چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟

در این مقاله به موضوع و اهمیت آزمایش اسپرم در بین زوجین می پردازیم. احتمالا شما هم با این موضوع زیاد مواجه شدین زمانی که یک زوج جوان برای چندین سال دارای فرزند نمی شوند. انگشت اتهام رو به سمت همدیگر نشونه میگیرن و تو این جور مواقع اصولا آقایون خودشون رو مبرا میدونن.

علتش هم اینه که چون کمیت و کیفیت ترشحات جنسی رو می بینند. تصور می کنند ایرادی ندارند. جالبه بدونید حتی افرادی که آزواسپرمی دارند یعنی هیچ سلول اسپرمی ندارند.( به طور معمول یک فرد طبیعی در هر بار انزال 200 – 400 میلیون اسپرم دارند).

کمیت و کیفیت ترشحات جنسی این افراد کاملا نرماله و هیچ تفاوتی با افراد عادی ندارند.

ازمایش اسپرم

حالا یک آمار بدم تا موضوع ملموس تر بشه. ببینید از بین زوج هایی که نابارور هستند. 40 درصد مواقع اشکال در آقا است. و 40 درصد موااقع در خانم، 10 درصد به صورت مشترک و 10 درصد هم هیچ علتی وجود ندارد.

پس از اونجایی که سهم زن وشوهر در بارداری برابر است. پس بهتره بجای نشونه رفتن انگشت به سمت همدیگر کار درمان رو شروع کنند.

حتما بخوانید: چگونه سریعتر باردار شویم

امروزه دیگه تکنیک های درمانی خیلی زیادی اومده. که به راحتی هر مشکلی را حل میکنه. وقتی یک زوج به مدت 18 ماه تصمیم می گیرند باردار بشن و این اتفاق نمی افته باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

در مرحله ی اول مراجعه ، پزشک یک سری آزمایشات درخواست میده که انجام دهید . اولین آزمایشی که برای آقایون درخواست میشه آزمایش اسپرم یا مایع منی است.

آزمایش اسپرم و چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم

یک توضیح مختصر و مفیدی در مورد آزمایش اسپرم ( اسپرموگرام ) میدهیم. ببینید آزمایش اسپرم ، آزمایش بسیار ارزان و مفیدی که در 95 درصد مواقع می تونه ایرادات مربوط به آقایون رو تشخیص بده . اون 5 درصد دیگه باید آزمایشات تخصصی تری بدهند.

تفسیر ازمایش اسپرم

شرایط نمونه گیری آزمایش اسپرم:

مهمترین چیزی که در مورد آزمایش اسپرم (اسپرموگرام) مطرح است . مسئله شرایط نمونه گیری است . که شاید بشه گفت 70 درصد درستی جواب آزمایش اسپرم شما به این بستگی دارد. که نمونه رو به طریق صحیحی تهیه کردید یا خیر.

اولین مورد که خیلی مهمه اینه که از آخرین انزال شما باید 3-5 روز گذشته باشد. دقت کنید این مدت اگر کمتر از 3 روز باشد تعداد اسپرم پایین گزارش میشه و اگر بیشتر از 5 روز باشد تعداد اسپرم های مرده زیاد می شود.

روش بهتر برای برای تهیه نمونه روش مصنوعی است . یعنی شخص باید با خود ارضایی نمونه رو تهیه کرده و بهتر است که این کار در محل خود آزمایشگاه انجام شود.

اگر به هرعلتی نمی توانید نمونه رو در آزمایشگاه تهیه کنید باید حداکثر طی 30 دقیقه نمونه رو به آزمایشگاه انتقال بدهید. در زمان انتقال نمونه نباید گرم یا سرد شود . باید ظرف نمونه را چسبیده به بدنتون نگهدارید تا دمای بدن رو حفظ کنه.

توجه شود که از کاندوم نمی توانید استفاده کنید، نمونه باید مستقیما داخل ظرف استریلی که آزمایشگاه به شما میدهد جمع آوری نمایید. از مواد روان کننده هم نمی توانید استفاده کنید.

قبل از تهیه نمونه دست هایتان را با آب و صابون بشورید و درب ظرف را تنها موقع جمع آوری نمونه باز کنید.

تفسیر آزمایش اسپرم:

دقت کنید برای تفسیر نتیجه ی آزمایش اسپرم و اینکه چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم تنها کسی که دارای صلاحیت این کار است، پزشک متخصص خودتان است. چون پزشک شما فقط بالین و شرایط زوجین را می داند. خیلی از افراد دنبال این هستند. که چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم؟  پیشنهاد ما این است خیلی دنبال تفسیر آزمایش اسپرم توسط خودتان نباشید و  خیلی در اینترنت و جاهای دیگر دنبال این موضوع نگردید.

در اینجا به چند تا از موارد نرمال در آزمایش اسپرم اشاره می کنیم . یعنی مقادیر نرمالی که مورد تایید است . اما اگر کسی این مقادیر نرمال رو نداشت این به معنای نازایی نیست.

مقدار حجم مایع منی در چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم:

حجم مایع منی به طور نرمال بین 1/5-5  سی سی  است.

تعداد اسپرم(count ) در چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم:

تعداد نرمال اسپرم در هر سی سی باید بیشتر از 20 میلیون باشد. در تعداد کل باید بیشتر از 40 میلیون باشد.

سلول اسپرم نرمال

حرکت اسپرم(motility) در چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم:

اسپرم ها همان طور که در تصویر بالا می بینید . یه قسمت سر دارند و یک قسمت دم . و میتوان گفت شبیه بچه قورباغه هستند. یک اسپرم نرمال باید بتواند با سرعت خوب و به خط مستقیم حرکت کنه. از لحاظ سرعت اسپرم ها به 4 دسته تقسیم میشن.

گروه اول اسپرم هایی که حرکت تند و پیش رونده دارند. گروه دوم حرکت متوسط و پیش رونده دارند . گروه سوم حرکت کند دارند . و گروه چهارم بدون حرکت هستند. دقت کنید مجموع دو گروه اول باید بالای 50 درصد باشد.

مورفولوژی یا شکل اسپرم در چگونه جواب آزمایش اسپرم را بخوانیم:

اسپرم ها می توانند اشکال نامتعارفی داشته باشند. اشکال متعارف باید حداقل 15 درصد باشد.

حتما بخوانید : مطالب بیشتر در مورد تفسیر آزمایش اسپرم

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *