علائم سرطان ریه

علائم سرطان ریه

علائم سرطان ریه

سرطان ریه از جمله سرطان های شایع بین زنان و مردان است. طی تحقیقاتی که در ایالات متحده انجام شده است، از هر ۱۴ نفر زن و مرد یک نفر در طول زندگی اش دچار سرطان ریه می‌شود. آشنایی با علائم سرطان ریه به ما در تشخیص به موقع و زودهنگام بیماری کمک می‌کند.

علائم سرطان ریه

در ادامه چند تا از علائم سرطان ریه را نام می‌بریم و سپس آن هارا توضیح می‌دهیم.

علائم سرطان ریه

  • سرفه‌ی مداوم
  • خلط خونی
  • درد سینه
  • نفس تنگی
  • افسردگی و اضطراب
  • سرگیجه
  • خستگی مزمن
  • سردرد
  • ابتلای مداوم به بیماری های تنفسی

هشدار دهنده ترین علائم سرطان ریه

اگر علائم به صورت ناگهانی بروز پیدا کنند و مداوم شوند و دلیلی برای آن ها پیدا نشود حتما باید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از علائم سرطان ریه در مراحل نخست نادیده گرفته می‌شوند. در ادامه به بررسی هشدار دهنده ترین علائم سرطان ریه می‌پردازیم :

تنگی نفس از علائم سرطان ریه

اگر در انجام فعالیت های همیشگی خود به مشکل خورده اید. اگر تنفس برایتان سخت تر شده است، باید به سرطان ریه شک کنید. وجود تومور در مجاری تنفسی و ریه ها تنفس را سخت می‌کند. تنگی نفس از علائم تومور ریه است و باید توسط پزشک بررسی شود.

سرفه‌ی مداوم از علائم سرطان ریه

اگر بعد از سرماخوردگی‌تان سرفه بیشتر از دوهفته ادامه پیدا کرد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. اگر سیگاری هستید و به صورت مزمن سرفه می‌کنید باید توجه داشته باشید که تغییر در الگوی سرفه های شما می‌تواند از علائم سرطان ریه باشد و حتما باید توسط پزشک بررسی شود. این تغییرات می‌تواند شامل سرفه های عمیق تر و پر صدا تر یا بالا آمدن خون و همراه بودن سرفه با خلط خونی باشد.

درد سینه و استخوان درد

احساس درد و ناراحتی در قفسه‌ی سینه، شانه، گردن و پشت می‌تواند از نشانه های سرطان ریه باشد. البته این درد ها از علائم پیشرفته‌ی بیماری می‌توانند باشند. اگر سرطان ریه به مغز رسیده باشد می‌تواند سبب ایجاد سردرد شود. اگر درد ها به مدت طولانی باقی ماندند و علل دیگری نداشتند حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان ریه

صداهای غیرعادی در ریه

صدا هنگام نفس کشیدن در ریه می‌تواند از عوارض سرماخوردگی، آسم یا حساسیت باشد، اما این خس‌خس های سینه می‌تواند از نشانه های سرطان ریه نیز باشد. اگر این صدا و خس‌خس ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات صدا از علائم سرطان ریه

تغییرات صدا می‌تواند به علت یک بیماری دیگر مثل سرماخوردگی اتفاق بیفتد. اما اگر دلیل دیگری برای تغییر صدا و زمخت‌تر شدن آن پیدا نکردید، باید بدانید که می‌تواند از نشانه های سرطان ریه باشد.

عفونت های دائمی ریه

اگر به صورت مکرر دچار بیماری های تنفسی مثل برونشیت و ذات‌الریه می‌شوید و یا این بیماری ها در شما از بین نمی‌روند و دوباره برمی‌گردند، باید بدانید که این می‌تواند از نشانه های سرطان ریه باشد و باید توسط پزشک متخصص بررسی شوند.

کم اشتهایی و خستگی مزمن

تغییرات ناگهانی وزن و کاهش وزن به همراه کم اشتهایی که دلیل دیگری نداشته باشد، می‌تواند از نشانه های سرطان ریه باشد. خستگی و ضعف مداوم و بدون دلیل که با استراحت کافی از بین نرود و ماندگار باشد حتما باید تحت نظر پزشک بررسی شود.

تب بدون علت از علائم سرطان ریه

بروز تب های پی در پی بدون دلیل دیگر می‌تواند از علائم سرطان ریه باشد. تب نشانه‌ی وضعیت غیر عادی در بدن است. پس اگر دچار تب شدید و طی چند روز از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت‌یابی شود.

سردرد تنشی از علائم سرطان ریه

یکی دیگر از علائم سرطان ریه سردرد تنشی است. این سردرد با بروز درد خفیف در پشت چشم ها، گردن و سر همراه است. کسانی که این سردرد را تجربه کرده اند می‌گویند حس سردرد تنشی مثل احساس بستن یک بند محکم دور سر است. علت بروز این سردرد ها می‌تواند وجود تومور در راه سیاهرگ بالایی و بسته شدن مسیر آن باشد. اگر سرطان ریه به مغز برسد در مراحل پیشرفته، سردرد تنشی روی می‌دهد.

افسردگی یا تغییرات خلق و خو

طی تحقیقات دانشمندان به نتایج جالبی رسیده اند. به تازگی به ارتباط عجیب بین افسردگی و سرطان ریه پی برده شده است. طی تحقیقات متوجه شده اند کسانی که به سرطان ریه دچار می‌شوند تغییرات عجیبی در خلق و خوی خود حس می‌کنند. این تغییرات شامل خستگی مفرط، افسردگی، بی قراری، خواب آلودگی و حمله های عصبی بی دلیل است. علت ارتباط سرطان ریه با این علائم کشف نشده است اما افسردگی و تغییرات روحی می‌تواند از علائم سرطان ریه باشد و حتما باید توسط پزشکان متخصص بررسی شود و علت‌یابی صورت گیرد.

ضخیم و دردناک شدن سر انگشتان

بسیاری از بیماری ها می‌توانند باعث این ضخیم شدن سر انگشتان و درد در این نواحی شوند اما شایع ترین علت آن سرطان ریه است. در این حین ناخن ها متورم و قرمز می‌شوند و برداشتن وسایل برای فرد سخت‌تر می‌شود. علت بروز این علامت رهایی ماده‌ای به نام سیتوکینز در خون است. این ماده باعث رشد بافت و استخوان در زیر ناخن ها می‌شود. این اتفاق باید حتما توسط پزشک بررسی شود.

ضعف عضلات از علائم سرطان ریه

احساس ضعف در انجام کار هایی که همیشه به سادگی و راحتی انجام می‌دادید، می‌تواند از علائم سرطان ریه و یا دیگر سرطان ها باشد. سلول های سرطانی از خود ماده ای تولید می‌کنند که باعث کم خونی می‌شود، سدیم خون را کم می‌کند و کلسیم را افزایش می‌دهد. از طرفی گسترش سرطان ریه به مغز باعث ضعف و نا‌توانی در انجام فعالیت های بدنی می‌شود. ضعف و ناتوانی بدنی به همراه خستگی مفرط حتما باید توسط پزشک بررسی شود چون شاید از علائم سرطان ریه باشد.

حتما بخوانید: عوامل ایجاد کننده سرطان ریه

 

درمان سرطان ریه

راه های کاهش خطر سرطان ریه

راهکار مشخص و تضمین شده‌ای برای مبتلا نشدن به سرطان ریه وجود ندارد. اما راه هایی وجود دارند که احتمال بروز علائم سرطان ریه را کاهش می‌دهند.

ترک دخانیات

سیگار و دخانیات حاوی سموم بسیاری هستند. این سموم عامل بیماری های مختلفی از جمله سرطان ها هستند. سرطان ریه نیز یکی از عوارض مصرف دخانیات است. با ترک دخانیات و سیگار سلامتی خود را تضمین کنید.

گاز رادون

گاز رادون یکی از عوامل بروز سرطان ریه است. خانه‌‌ی خود را برای نداشتن نشتی گاز رادون چک کنید.

سبک زندگی مناسب

داشتن یک سبک زندگی مناسب و برنامه غذایی سالم می‌تواند ضامن سلامتی شما باشد. ورزش منظم نیز یکی از راه های سالم ماندن است.

غربالگری دوره‌ای

یکی از راه های پیشگیری از بیماری و تشخیص زودهنگام سرطان ریه، غربالگری دوره‌ای است. طی آزمایش های غربالگری بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود.

راه های تشخیص سرطان ریه

راه های تشخیص سرطان ریه

راه های مختلفی برای تشخیص سرطان ریه وجود دارد. وقتی شما با نشانه های  سرطان ریه به پزشک مراجعه می‌کنید. پزشک یکی از راه ها را برای تشخیص بیماری‌تان استفاده می‌کند.

سی‌تی‌اسکن

گرفتن عکس سه بعدی از ریه و نواحی قفسه‌ی سینه می‌تواند وجود تومور را در ریه ها نشان دهد. این روش عکس برداری یکی از آزمایش های غربالگری نیز هست. محل، اندازه و پراکندگی تومور به نواحی اطراف ریه نیز در این عکس نشان داده می‌شود. علاوه بر سی‌تی‌اسکن روش های عکس برداری دیگری نیز وجود دارند. رادیوگرافی یکی از روش های عکس برداری از ریه است که وضعیت آن را به خوبی نمایان می‌کند اما حاوی اشعه های مضر است. MRI نیز یکی دیگر از این روش هاست.

آزمایش خون

یکی از راه های ساده برای تشخیص سرطان ریه، آزمایش خون است. تومور های سرطانی در ریه آنتی‌ژن و آنزیم های خاصی تولید می‌کند. این مواد در خون وجود دارند و طی آزمایش خون اندازه گیری می‌شوند. اندازه گیری آنزیم NSE و آنتی‌ژن کارسینو آمربیونیک از جمله آزمایش هایی هستند که با توجه به علائم سرطان ریه در زمان غربالگری انجام می‌شود.

سونوگرافی

طی روش سونوگرافی امواج فراصورت به بدن تابانده می‌شوند. انعکاس این امواج به دستگاه گیرنده باعث می‌شود شکل و اندازه‌ی تومور و ریه نمایان شود. این روش نسبت به رادیوگرافی با امواج ایکس بسیار بی‌ضررتر است.

بیوپسی

بافت برداری یا بیوپسی یکی از روش های تشخیصی برای سرطان ریه است. طی این روش بخش کوچکی از بافت ریه با سوزن های مخصوص برداشته می‌شود. این بخش به آزمایشگاه برده می‌شود تا از نظر سرطانی بودن سلول ها بررسی شود. از این روش برای بررسی روند درمان نیز استفاده می‌شود.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *