درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه

در این مقاله در مورد درمان سرطان ریه صحبت خواهیم کرد. سرطان ریه، سرطانی شایع در مردان و زنان به ویژه مردان است. در افراد سیگاری که اصلی ترین عامل ابتلاء به سرطان ریه است، شیوع بیشتری دارد و شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان به حساب می آید.

دو نوع سرطان داریم:

  1. از ریه آغاز می شود و منشاء اولیه ی آن ریه است که به آن سرطان ریه اولیه گفته می شود.
  2. ممکن است تومور های سرطانی که در سایر نقاط بدن تشکیل شده اند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به ریه انتقال پیدا کنند (متاستاز) که به این نوع از سرطان، سرطان ثانویه گفته می شود.

شناخت نوع سرطانی که بیمار به آن مبتلاء است در انتخاب نوع درمان متناسب با نوع سرطان بسیار مهم است.

سرطان ریه

انواع سرطان ریه

سرطان ریه اولیه

همانطور که گفتیم منشاء این نوع از سرطان، خود ریه است که به دو نوع سرطان ریه غیر کوچک و سرطان ریه کوچک تقسیم می شود.

سرطان ریه غیر کوچک: Non-small cell Lung cancer Treatment

بیشتر از 80 درصد از سرطان های ریه از این نوع هستند و شیوع بالایی دارد.

در این نوع از سرطان سلول های بدخیم در بافت ریه تشکیل می شوند و کشیدن سیگار باعث این نوع از سرطان می شود.

علائمی مثل تنگی نفس و سرفه هایی است که قطع نمی شود. شیوه های درمانی حال حاضر قادر به درمان بسیاری ار بیماران که مبتلاء به این نوع از سرطان ریه اند، نیستند.

سرطان ریه کوچک

شیوع این نوع از سرطان ریه نسبت به سرطان ریه غیر کوچک کمتر است اما سرعت گسترش و رشد آن بیشتر است. عامل اصلی ابتلاء به این نوع از سرطان ریه هم، استعمال دخانیات است.

نشانه این نوع از سرطان درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه است و متاسفانه اکثر بیماران با درمان های رایج معالجه نمی شوند.

سرطان ریه متاستاتیک

این نوع از تومورهای سرطانی در نقاط دیگر بدن تشکیل می شوند و بعد از آن به کمک سیستم لنفاوی و جریان خون به ریه منتقل می شود. تقریبا همه سرطان ها می توانند به ریه منتقل شوند. اما رایج ترین آن ها از سرطان های پستان، مثانه، روده بزرگ، کلیه، نروبلاستوم و سارکوم منشاء می گیرند.

علائم سرطان ریه

سرطان ریه معمولا در مراحل اولیه نشانه و علائم خاصی ندارد و تا زمانی که در سراسر ریه و یا نواحی دیگر گسترش پیدا نکند، علائم آن بروز پیدا نمی کند. علائم کلی که در نهایت در افراد مبتلاء به سرطان ریه بروز پیدا می کند:

  1. مشکلات تنفسی مثل تنگی نفس و احساس درد هنگام سرفه کردن
  2. سرفه های مداوم
  3. سرفه های خونی
  4. احساس خستگی و کاهش وزن بدون علت

حتما بخوانید: سرطان ریه و همه چیز در مورد آن

تشخیص سرطان ریه

سرطان ریه، در مراحل اولیه علائمی ندارد و زمانی ظهور پیدا می کنند که سرطان پیشرفت کرده است. فرد پس از مشاهده علاومی که گفته شد باید سریعا به پزشک مراجعه کنند، چون این علائم در اکثر بیماری های ریوی وجود دارد و صرفا نشان دهنده ی سرطان ریه نیست، به همین دلیل برای پی بردن به علت آن باید به پزشک مراجعه کرد. در ابتدا پزشک سابقه بیماری و خانوادگی فرد را مورد بررسی قرار می دهد، بیمار اگر دچار خلط خونی باشد، باید خلط از نظر وجود سلول های سرطانی مورد بررسی قرار بگیرد.

عکس برداری با اشعه X از قفسه سینه و سی تی اسکن نیز برای بررسی حالت های غیر طبیعی در ریه درخواست می شود. در صورت مشاهده حالت های غیرنرمال در بررسی های انجام شده لازم است که برای مشاهده مستقیم مجرا های تنفسی، نمونه برداری یا بیوبسی انجام می شود. با توجه به نتیجه آزمایشات و سایر روش های تشخیصی اگر وجود سلول های سرطانی در ریه تایید شد مراحل درمان مناسب با نوع تومور، میزان گسترش آن و ناحیه مبتلاء انتخاب می شود. افرادی که سابقه ابتلاء به سرطان هایی که نام برده شد، دارند باید در صورت مشاهده علائم سریعا به پزشک خود مراجعه کنند و حساسیت بیشتری نسبت به بروز علائم داشته باشند.

درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه، بستگی به نوع تومور، اندازه آن، محل و وسعت سرطان ریه و وضعیت عمومی بیمار دارد. روش های درمانی ممکن است به تنهایی و یا به صورت ترکیبی استفاده شود.

پرتودرمانی از روش های درمان سرطان ریه

در این روش از اشعه X با انرژی بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. معمولا در کنار این روش از جراحی و شیمی درمانی هم استفاده می کنند. با استفاده از پرتودرمانی میزان درد کاهش پیدا می کند.

شیمی درمانی از روش های درمان سرطان ریه

در این روش از دارو برای کوچک کردن تومور استفاده می شود. با تزریق دارو، وارد بدن می شود و از طریق جریان خون به تومور می رسد. دارو های شیمی درمانی مانع رشد و پیشرفت تومور می شوند. اگر شیمی درمانی به تنهایی استفاده شودف بیشتر باعث تسکین درد می شود و لازم است حتما در کنار آن از سایر روش های درمانی هم استفاده کرد.

جراحی از روش های درمان سرطان ریه

باوجود روش های درمانی پیشرفته، جراحی موثرترین روش درمان سرطان ریه است. در صورتی که بتوان تومور را به طور کامل برداشت و بیمار تحمل عمل جراحی را داشته باشد.متاسفانه بیشتر بیماران مبتلاء به سرطان ریه شرایط لازم و مناسب برای عمل جراحی را ندارند. هدف از جراحی درمان قطعی بیماران است اما گاهی اوقات به منظور تسکین درد هم انجام می شود.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک نمایید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *