارد. در واقع، کمتر بودن تعداد اسپرم ها از مقدار ۲۰ میلیون در میلی لیتر، علامت ناباروری است؛ اما احتمال خطا نیز در آزمایش های خانگی وجود دارد.

1 دیدگاه

  • […] بعضی از افراد تصور می کنند که برای هر تست آزمایشگاهی باید ناشتایی رعایت کنند . باید به شما عزیزان بگویم که آزمایش اسپرم یا همان آزمایش مایع منی اصلا به ناشتایی نیاز ندارد . اما خود این آزمایش یکسری شرایط دیگر نیاز دارد که آقا باید حتما آن را رعایت کند. برای اطلاع از شرایط آزمایش اسپرم می توانید روی لینک کلیک نمایید. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *