درمان سرطان معده

درمان سرطان معده

درمان سرطان معده

سرطان معده با توجه به سبک زندگی نامناسب افراد از جمله سرطان های شایع در جوامع امروزی است. وقتی سلول های پوشاننده‌ی بخش داخلی معده شروع به تکثیر بی‌رویه کنند و این رشد و تکثیر غیر قابل کنترل باشد، سرطان معده اتفاق می‌افتد. با پیشرفت سرطان به بخش های زیرین بافت معده نوع درمان سرطان معده نیز متفاوت خواهد شد. ابتدا انواع راه های درمان سرطان معده را نام می‌بریم و سپس آن هارا توضیح خواهیم داد.

  • عمل جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
  • درمان هدفمند

درمان سرطان معده

مهم ترین راه های درمان سرطان معده

وقتی با توجه به علائمی که دارید به پزشک مراجعه می‌کنید. پزشک با بررسی علائم شما با روش های مختلف می‌تواند مرحله‌ی بیماری‌تان را متوجه شود. معالجه سرطان معده با توجه به وضعیت سلامت بیمار، مرحله‌ی بیماری، نوع سرطان معده و … متفاوت خواهد بود.

جراحی برای درمان سرطان معده

یکی از اولین گزینه ها برای معالجه سرطان معده جراحی و برداشت بافت سرطانی است. با توجه به مرحله‌ی بیماری، پزشک روش جراحی متفاوتی را پیش می‌گیرد.

برداشت جزئی برای درمان سرطان معده

اگر سرطان در مراحل اولیه باشد و تومور ایجاد شده هنوز آن قدر رشد نکرده باشد، پزشک به برداشت بخشی از معده، گره های لنفاوی اطراف آن بخش و حتی طحال که در نزدیکی معده قرار دارد، اقدام می‌کند.

برداشت کامل برای درمان سرطان معده

اگر بیماری به مراحل پیشرفته رسیده باشد پزشک برای معالجه سرطان معده به برداشت کامل آن به همراه جراحی گره های لنفاوی اطراف معده، طحال و بخش هایی از مری که به معده منتهی می‌شوند اقدام می‌کند. در این شرایط برای درست بودن راه گوارش، مری مستقیما به روده‌ی کوچک وصل می‌شود.

استنت برای درمان سرطان معده

گاهی سرطان معده به نحوی پیشرفت می‌کند که حتی امکان خارج کردن معده برای درمان وجود ندارد، در این صورت پزشک برای درمان سرطان معده به جای خارج کردن معده یک مجاری کوچک به نام استنت را در مسیر مری به معده یا معده به روده قرار می‌دهد. هدف از استنت گذاشتن باز کردن مسیر گوارشی برای بیمار است تا بتواند به خوبی تغذیه کند.

لیزر درمانی برای درمان سرطان معده

گاهی پزشک یک آندوسکوپ که متصل به دستگاه لیزر است وارد معده می‌کند. هدف از این کار برای درمان سرطان معده این است که تومور های مسیر معده با لیزر سوزانده شوند و از بین بروند. لیزر مثل یک چاقوی جراحی عمل می‌کند.

شیمی درمانی برای درمان سرطان معده

شیمی درمانی یکی از راه های رایج برای درمان انواع سرطان هاست. در این روش با استفاده از داروهای خاص روند رشد سلول های سرطانی کند و متوقف می‌شود. داروهای شیمی درمانی روی سلول ها با رشد سریع اثر می‌کنند به همین علت علاوه بر سلول های سرطانی، سلول های بخش هایی از بدن که رشد سریعی دارند نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. سلول های مو و روده از این دسته اند. عوارض شیمی درمانی می‌تواند شامل ریزش مو، حالت تهوع و… باشد. نوع شیمی درمانی بستگی به وضع سلامت بیمار، میزان پیشرفت بیماری، مرحله‌ی بیماری و … دارد. از شیمی درمانی برای معالجه سرطان معده و تکمیل درمان بعد از جراحی استفاده می‌شود.

پرتو درمانی برای درمان سرطان معده

پرتو درمانی یکی از روش های درمان سرطان ها است. طی این روش پرتوهایی  مثل پرتو ایکس به بدن تابانده می‌شود. این پرتو ها با اثر بر سلول های سرطانی رشدشان را متوقف و یا کند می‌کنند. تومورهای سرطانی به مرور کوچک‌تر می‌شوند. البته همیشه پرتو ها از بیرون به بدن وارد نمی‌شوند، گاهی پرتو درمانی درونی است. با استفاده از سوند، لوله ها، سوزن ها و… مواد رادیواکتیو وارد بدن می‌شوند و این مواد به منطقه‌ی سرطانی نزدیک تر شده و می‌توانند مستقیما روی سلول های سرطانی اثر بگذارند. تعیین روش پرتو درمانی برای سرطان معده به مرحله‌ی بیماری و تشخیص پزشک بستگی دارد. انتخاب روش مناسب درمان سرطان معده بسیار مهم است.

روش هدفمند برای درمان سرطان معده

امروزه روش های نوینی برای معالجه سرطان معده وجود دارد. یکی از این روش ها، درمان هدفمند است. این روش شبیه شیمی درمانی است با این تفاوت که عوارض ناشی از آن به مراتب کمتر است. داروهای استفاده شده در این روش به طور مستقیم روی سلول های سرطانی اثر می‌گذارند و کمترین آسیب به بافت سالم اطراف وارد می‌شود.

تراستوزوماب برای درمان سرطان معده

یکی از فاکتور های مهم برای رشد سلول های سرطانی نوعی پروتئین به نام HER2 است. این پروتئین درحدود بیست درصد از سرطان های معده روی سطح سلول های سرطانی قرار دارد.  تراستوزوماب یک نوع آنتی بادی منوکلونال است. این آنتی بادی به صورت اختصاصی روی فاکتور رشد سلول سرطانی اثر می‌کند. این دارو در صورتی به سلول سرطانی حمله می‌کند که سطح فاکتور HER2در آن زیاد باشد. با درمان سرطان معده با این روش کمترین عوارض سراغ بیمار می‌آید.

راموسیروماب برای درمان سرطان معده

سلول های سرطانی برای رشد نیاز به تغدیه دارند. این تغذیه رسانی توسط رگ های خونی انجام می‌گیرد. پروتئینی وجود دارد که به سلول های بدن دستور تولید رگ های خونی جدید را می‌دهد. این پروتئین VEGF نام دارد. راموسیروماب یک نوع آنتی بادی منوکلونال است که به گیرنده های پروتئین رگ سازی وصل می‌شود و از ایجاد رگ های خونی جدید جلوگیری می‌شود. برای معالجه سرطان معده لازم است که سلول های سرطانی از بین بروند. با حذف شدن رگ های خونی منتهی به سلول های سرطانی، این سلول ها رشد خود را کند می‌کنند و گسترش سرطان کم می‌شود.

علائم و درمان سرطان معده

علائم سرطان معده

هر بیماری با پیشرفت خودش علائم بالینی را ایجاد می‌کند. شناخت علائم برای تشخیص به موقع مهم است. تشخیص و معاینه‌ی به موقع بیماری به معالجه سرطان معده کمک می‌کند. درمان سرطان معده زمانی سریع‌تر و تضمین‌شده تر است که بیماری در مراحل اولیه‌ی خود باشد. البته لازم به ذکر است که همه‌ی علائم نمی‌تواند حتما به معنی سرطان معده باشد. باید پزشک با بررسی های بیشتر تشخیص دهد و اگر بیماری تایید شد به معالجه سرطان معده اقدام کند.

  • درد و یا ناراحتی در بالای شکم
  • سوء هاضمه
  • حالت تهوع
  • سوزش سر دل
  • استفراغ با خون و یا بدون خون
  • تجمع مایع در شکم و ورم معده
  • احساس بی میلی و بی اشتهایی بدون دلیل
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • مدفوع تیره و قیر مانند و وجود خون روشن در مدفوع که نشانه‌ی خون‌ریزی جدی در روده و معده است.
  • احساس خستگی مزمن
  • احساس بیماری
  • کم‌خون شدن در صورت پیشرفته شدن بیماری
  • انسداد معده در مراحل پیشرفته‌ی بیماری

تشخیص سرطان معده

بعد از این که با علائم بیماری به پزشک مراجعه می‌کنید، او راه های مختلفی را برای تشخیص سرطان معده شما انجام می‌دهد. تشخیص به موقع و درست برای درمان سرطان معده ضروری است.

آندوسکوپی

چنان‌چه پزشک به سرطان معده مشکوک شود اقدام به آندوسکوپی می‌کند. این روش از اولین روش های تشخیصی است. طی این روش لوله ای باریک که به یک دوربین منتهی است وارد معده می‌شود. پزشک با بررسی تصاویر به دست آمده از مسیر لوله میزان پیشرفت سرطان معده را بررسی می‌کند و متعاقبا راه مناسب معالجه سرطان معده را پیدا خواهد کرد.

نمونه برداری

یکی از مطمئن ترین راه ها برای تشخیص بیماری، نمونه برداری از منطقه‌ی مشکوک به سرطان است. یک نمونه‌ی کوچک از بافت سرطانی برداشته می‌شود و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در آزمایشگاه به بررسی سرطانی بودن یا نبودن سلول ها و یا میزان پیشرفت بیماری می‌پردازند.

ارزیابی میزان پیشرفت سرطان معده

وقتی سرطان معده تشخیص داده شود می‌توان با روش های مختلفی میزان پیشرفت آن و مرحله‌ی بیماری را بررسی کرد. دانستن مرحله‌ی بیماری در اقدام مناسب برای معالجه سرطان معده مهم است. رادیولوژی رنگی با خوردن عنصر شیمیایی باریم، سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی و لاپاروسکوپی از اقدامات لازم برای بررسی میزان پیشرفت و گسترش سرطان معده است.

راه های پیشگیری از سرطان معده

هیچ راه تضمین شده‌ای برای مبتلا نشدن به سرطان معده وجود ندارد، اما داشتن یک سبک زندگی مناسب و سالم و مصرف مواد غذایی ارگانیک و گیاهی می‌تواند سلامت شما را تا حدود زیادی تضمین کند. سرطان به علل مختلفی اتفاق می‌افتد اما راه هایی وجود دارد که می‌تواند توانایی بدن را بالا ببرد تا در برابر بیماری ها مقاوم‌تر باشد. ورزش مداوم، مصرف غذاهای کم چرب و پر ویتامین، مصرف میوه و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، ترک دخانیات و سیگار، اقدام به معاینه‌ی دوره‌ای و… از روش های پیشگیری از بیماری ها هستند و می‌توانند بدن شما را سالم‌تر کنند.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک نمایید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *