علائم سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید

تیروئید یک غده ی پروانه ای شکل است که زیر گردن و جلوی گلو قرار دارد. این غده وظیفه ی تولید انرژی را دارد و هورمون هایی می‌سازد که برای متابولیسم بدنی ضروری می‌باشند. تکثیر بی رویه و غیر عادی سلول ها در این غده موجب سرطان تیروئید و بیماری های تیروئیدی می‌شود. سرطان تیروئید به آرامی پیشرفته می‌شود. با این حساب علائم سرطان تیروئید به مرور زمان پدیدار می‌شوند. دانستن علائم سرطان تیروئید به ما در تشخیص اولیه و زودهنگام بیماری کمک می‌کند.

علائم سرطان تیروئید

علائم هشدار دهنده سرطان تیروئید

در بین علائم تومور تیروئید علامت هایی وجود دارند که بسیار پر اهمیت تر اند و وجود آن ها مارا بیشتر برای سرطان تیروئید به شک می‌اندازند. علائم هشدار دهنده ی سرطان تیروئید اگر بیشتر از سه یا چهار هفته وجود داشتند حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی شوند. در ادامه به بررسی مهم ترین علائم سرطان تیروئید می‌پردازیم :

یکی از علائم سرطان تیروئید درد گردن و گلو 

همانطور که می‌دانید درد در گلو و گردن می‌تواند به علل مختلف و ساده ای رخ دهد. سرماخوردگی های ویروسی و دیگر بیماری ها می‌توانند این علامت را بروز دهند. اما اگر درد به مدت طولانی همراه شما بود و درگیر هیچ بیماری دیگری نبودید باید به سرطان تیروئید شک کنید. البته جای نگرانی نیست چون درد در گلو و گردن نشانه ای از تومور خوش‌خیم در تیروئید است. این یکی از علائم سرطان تیروئید است که باید توسط پزشک بررسی شود.

یکی از علائم سرطان تیروئید صدای خشن 

غده ی تیروئید به صورت مستقیم روی تارهای صوتی قرار دارد. آسیب به بافت تیروئیدی می‌تواند به حنجره نیز آسیب بزند. در صورت وجود تومور در غده ی تیروئید احتمال زیاد وجود دارد که صدای شما خش دار و خشن تر شود. البته نمی‌توان به صورت قطع خشن شدن صدا را یکی از علائم سرطان تیروئید دانست اما باید تحت نظر پزشک بررسی شود.

یکی از علائم سرطان تیروئید وجود توده در گردن 

اگر هنگام لمس گردنتان به توده ای برخورد کردید که نامعمول به نظر می‌رسد و بافت و ضایعه ای اضافی است، حتما به پزشک مراجعه کنید. یکی از علائم سرطان تیروئید که نشانه ی تومور های خوش‌خیم تیروئیدی است، ندول ها و ضایعاتی اند که شما ممکن است هنگام لمس گردن و یا هنگام دیدن گردن خود در آینه به آن برخورد کنید. البته گاهی این توده ها قابل لمس نیستند که باید توسط پزشک معاینه شوند.

تنگی نفس از علائم سرطان تیروئید

تنگی نفس می‌تواند از علائم سرطان تیروئید باشد. البته این علامت می‌تواند به همراه آلرژی و یا سرماخوردگی های معمولی نیز اتفاق بیفتد. اما اگر تنگی نفس شما بیشتر از زمان معمول ادامه پیدا کند و دلیلی برای آن نیابید، می‌توان به سرطان تیروئید و وجود تومور در تیروئید شک کرد.

سرطان تیروئید

سرفه ی مکرر و احساس خارش در گلو

اگر سرفه های مکرر داشته باشید و احساس خارش در گلویتان بکنید و علت این سرفه ها سرماخوردگی و یا بیماری دیگری نباشد، باید به سرطان تیروئید شک کرد. به علت بزرگ شدن غده ی تیروئید و احساس وجود جسم خارجی در مجاری تنفسی، سرفه اتفاق می‌افتد. پزشک حتما باید این علامت را بررسی کند.

مشکلات بلع از علائم سرطان تیروئید

 یکی از علائم سرطان تیروئید که بسیار آزار دهنده است، سختی و دشواری هنگام بلع است. بزرگ شدن این غده می‌تواند راه هوایی و بلعی شما را ببندد و مشکلات بلع را به وجود بیاورد. البته همه ی مشکلات بلعی از علائم سرطان تیروئید نیستند اما حتما باید توسط پزشک بررسی شوند.

علائم پیشرفته سرطان تیروئید

در صورت پیشرفت بیماری در نوع سرطان مدولاری تیروئید، به علت بزرگ شدن بخش های تولید کننده‌ی هورمون کلسی تونین(که وظیفه ی افزایش کلسیم استخوان هارا دارد) فرد علائمی مثل اسهال، استفراغ و برافروختگی صورت را تجربه خواهد کرد.

عوامل ایجاد سرطان تیروئید

به طور کلی تومور تیروئید زمانی رخ می‌دهد که یک ژن خاص فعال شود و سلول ها شروع به تکثیر بی رویه بکنند. علائم سرطان تیروئید و بروزشان علت های مشخص و قطعی ندارند اما بعضی از عوامل می‌توانند احتمال سرطان گرفتن را بالاتر ببرند.

بیماری های تیروئید

داشتن سابقه ی یک بیماری تیروئیدی که درمان کاملی نداشته است و یا به آن بی توجهی شده، مانند گواتر و یا التهاب تیروئیدی، باعث می‌شود احتمال بروز علائم سرطان تیروئید و مبتلا شدن بالاتر رود.

پرتودرمانی

داشتن سابقه ی برخورد با تابش های مضر، مثلا اگر در کودکی سابقه ی رادیوتراپی برای مشکلات چاقی داشته اید و یا در معرض پرتو های مضر بودید، احتمال ابتلا به سرطان تیروئید را بالا می‌برد. تشعشعات رادیویی به سر و گردن می‌تواند باعث فعال شدن ژن های سرطانی شود و احتمال بروز علائم سرطان تیروئید را بالا ببرد.

نشانه های سرطان تیروئید

آکرومگالی

آکرومگالی یک اختلال رشدی است که حاصل نامتعادل بودن هورمون های رشد است. این بیماری می‌تواند احتمال بروز علائم سرطان تیروئید و مبتلا شدن به این سرطان را افزایش دهد.

جنس مونث

تحقیقات نشان داده است که مشکلات تیروئیدی در زنان بیشتر از مردان است. احتمال سرطان تیروئید و بروز علائم سرطان تیروئید نیز در زنان بالاتر از مردان می‌باشد. زنان چیزی حدود دو تا چهار برابر مردان، به این بیماری مبتلا می‌شوند. سن ابتلا به این بیماری بین ۳۰ تا۵۰ سال است.

سندروم ژنتیکی

برخی از بیماری های ژنتیکی هستند که می‌توانند احتمال مبتلا شدن به سرطان تیروئید را بالا ببرند، مثل سرطان تیروئید مدولار فامیلی و نئوپلازی اندوکرین چندگانه، که می‌توانند با به ارث رسیدن به فرد، بدنش را برای سرطان گرفتن آماده تر کنند.

راه های تشخیص سرطان تیروئید

راه های مختلفی برای تشخیص این سرطان وجود دارد اما باید بدانید اگر علائم سرطان تیروئید را دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تشخیص زودتر صورت گرفته و درمان راحت‌تر انجام می‌شود.

معاینه

پزشک ابتدا با معاینه ی فیزیکی ناحیه ی گردن شروع می‌کند. در این حین سوالاتی دررابطه با سابقه ی این بیماری در خانواده ی شما و یا سابقه ی برخورد با پرتو های مضر و رادیوتراپی، می‌پرسد.

راه های تشخیص سرطان تیروئید

آزمایش خون

فاکتور های تیروئیدی موجود در خون می‌توانند در آزمایش خون مشخص شوند. بررسی این فاکتور ها به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم تیروئید متعادل و درست کار می‌کند یا خیر. آزمایش خون جزو آزمایشات مهم در مشکلات تیروئیدی به حساب می‌آید.

نمونه برداری

طی بافت برداری پزشک متخصص با یک سوزن بلند و نازک از طریق پوست، سعی می‌کند به ندول و یا ضایعه ی احساس شده در گردن، نزدیک شود و بخش کوچکی از بافت را برای بررسی های بیشتر در آزمایشگاه بردارد.

تصویربرداری

برای تشخیص سرطان تیروئید و مشکلات تیروئیدی، پزشک دستور می‌دهد تا تصویربرداری از ناحیه تیروئید را انجام دهید. راه های مختلفی برای تصویربرداری وجود دارد مثل اسکن کامپیوتری توموگرافی یا CT، توموگرافی انتشار پوزیترون یا PET و سونوگرافی.

آزمایش ژنتیک

با توجه به نشانه های سرطان تیروئید، برخی از انواع این سرطان را می‌شود با بررسی ژنتیکی افراد تشخیص داد. تغییرات ژنتیکی سرطان را ایجاد می‌کنند.

درمان سرطان تیروئید

راه های درمانی مختلفی وجود دارد که پزشک با توجه به مرحله ی بیماری شما و نوع سرطان تیروئیدتان، انتخاب می‌کند. هر چه زودتر با توجه به نشانه های سرطان تیروئید به پزشک مراجعه کنید، درمان بهتر جواب خواهد داد.

جراحی

اولین و بهترین درمان به انتخاب پزشک، جراحی است. در جراحی ممکن است همه ی غده ی تیروئید، بخشی از آن و یا فقط غدد لنفاوی اطراف آن برداشته شود که با توجه به مرحله ی بیماری صورت می‌گیرد.

ید رادیواکتیو

درمان با ید رادیواکتیو بعد از جراحی انجام می‌شود تا روند درمان مطمئن و کامل انجام شود. طی این روند ید رادیواکتیو به سلول های سرطانی باقی مانده می‌رود و با از بین بردن آن ها احتمال سرطان دوباره و بروز نشانه های سرطان تیروئید را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. ید‌درمانی روش بسیار موثر در درمان سرطان تیروئید است.

عوارض ید رادیواکتیو

درمان با ید رادیواکتیو با وجود کارآمد بودنش، عوارض و اثرات جانبی نیز دارد مثل :

  • دردگردن و تورم در ناحیه گردن
  • داشتن احساس ناخوشانید و بد
  • خشکی دهان
  • حس کردن طعم ناخوشایند در دهان

درمان هدفمند

یکی از جدید ترین روش های درمانی سرطان ها از جمله سرطان تیروئید، درمان هدفمند است. در طی این روش داروهای هدفمندی ساخته شده است که فقط روی سلول های سرطانی اثر می‌گذارد. این نوع درمان کمترین عوارض و صدمات را بر بافت های دیگر دارد.

علائم سرطان تیروئید

پرتودرمانی:

اگر یددرمانی کارساز نباشد می‌توان از این روش استفاده کرد. طی آن اشعه ی ماورا بنفش به بدن و نقاط سرطانی تابیده می‌شود که می‌تواند رشد سلول های سرطانی را کند و یا متوقف کند.

شیمی‌درمانی:

در حال حاضر برای فردی که نشانه های سرطان تیروئید دارد و سرطان تیروئید برای او تشخیص داده شده است، شیمی درمانی تجویز نمی‌شود. اما وقتی سرطان پیشرفته شده است و در بدن گسترش یافته است و به اصطلاح متاستاز داده، شیمی‌درمانی انجام می‌شود.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *