علائم سرطان دهانه رحم

تشخیص سرطان دهانه رحم

علائم سرطان دهانه‌ی رحم

سرطان دهانه رحم از رایج ترین سرطان ها بین زنان است. این سرطان به قاتل خاموش بین زنان معروف است. زمانی که سلول های دهانه‌ رحم دچار رشد و تکثیر غیرقابل کنترل و غیرعادی شوند، سرطان دهانه رحم رخ می‌دهد. علائم سرطان دهانه رحم در مراحل انتهایی و پیشرفته‌ی بیماری بروز پیدا می‌کند.

به خاطر دیر نمایان شدن علائم سرطان دهانه‌ی رحم است که به آن قاتل خاموش می‌گویند.

علائم سرطان دهانه رحم

علائم سرطان دهانه رحم

در این قسمت فقط علائم سرطان دهانه رحم نام برده می‌شود و در ادامه مهم ترین آن‌ها توضیح داده خواهد شد :

  • خونریزی واژن بدون دلیل
  • درد هنگام رابطه‌ی جنسی
  • لکه بینی
  • کم خونی
  • بی اشتهایی

علائم سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته

  • ورم پاها
  • درد های لگنی
  • مشکلات مثانه و روده
  • دردهای سیاتیکی بدون دلیل

هشدار دهنده ترین علائم سرطان دهانه رحم

از بین علائم تومور دهانه‌ی رحم ذکر شده ممکن است بعضی از آن به خاطر بیماری های دیگر رخ دهند. بعضی از این علائم بسیار هشدار دهنده هستند و با اولین برخورد با این علائم باید توسط پزشک بررسی شوند. بررسی هر چه زودتر علائم سرطان دهانه رحم به درمان بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند.

لکه بینی از علائم سرطان دهانه رحم

خونریزی از رحم که بدون دلیل دیگر باشد می‌تواند به علت سرطان دهانه‌ی رحم اتفاق بیفتد. خونریزی مثل پریود بعد از رابطه‌ی جنسی و بعد از یائسه شدن از علائم سرطان دهانه‌ی رحم است.

البته اگر خونریزی های قاعدگی بیشتر از حد معمول و طولانی تر از حالت عادی رخ دهند و یا خونریزی بعد از یک آزمایش لگن اتفاق بیفتد، می‌تواند از علائم سرطان دهانه‌ی رحم باشد و باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم

ترشحات نامعمول از علائم سرطان دهانه رحم

ترشحات واژن در حالت عادی و طبیعی به صورت چسبناک به رنگ شیری و یا بی رنگ هستند. ترشحات آبکی و بدبو نشانه‌ی خوبی برای واژن و رحم نیستند. البته دلایل متفاوتی باعث ایجاد این نوع ترشحات می‌شوند و سرطان دهانه‌ی رحم می‌تواند یکی از این دلایل باشد. پس لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید تا نگرانی‌تان برطرف شود.

لگن درد از علائم سرطان دهانه رحم

درد داشتن و احساس ناراحتی در قسمت های لگن و کمر می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در بخش تناسلی و رحم باشد. درد های لگنی که پایدار و طولانی مدت هستند می‌توانند از علائم سرطان دهانه‌ی رحم باشند. درد در بخش های نزدیک به آپاندیس که به مدت طولانی حس شود، می‌تواند از علائم سرطان دهانه‌ی رحم باشد که به مراحل پیشرفته رسیده است.

درد در رابطه‌ی جنسی از علائم سرطان دهانه رحم

داشتن تومور در رحم و دهانه‌ی آن می‌تواند هنگام رابطه‌ی جنسی درد غیر معمول ایجاد کند. درد و خونریزی هنگام رابطه‌ی جنسی و بعد از آن می‌تواند از علائم وجود مشکل در رحم باشد. البته وجود عفونت های واژنی، التهابات رحمی و پولیپ می‌تواند درد و خونریزی ایجاد کند. به هر حال هر علامت غیرمعمول باید توسط پزشک بررسی شود چون ممکن است از علائم سرطان دهانه‌ی رحم باشد که بررسی هر چه زودتر آن به نفع شماست.

نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر از علائم سرطان دهانه‌ رحم

نباید با دیدن نتیجه‌ی غیر عادی پاپ اسمیر زود نگران شوید! پزشک با بررسی های بیشتر می‌تواند به این نتیجه برسد که شما به سرطان دهانه‌ی رحم مبتلا هستید یا خیر. هر تغییر سلولی در رحم از علائم سرطان دهانه‌ی رحم نیست.

کاهش وزن ناگهانی از علائم سرطان دهانه رحم

از دست دادن اشتها و از دست دادن وزن به صورت ناگهانی می‌تواند از علائم سرطان دهانه‌ رحم باشد. البته لازم است که بدانید این کاهش وزن و از دست دادن اشتها دلایل دیگری نداشته باشد و همراه بقیه علائم باشد. حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم صورت گیرد.

سرطان دهانه رحم

تورم پاها از علائم سرطان دهانه‌ رحم

سرطان دهانه‌ی رحم به علت آسیب به بافت لنفاوی اطراف لگن و پاها می‌تواند باعث شود که مواد لنفاوی نتوانند درست و به اندازه تخلیه شوند. نتیجه این است که پاها تورم پیدا می‌کنند. از علائم سرطان دهانه‌ی رحم که در اواخر بیماری و مراحل پیشرفته ممکن است رخ دهد همین علامت است.

خستگی شدید از علائم سرطان دهانه‌ رحم

خستگی شدیدی که همراه بقیه‌ی علائم سرطان دهانه‌ی رحم باشد، می‌تواند نشانه ای برای سرطان دهانه‌ی رحم باشد. باید توجه کنید که خستگی به دلایل متعددی رخ می‌دهد و نباید فقط با داشتن خستگی شدید نگران شوید!

داشتن ویروسHIV  از علائم سرطان دهانه‌ رحم

داشتن ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند بدن و رحم را برای مبتلا شدن به سرطان دهانه‌ی رحم آماده کند. زنانی که به ایدز یا ویروسHIV مبتلا هستند پنج برابر زنان سالم در معرض مبتلا شدن به سرطان دهانه‌ی رحم اند. کاهش سیستم ایمنی بدن و مقاومت بدنی باعث می‌شود که علائم سرطان دهانه‌ رحم بیشتر بروز پیدا کند و فرد به سرطان مبتلا شود.

ویروس پاپیلوما انسانی و علائم سرطان دهانه‌ رحم

یکی از عوامل مهم خطرساز در مبتلا شدن به سرطان دهانه‌ رحم، ابتلا به ویروس پاپیلوما انسانی است. کسانی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، به علت اثری که این ویروس روی ژن های سرکوب کننده‌ی تومور دارد و آن ها را غیر فعال می‌کند، بیشتر در معرض سرطان دهانه‌ رحم و بروز علائم سرطان دهانه رحم هستند. این ویروس می‌تواند از طریق رابطه‌ی جنسی نیز منتقل شود.

راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم

برای سرطان نگرفتن راه دقیق و تضمین شده‌ای وجود ندارد. اما داشتن سبک زندگی مناسب و تغذیه‌ی سالم می‌تواند در بروز هر چه دیرتر علائم سرطان دهانه رحم و مبتلا نشدن به بیماری موثر باشد.

غربالگری

مهم ترین کار برای پیشگیری، معاینات دوره‌ای است. انجام آزمایش های غربالگری و پاپ اسمیر  از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه از سرطان دهانه‌ی رحم است.

واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل توسط شرکت داروسازی مرک برای خانم های بین سنین ۹تا۲۶ سال ساخته شده است. این واکسن از مبتلا شدن به ویروس پاپیلوما انسانی جلوگیری می‌کند و بسیار موثر است. ویروس پاپیلوما انسانی عامل مهمی در مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم است.

راه های درمانی سرطان دهانه رحم

با توجه به مرحله‌ی بیماری و مقدار پیشرفت آن، راه های درمانی مختلفی وجود دارد. پزشک با توجه به علائم شما و آزمایشات مختلف راه درمانی مناسب شما را اجرا می‌کند. این راه درمانی با توجه به سن شما، منطقه‌ی دقیق وجود تومور در رحم، نوع سرطان و… انتخاب می‌شود.

درمان در مرحله‌ی اول سرطان دهانه رحم

اگر سلول های سرطانی در لایه‌ی پوششی دهانه‌ی رحم قرار داشته باشند و به داخل نفوذ نکرده باشند، سرطان در مرحله‌ی نخست قرار دارد. از روش های درمانی مثل لیزر درمانی، سرمادرمانی(کرایوتراپی) و در بعضی موارد از هیسترکتومی (برداشتن رحم)، استفاده می‌شود. درمان در مرحله‌ی اول بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد. به همین علت بررسی هر چه زودتر علائم سرطان دهانه رحم اهمیت بسیاری دارد.

درمان در مرحله‌ی دوم سرطان دهانه رحم

درمان در این مرحله به تمایل خانم برای بارداری بستگی دارد. و پزشک با توجه به تمایل بیمار روش درمانی متفاوتی پیش‌می‌گیرد.

تمایل به بارداری

اگر خانم قصد این را داشته باشد که در ادامه زندگی‌اش باردار شود باید از روش کُن بیوپسی cone biopsyبه عنوان روش درمانی استفاده شود. در این روش درمانی رحم خارج نمی‌شود بلکه فقط بخش سرطانی از بین برده می‌شود. در نتیجه رحم برای بارداری وجود خواهد داشت.

عدم تمایل به بارداری

اگر خانم تمایلی به بارداری در ادامه‌ی زندگی نداشته باشد می‌توان رحم را به راحتی خارج کرد و از روش هیسترکتومی به عنوان روش درمانی استفاده می‌شود.

درمان سرطان در مراحل بسیار پیشرفته

اگر بیمار با توجه به علائم به پزشک مراجعه نکند، سرطان به مراحل پیشرفته می‌رسد. درمان در این مراحل به مراتب سخت تر انجام می‌شود. اگر سرطان به خون نفوذ کرده باشد. پزشک علاوه بر برداشتن رحم، غدد لنفاوی بخش لگنی و اطراف ناحیه‌ی سرطانی نیز برداشته می‌شود. در ادامه برای تکمیل روند درمانی و جلوگیری از بازگشت علائم سرطان دهانه‌ی رحم، بیمار تحت پرتودرمانی و شیمی درمانی قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید : چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر دهند؟

تشخیص سرطان دهانه رحم

تست پاپ اسمیر چیست؟

وقتی با توجه به علائم سرطان دهانه رحم به پزشک مراجعه می‌کنید. یکی از گزینه های تشخیصی برای شما تست پاپ اسمیر است. در طی این آزمایش به پشت روی تخت می‌خوابید. پاهای خود را روی دسته های مخصوص قرار می‌دهید. پزشک با یک وسیله‌ی مخصوص واژن شمار را باز می‌کند با یک آینه‌ی طبی داخل واژن را می‌بیند. سپس پزشک یک وسیله‌ی مخصوص شبیه برس را داخل رحم می‌برد و با چرخاندن آن، سلول های رحمی را برمی‌دارد. سپس این سلول ها زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود و سرطانی بودن و یا نبودن آن‌ها مشخص می‌شود.

 

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *