سرطان مقعد-علائم سرطان مقعد

سرطان مقعد-علائم سرطان مقعد

سرطان مقعد-علائم سرطان مقعد


سرطان مقعد و علائم سرطان مقعد و راه درمان سرطان مقعد

سرطان مقعد نوعی سرطان است که در بافت های مقعد ایجاد می شود. مقعد دهانه راست روده به سمت خارج بدن و انتهای دستگاه گوارش است. اکثر سرطان های رکتوم هیچ علامتی ندارند، اما خونریزی معمولا اولین علامت است. اکثر خونریزی های مقعدی بسیار کوچک و جزئی هستند. برخی افراد فکر می کنند که خونریزی به دلیل بواسیر یا هموروئید است.

اگرچه بیشتر علائم ناشی از بیماری های خوش خیم مانند بواسیر، شقاق مقعدی یا زگیل مقعدی است، اما اگر خونریزی مقعدی دارید، حتما برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید و خونریزی مقعدی را به صورت جزئی مصرف نکنید.
اکثر افراد مبتلا به این سرطان معمولا با ترکیبی از شیمی درمانی و پرتودرمانی درمان می شوند. اگرچه استفاده از روش های ترکیبی شانس درمان این سرطان را افزایش می دهد، اما باید بدانید که درمان های ترکیبی خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

آناتومی سرطان مقعد

مقعد انتهای روده بزرگ در زیر راست روده است که مدفوع از طریق آن بدن را ترک می کند. مقعد از لایه های بیرونی پوست بدن و بخشی از روده تشکیل شده است. دو ماهیچه حلقه ای شکل به نام عضلات اسفنکتر بازوی مقعدی را باز و بسته می کنند و اجازه می دهند مدفوع از بدن خارج شود. کانال مقعد، قسمتی از مقعد بین رکتوم و دهانه مقعد، 1.5 تا 1.5 سانتی متر طول دارد.

علل سرطان مقعد

سرطان زمانی رخ می دهد که یک جهش ژنتیکی سلول های سالم و طبیعی را به سلول های غیر طبیعی تبدیل می کند. سلول های سالم با سرعت مشخصی رشد و تکثیر می شوند و در نهایت در زمان معینی می میرند. اما سلول های غیر طبیعی رشد می کنند و تکثیر می شوند و نمی میرند. سلول های غیر طبیعی یک توده تشکیل می دهند. سلول های سرطانی به بافت های مجاور حمله می کنند و می توانند از تومور اولیه جدا شده و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند (متاستاز). سرطان مقعد ارتباط نزدیکی با یک عفونت مقاربتی به نام ویروس پاپیلومای انسانی دارد. شواهد HPV در اکثر سرطان های رکتوم شناسایی می شود. تصور می شود HPV شایع ترین علت سرطان مقعد باشد.

علائم سرطان مقعد

سرطان مقعد-علائم سرطان مقعد

علائم سرطان مقعد

خونریزی از مقعد، رکتوم یا یک توده در نزدیکی مقعد می تواند یکی از اولین علائم سرطان یا سایر مشکلات مقعدی باشد. اما علائم دیگری نیز وجود دارد که در صورت بروز باید توسط پزشک بررسی شود:
خونریزی از رکتوم یا مقعد
توده نزدیک مقعد
درد یا فشار در اطراف مقعد
خارش و ترشح مقعد
تغییر در عادات روده

 

انواع سرطان مقعد:

آدنوکارسینوماها: این سرطان ها شایع ترین سرطان های مقعدی هستند که در سلول های غدد مخاطی ایجاد می شوند. هنگامی که این سلول ها به طور طبیعی کار می کنند، دیواره های داخلی مقعد را روان می کنند.

تومورهای کارسینوید: این تومورها نوعی تومور عصبی غدد درون ریز هستند.
اگرچه این نوع تومورها می توانند در هر جایی ایجاد شوند، تومورهای کارسینوئیدی بیشتر در روده ها نسبت به مقعد ایجاد می شوند. این تومورها معمولا به کندی رشد می کنند و ممکن است در ابتدا به صورت یک تومور خوش خیم ظاهر شوند.
لیمفوماها: مربوط به بیماری های سیستم ایمنی بدن است که در غدد لنفاوی ایجاد می شود. اما این سرطان می تواند در هر قسمتی از بدن از جمله مقعد ایجاد شود.

عوامل خطر سرطان مقعد

عوامل خاصی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند که عبارتند از:

سن: این سرطان معمولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد.
چند شریک جنسی: افرادی که همزمان بیش از یک شریک جنسی دارند در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.
داشتن رابطه جنسی مقعدی: افراد درگیر در این رابطه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.
سیگار کشیدن: برخی مطالعات نشان داده اند که سیگار خطر ابتلا به سرطان رکتوم را افزایش می دهد.
سابقه سرطان: افرادی که سابقه سرطان دهانه رحم یا واژن دارند بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند.
ویروس پاپیلومای انسانی: این ویروس خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان مقعد و سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. عفونت HPV یک عفونت مقاربتی است که می تواند باعث زگیل تناسلی نیز شود.
استفاده از برخی داروها: داروها یا شرایطی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند. به عنوان مثال، افرادی که پیوند عضو داشته اند بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند. کسانی که از داروهای خاص برای درمان ایدز استفاده می کنند نیز بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

 

مراحل سرطان مقعد

مراحل سرطان مقعد با استفاده از اعداد رومی از 0 تا IV نشان داده می شود و مراحل پایین تر نشان می دهد که سرطان اولیه و محدود به مقعد است. در مرحله بالاتر، این نشان می دهد که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.
پزشک شما از مرحله سرطان برای تعیین گزینه های درمانی مناسب استفاده می کند.

درمان سرطان مقعد

درمان سرطان مقعد:

شیمی درمانی: در این روش داروهای شیمی درمانی به صورت داخل وریدی یا به صورت قرص خوراکی مصرف می شود. شیمی درمانی برای سرطان مقعد معمولاً در دو دوره به فاصله چهار هفته و هر بار به مدت چهار تا پنج روز انجام می شود. در بسیاری از موارد، شیمی درمانی از طریق یک لوله کوچک به نام خط پیکال (PICC) که در بازوی فرد کاشته می شود، انجام می شود. این لوله می تواند تا پایان درمان در جای خود باقی بماند. این ماده شیمیایی در سراسر بدن حرکت می‌کند و سلول‌های در حال رشد سریع مانند سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد.

عمل یا جراجی سرطان مقعد

برداشت موضعی: روش جراحی که در آن تومور از مقعد به همراه برخی از بافت های سالم اطراف برداشته می شود. اگر سرطان هنوز گسترش نیافته باشد، ممکن است از رزکسیون موضعی استفاده شود. این روش می تواند ماهیچه های اسفنکتر را نجات دهد تا بیمار همچنان بتواند حرکات روده را کنترل کند. تومورهایی که در قسمت تحتانی مقعد تشکیل می شوند اغلب می توانند با برداشتن موضعی برداشته شوند.

برداشتن پرینه: یک روش جراحی که در آن مقعد، رکتوم و بخشی از کولون سیگموئید از طریق برشی که در شکم ایجاد می‌شود، برداشته می‌شود. پزشک انتهای روده را به سوراخی به نام استوما می دوزد که در سطح شکم ایجاد می شود تا مواد زائد بدن را در یک کیسه یکبار مصرف خارج از بدن جمع آوری کند. این روش کولوستومی نامیده می شود. غدد لنفاوی حاوی سرطان نیز می توانند در طی این روش برداشته شوند. این روش فقط برای سرطان هایی که پس از درمان با پرتودرمانی و شیمی درمانی باقی می ماند یا عود می کند استفاده می شود.

پرتودرمانی : در پرتودرمانی، سلول های سرطانی با استفاده از پرتوهای پرقدرت مانند اشعه ایکس و پروتون از بین می روند. در طول پرتودرمانی، فرد در معرض پرتوهای دستگاه های پرتودرمانی به مناطق آسیب دیده و سرطانی قرار می گیرد. اشعه همچنین می تواند به بافت سالم اطراف توده آسیب برساند.

 

جلوگیری از سرطان مقعد

  • برای پیشگیری از سرطان مقعد باید از عوامل خطرزای آن دوری کرد و با تغییر سبک زندگی، ترک عادت های بد مصرف دخانیات و الکل، تغذیه سالم و گنجاندن میوه ها و سابر در رژیم غذایی روزانه و حذف غذاهای پرچرب می تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند.
  • رابطه جنسی مطمئن تری داشته باشید با اعمال جنسی متعدد، خود را در معرض بیماری های مقاربتی از جمله سرطان مقعد قرار می دهید. بهتر است رابطه خود را به یک شریک جنسی و بدون رابطه جنسی مقعدی محدود کنید.
  • واکسیناسیون زگیل تناسلی را جدی بگیرید. واکسیناسیون HPV در همه جا موجود است و دختران و پسران باید واکسینه شوند.

 

تفاوت هموروئید و سرطان مقعد؟
بواسیر باعث تورم وریدهای داخل راست روده و مقعد می شود. این مشکل می تواند باعث خونریزی، درد یا خارش در مقعد شود. اما سرطان به دلیل رشد تومورها و سلول های غیر طبیعی در ناحیه مقعد اتفاق می افتد.

سرطان مقعد چه مشکلاتی برای سلامتی ایجاد می کند؟
بهتر است بدانید که این بیماری به ندرت به نقاط دور بدن سرایت می کند.
مطالعات نشان می دهد که درصد کمی از تومورها گسترش می یابند. اما اگر این تومورها گسترش پیدا کنند، کبد و ریه ها را درگیر می کنند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *