سرطان دهانه رحم ، همه چیز در مورد آن

سرطان دهانه رحم ، همه چیز در مورد آن

سرطان دهانه رحم

سرطان به معنای تکثیر غیر طبیعی سلول هاست، اگر سلول های دهانه رحم (گردن رحم) رشد و تکثیر زیادی داشته باشن باعث ایجاد سرطان در این ناحیه می شوند.

علائم سرطان رحم

ساختار و ضمائم دستگاه سیستم تولید مثل زنان

دستگاه تولید مثل زنان شامل رحم، تخمدان، لوله های فالوپ، واژن و فرج می باشد که هر کدام به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم:

رحم

رحم یک عضو ماهیچه ای و توخالی است که به شکل گلابی وارونه درون لگن بالای مثانه قرار دارد. دیواره های عضلانی رحم بسیار ضخیم هستند. که انقباضات همین عضلات هنگام زایمان باعث خروج نوزاد از رحم می شود. در زنان بالغ رحم 5 سانتی متر عرض و 7/5 سانی متر طول دارد. و وزن آن حدودا 37 گرم است . اما در دوران بارداری ابعاد و وزن رحم به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

تخمدان:

تخمدان ها دو غده اصلی جنسی در زنان اند. که توسط یک لوله از سمت راست  و یک لوله از سمت چپ به رحم متصل شده اند. و ترشح هورمون ها، ذخیره تخمک ها و آزادسازی آن ها برای بارداری به عهده دارند. نوزاد دختر به هنگام تولد یک جفت تخمدان دارد که تمامی تخمک هایی  که برای تمام عمر لازم دارد در آن ها ذخیره شده است.

لوله های فالوپ:

لوله های رحمی یا لوله های فالوپ وظیفه انتقال تخمک از تخمدان به رحم را به عهده دارند.لوله های فالوپ دارای پرزهای ریز مژه مانندی هستند که وجود آن ها برای حرکت تخمک به سمت رحم ضروری است.

واژن:

مجرایی است به طول چند سانتی متر در بخش درونی دستگاه تناسلی که رحم را به اندام های بیرونی متصل میکنه و نقش مهمی در زایمان و آمیزش جنسی دارد.

نقش واژن در رابطه جنسی انتقال اسپرم ها به رحم و لوله های فالوپ است. و ساختار کششی آن باعث می شود هنگام رابطه جنسی طول و قطر آن به کشش لازم برسد. و همچنین هنگام زایمان اجازه می دهد که واژن به مقدار لازم باز شده و جنین خارج شود.

فرج:

قسمت کاملا خارجی دستگاه تناسلی زنانه که از بیرون بدن قابل روئیت است.

علائم سرطان

علائم سرطان دهانه رحم

افرادی که به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. در ابتدای بیماری علائم و نشانه های خاصی را احساس نمی کنند. به همین دلیل به بانوان توصیه می شود که به طور مرتب تست پاپ اسمیر را انجام بدهند. با پیشرفت این بیماری علائمی در فرد مبتلا بروز پیدا می کند. مثل:

  1. خون ریزی در فاصله ی بین یک عادت  ماهیانه تا عادت ماهیانه بعدی: خونریزی های بی علت می تواند نشانه هایی از سرطان دهانه رحم باشد. اما صرفا نشانه آن نیست،در صورت مشاهده باید پیگیری شود.
  2. خونریزی بعد از  برقراری رابطه جنسی
  3. خونریزی بعد از یائسته شدن
  4. احساس درد هنگام رابطه جنسی: احساس درد ممکن است بر اثر رشد تومور در دهانه رحم ایجاد شده باشد اما در نتیجه شرایط غیر جدی دیگر مثل التهاب،عفونت ممکن است احساس شود.
  5. ترشحات بدبو و یا آغشته به خون از واژن: ترشحات واژن اگر شفاف،شیری رنگ و چسبناک باشند نگران کننده نیست و کاملا طبیعی به حساب می آیند. اما ترشحات بدبو و آبکی یکی از علائم سرطان دهانه رحم محسوب می شود. اما می تواند بر اثر یک عفونت ساده ایجاد شده باشد.
  6. احساس درد در ناحیه لگن و پا: در مراحل پایانی بیماری بروز پیدا می کند. دردهای پایدار در ناحیه لگن نباید نادیده گرفته شود.
  7. احساس خستگی شدید
  8. کم اشتهایی و کاهش وزن

حتما بخوانید : سرطان رحم یا اندومتر و علائم آن

سرطان دهانه رحم

شیوع بیماری در سرطان دهانه رحم 

سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع و چهارمین عامل مرگ و میر در بین زنان است. 70 درصد از مبتلایان به سرطان دهانه رحم از کشورهای در حال توسعه گزارش شده است.

در کشورهایی با میزان درآمد پایین، این بیماری بیشترین عامل مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

عوامل خطر ساز در سرطان دهانه رحم

عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی HPV:

ویروس پاپیلومای انسانی یک نوع ویرس است که ناحیه تناسلی را آلوده می کند. حدودا 40 نوع از این ویروس وجود دارد. که برخی از آنها می توانن خطرات جدی ایجاد کنند و عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم باشند.

عفونت هایی که توسط این ویروس ایجاد میشه معمولا خود به خود توسط سیستم ایمنی از بین می روند. اما عفونت مزمن با این ویروس می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

عفونت HPV می تونه هیچ علامتی نداشته باشه. اما برخی از انواع آن می توانند موجب زگیل تناسلی شوند.این زگیل ها اگر درمان نشوند به سرطان تبدیل نخواهند شد. و انواع خطرناک HPV سال ها بدون هیچ نشانه ای در بدن باقی می مانند.

اگر نسخه آزمایش ندارید و قصد انجام چکاپ خودتان را دارید، می توانید از چکاپ شو استفاده نمایید.

در صورت داشتن نسخه آزمایش  برای انجام آن می توانید از همراه آزما استفاده نمایید.

رابطه جنسی در سنین پایین:

شروع رابطه جنسی در سنین پایین ممکن است فرد را در معرض عفونت با HPV قرار دهد. سلول هاس نابالغ در زنان جوان نسبت به عفونت حساس تر است. در نتیجه آسیب پذیری سلول های دهانه رحم در این افراد بیشتر است.

سرطان رحم

سطح اقتصادی و اجتماعی پایین

بین وضعیت اقتصادی افراد و ابتلا به سرطان دهانه رحم ارتباط مستقیم وجود دارد. به دلیل عفونت های مقاربتی، تغذیه نامناسب، بارداری های متعدد و سایر عوامل و عدم انجام تست پاپ اسمیر احتمال ابتلا را افزایش میدهد.

رابطه زایمان سرطان رحم

به دلیل آسیبی که در زایمان به دهانه رحم وارد می شود به دنبال آن تکثیر سلولی رخ می دهد. احتمال تشکیل سلول های غیر طبیعی و سرطانی افزایش پیدا می کند.

رابطه سیگار کشیدن سرطان رحم

ترکیبات موجود در دود سیگار باعث آسیب به DNA در سلول های دهانه رحم می شود. برای افراد در معرض خطر ترک سیگار برای کاهش خطر ابتلا ضروری است.

استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی:

سرکوب سیستم ایمنی احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا 16 برابر افزایش می دهد.

داشتن شرکا جنسی متعدد

احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در افرادی که رابطه جنسی نداشته اند بسیار پایین است. محدود کردن تعداد شرکا جنسی باعث کاهش خطر احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم می شود. و همچنین خطرات انتقال بیماری های مقاربتی را هم کاهش می دهد.

استفاده از قرص های ضد بارداری در سرطان دهانه رحم 

گاهی اوقات، فواید استفاده از قرص های ضد بارداری نسبت به خطراتش برتری دارد .

تغذیه نامناسب در سرطان دهانه رحم

مصرف ویتامین A و مصرف سبزیجات احتمال عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی را تا 50% کاهش می دهد. همانطور که گفته شد این ویروس مهم ترین عامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد.

ویروس ایدز HIV:

افرادی که به ویروس HIV مبتلا هستند به دلیل سرکوب سیستم ایمنی احتمال بیشتری دارد که به ویروس HIV مبتلا شوند. زنانی که به HIV مبتلا هستند باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی،مراقبت های ویژه ای را به کار ببرند.

سابقه خانوادگی در سرطان دهانه رحم 

شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم در افرادی که سابقه خانوادگی دارند 2 تا 3 برابر بیشتر است.

دهانه رحم

مراحل سرطان دهانه رحم

براساس اینکه  سلول های سرطانی در کدام قسمت از دهانه رحم ایجاد شده باشد،سرطان دهانه رحم مرحله بندی می شود:

1-مرحله اول: ایجاد سلول های سرطانی در سرویکس

2-مرحله دوم: تومور از سرویکس به قسمت های فوقانی واژن تهاجم پیدا می کنند.

3-مرحله سوم: تومور به دیوار لگن و قسمت تحتانی واژن تهاجم پیدا می کند و در صورت رشد زیاد،تومور می تواند یک یا هر 2 حالب کلیه را درگیر کند و مانع از خروج ادرار می شود

4-مرحله چهارم: تومور در این مرحله مثانه را هم درگیر میکنه و ممکن اسن به سایر اندام ها مثل ریه منتشر می شود.

روش تشخیص سرطان دهانه رحم

همانطور که گفتیم سرطان دهانه رحم،دومین سرطان شایع بین زنان در سراسر جهان است. فاصله زمانی برای تبدیل شدن ضایعات پیش سرطانی به ضایعات سرطانی حداقل 5 سال است.

پس با انجام تست های غربالگری می تونیم تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم.

اگر در تست پاپ اسمیر تغییرات غیر طبیعی در سلول ها مشاهده شود، از محل مشکوک نمونه برداری می شود. و پس از بررسی در آزمایشگاه پاتولوژی درمان براساس شدت بیماری شروع می شود.

در بعضی موارد نیاز به نمونه برداری در اتاق عمل می باشد.

درمان سرطان

روش های درمان سرطان دهانه رحم

درمان بیماران مبتلا به  این سرطان  براساس مرحله بیماری انتخاب می شود.

1-عمل جراحی: برداشتن رحم(هیسترکتومی)، برداشتن غدد لنفاوی، لوله های فالوپ و تخمدان ها

2-رادیوتراپی

3-شیمی درمانی

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *