سرطان مثانه ، همه چیز در مورد آن

سرطان مثانه ، همه چیز در مورد آن

همه چیز در مورد سرطان مثانه

 

در این مقاله در مورد سرطان مثانه، تشخیص و درمان آن صحبت می کنیم. مثانه یکی از اعضای دستگاه دفع ادرار می باشد. این عضو تو خالی مسئول جمع آوری و نگهداری ادرار تولید شده در کلیه است. مثانه در پایین شکم و داخل استخوان لگن قرار گرفته است. سرطان مثانه هنگامی رخ می دهد که سلول های سطح داخلی مثانه دچار تغییر شوند و تقسیمات بی رویه انجام دهند.

سرطان مثانه

ساختار و عملکرد مثانه

مثانه یا پیشابدان، کیسه ای برای جمع شدن ادراری است که توسط کلیه ساخته می شود. این ادرار پس از جمع شدن در مثانه از میزراه تخلیه و از بدن دفع می شود. دیواره مثانه شامل سه لایه می باشد. داخلی ترین لایه سلول های پوششی هستند. لایه های بعدی بافت عضلانی و یک بافت ارتجاعی پیوندی می باشند.

سلول های پوششی مثانه می توانند با توجه به مقدار ادرار داخل مثانه تغییر شکل دهند و کشیده شوند. تا به این طریق مثانه حالت کششی خود را حفظ کنند.

حجم متوسط ادرار قابل نگهداری در مثانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ سی سی می باشد. و پس از جمع شدن ۴۰۰ سی سی ادرار در مثانه احساس دفع ادرار به انسان دست می دهد.

علائم سرطان مثانه

علائم ظاهری و بالینی  این سرطان علائمی اختصاصی نیستند. به این معنا که علائم این سرطان علائمی هستند که می توانند با سایر بیماری ها مشترک باشند. از این علائم می توان به وجود خون در ادرار (هماچوری)، درد در حین ادرار کردن، تکرر ادرار و نیاز به دفع ادرار به صورت کاذب اشاره کرد. دردهای استخوانی و کاهش وزن نیز در مراحل پیشرفته‌ی این سرطان دیده می شود.

این علائم هر یک به تنهایی اگر خبر از سرطان مثانه ندهند. یقینا به دنبال بیماری خطرناک دیگری هستند. بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده حتی یکی از این علائم به پزشک و آزمایشگاه مراجعه شود.

در صورت داشتن نسخه آزمایش برای انجام آن می توانید از همراه آزما کمک بگیرید.

اگر نسخه آزمایش ندارید و قصد انجام چکاپ دارید می توانید از چکاپ شو استفاده نمایید.

علائم سرطان مثانه

زمان شیوع سرطان مثانه در مردان – زمان شیوع سرطان مثانه در زنان

 این سرطان در مردان چهارمین و در زنان هشتمین سرطان شایع می باشد. این سرطان دومین سرطان شایع دستگاه ادراری می باشد. میزان شیوع این سرطان در مردان ۲ تا ۴ برابر بیشتر از زنان گزارش شده است. همچنین شیوع این بیماری در سفید پوستان بیشتر از سایر نژاد هاست. شیوع این سرطان با سن رابطه مستقیم دارد. و در افراد مسن شایع تر است. سن متوسط بیماران سرطان مثانه، ۶۵ سال می باشد.

عوامل خطر در سرطان مثانه

مواردی وجود دارند که می توانند ریسک ابتلا به سرطان مثانه را بالا ببرند. این موارد عبارت اند از:

سن:

همانطور که گفته شد شیوع این سرطان با سن رابطه مستقیم دارد. تقریبا بیشتر موارد گزارش شده از این بیماری مربوط به بالای سن ۴۰ سال می باشند.

سیگار و دخانیات:

سیگار نه تنها در مورد ابتلا به سرطان مثانه بلکه در مورد ابتلا به تمامی سرطان ها نقش مهمی ایفا می کند. کسانی که سیگار می کشند. دو تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه می باشند.

جنسیت مذکر:

سرطان مثانه در مردان دو تا چهار برابر بیشتر از زنان شایع می باشد.

نژاد:

اروپایی ها و آمریکایی های سفیدپوست، دوبرابر سیاه پوستان به این بیماری مبتلا می شوند.همچنین کمترین شیوع ابتلا در بین آسیایی ها گزارش شده است.

شغل:

مواجهه با اشعه مانند افراد شاغل در مراکز عکس برداری با اشعه می تواند ریسک ابتلا را بالا ببرد. همچنین مواجهه با مواد سرطان زا و فلزات سنگین مانند سرب موجود در صنایع رنگ هم می تواند شانس مبتلا شدن را افزایش دهد.

داروها:

دارو هایی مانند سیکلوفسفاماید و داروهای ارسنیک دار، از جمله داروهایی هستند که می توانند باعث سرطان مثانه شوند.

تشخیص سرطان

علل ابتلا به سرطان مثانه

سرطان تقسیم بیش از حد و خارج از کنترل سلول ها می باشد. که باعث شکل گیری تومور می شود. سرطان مثانه و به طور کلی سرطان ها می توانند تحت تاثیر دو دسته از عوامل ایجاد شوند. یک دسته از این عوامل مربوط به محیط و دسته دیگر مربوط به وراثت و ژنتیک می باشد.

دسته اول شامل قرار گیری فرد در معرض مواد سرطان زا یا انکوژن است. که تقسیم سلولی را از کنترل خارج می کنند. دسته دوم استعداد افراد به ابتلا به این بیماری است. این استعداد از والدین به فرزندان به ارث می رسد.

بسیاری از افرادی که در طول زندگی خود مبتلا به سرطان مثانه می شوند. در خانواده خود افراد دیگری که مبتلا به این بیماری هستند را نیز می شناسند.

مراحل سرطان مثانه

سرطان مثانه بر اساس پیشرفتگی تومور به پنج دسته از صفر تا چهار تقسیم بندی می شود. مرحله صفر تومور با کم ترین پیشرفت و مرحله چهار تومور بدخیم با بالا ترین پیشرفت را نشان می دهد.

مرحله صفر:

در این مرحله سلول های مثانه فقط بافت پوششی داخل مثانه را درگیر کرده اند. (کارسینومای درجا)

مرحله یک:

در این مرحله سرطان به عمق غشای پوششی رسیده است اما هنوز عضلات مثانه را در بر نگرفته است.

مرحله دو:

سرطان در مرحله دو به بافت ماهیچه ای مثانه رسیده است.

مرحله سوم:

سرطان از لایه ماهیچه ای هم رد شده و از آستر پیوندی مثانه هم عبور کرده است. در این مرحله ممکن است در مردان پروستات و در زنان واژن را نیز درگیر کند.

مرحله چهارم:

مرحله چهارم پیشرفته ترین حالت سرطان است. در این مرحله سلول های تومور از راه های مختلف در بدن پخش شده اند و در سایر اندام های بدن ایجاد سرطان می کنند.

سرطان مثانه

روش های تشخیص سرطان مثانه

همان طور که گفته شد علائم سرطان مثانه مختص به این بیماری نیستند. چه بسا علائم ظاهری در مراحل اولیه کاملا مشاهده نشود. بنابراین بیماری که نشانه غیر معمولی در خود دید باید سریعا به پزشک مراجعه کند. تا پزشک او را به سمت آزمایشات مناسب راهنمایی کند.

معاینه بدن:

در این روش پزشک با لمس ناحیه شکمی و لگنی بیمار سعی در احساس تومور دارد. ممکن است معاینه‌ی واژنی و مقعدی نیز لازم باشد.

تصویر برداری:

در این روش که توسط رادیولوژیست انجام می شود. توسط اشعه ایکس یا امواج دیگر می توان تصاویری از مثانه تهیه کرد. در این تصاویر پزشک می تواند به خوبی تومور را تشخیص دهد.

آزمایش ادرار:

یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش هایی که پزشک می تواند به وسیله آن تومور مثانه را تشخیص دهد آزمایش ادرار می باشد. مشاهده خون، بعضی مواد شیمیایی و پروتئین ها و سلول های سرطانی شده مثانه می تواند حاکی از این سرطان باشد. همچنین آزمایش خون هم می تواند کاربرد داشته باشد. به وسیله بعضی عوامل موجود در خون می توان وجود و مرحله تومور را تشخیص داد.

نمونه بافت:

پزشک متخصص ارولوژی می تواند با وسایلی خاص و بیهوش کردن بیمار از بافت مثانه برداشت کند. سپس این بافت به آزمایشگاه ارسال و از نظر ریخت شناسی سلولی بررسی می شود. نتایج این بررسی به پزشک گزارش داده می شود.

حتما بخوانید : همه چیز در مورد سرطان روده بزرگ

درمان سرطان

راه های درمان سرطان مثانه

درمان سرطان مثانه در صورت تشخیص زود هنگام به خوبی انجام پذیر می باشد. بیماران مبتلا به سرطان مثانه برای درمان می توانند راه های مختلفی را انتخاب کنند. شیمی درمانی، جراحی، اشعه درمانی و… از راه های مختلف درمانی سرطان مثانه است. گاها بسته به نظر پزشک این راه ها به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

جراحی در سرطان مثانه:

یکی از رایج ترین راه های درمانی برای سرطان مثانه جراحی می باشد. نوع جراحی بستگی به مرحله تومور و نظر پزشک معالج دارد. انواع روش هایی که برای جراحی استفاده می شوند. شامل برش از طریق پیشابراه، برداشتن تمام مثانه، برداشتن بخشی از مثانه می باشند.

پرتو درمانی در سرطان مثانه:

این روش توسط دستگاه های پرتو درمانی و با تاباندن اشعه به ناحیه تومور انجام می شود. این شیوه درمانی به دو روش پرتو درمانی داخلی و پرتو درمانی خارجی می تواند انجام شود. در روش خارجی از دستگاه هایی استفاده می شود که از بیرون بدن را مورد تابش قرار می دهند. اما در روش داخلی پزشک مخازن کوچکی از مواد پرتوزا را وارد مثانه می کند. تا سلول های توموری از داخل در معرض تابش اشعه قرار بگیرند.

شیمی درمانی:

شیمی درمانی استفاده از داروها و مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی است. در هر شیمی درمانی معمولا چندین نوع دارو تجویز می شود. در مراحل اولیه سرطان مثانه داروهای مایع خاصی به طور مستقیم از طریق سوند به مثانه وارد می شوند. این دارو ها برای چند ساعت داخل مثانه باقی می مانند.

در صورتی که سرطان پیشرفت کرده باشد و از طریق رگ های خونی و لنفاوی در بدن پخش شده باشد. (متاستاز). شکل درمان متفاوت است. در این حالت از داروهایی استفاده می شود که به رگ های خونی تزریق می شود و در سراسر بدن پخش می شود.

درمان بیولوژیک در سرطان مثانه:

در این شیوه درمانگر سعی می‌کند با افزایش قدرت ایمنی و دفاعی بدن خود بیمار، با سرطان مقابله کند (ایمیون تراپی) این روش بیشتر در مراحل ابتدایی مثانه استفاده می شود. هنگامی که سرطان هنوز از غشای مثانه به داخل تر نفوذ نکرده است. در ایمیون تراپی سیستم ایمنی توسط یک ترکیب از باکتری های ضعیف شده تحریک می شود. تا علیه تومور فعالیت کند. این روش نسبتا جدید تر بوده و کمتر از روش های بالا رواج دارد.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *