درمان سرطان رحم

درمان سرطان رحم

 درمان سرطان رحم

در این مقاله در مورد درمان سرطان رحم صحبت خواهیم کرد. رحم عضو گلابی شکل است که بین مثانه و راست روده قرار دارد. تومور های بدخیم رحم به بافت های اطراف نیز حمله می کنند و از طریق خون و جریان لنفی به بخش های مختلف بدن انتشار می یابند. خونریزی های غیرعادی در زنان بخصوص بعد از دوره یائسگی از مهمترین علامت سرطان رحم است. سرطان رحم اغلب بعد از دوره ی یائسگی به وجود می آید.

اغلب برای درمان سرطان رحم از جراحی استفاده می کنند گاهی هم از اشعه درمانی و به ندرت از هورمون درمانی و شیمی درمانی استفاده می کنند. تشخیص زودهنگام سرطان رحم تا احتمال 95 درصد بهبودی بیشتری حاصل می شود.

درمان سرطان رحم

علائم شروع درمان سرطان رحم

از علائم و نشانه های ایجاد سرطان رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خونریزی غیرعادی در زنان بخصوص بعد از دوره ی یائسگی
  2. خونریزی شدید در دوره ی سیکل ماهیانه
  3. ایجاد نقص یا درد در هنگام ادرار کردن
  4. مقاربت جنسی دردناک
  5. ایجاد درد در ناحیه ی لگن

 راه های درمان سرطان رحم

انتخاب روش های درمانی به عوامل مختلفی همچون: اندازه تومور ، شرایط هورمونی بدن ، سن بیمار ، وضعیت عمومی بدن فرد و درجه بندی کنسر رحم بستگی دارد . درجه بندی سرطان رحم یعنی اینکه سرطان در کدام مرحله قرار دارد و اینکه در مرحله ی اولیه است و فقط به بافت رحم آسیب وارد کرده یا پیشرفت کرده و سایر بافت ها را نیز درگیر کرده است.

1. جراحی برای درمان سرطان رحم

  • در جراحی اغلب رحم ، لوله های فالوپ ، تخمدان ، گره های لنفاوی اطراف آن و بخشی از واژن را به طور کامل برمی دارند.
  • عوارض جانبی برداشتن رحم شامل درد ، خستگی عمومی ، تهوع ، استفراغ و اشکال در دفع ادرار و مدفوع می باشد. بعد از برداشتن رحم تمایلات جنسی زن اغلب تغییری نمی کند. زنانی که رحم و تخمدان آن ها را با هم برمی دارند سریع تر دچار یائسگی می شوند.

2. پرتو درمانی برای درمان سرطان رحم

  • در پرتو درمانی از پرتوهای رادیویی با انرژی بالا و طول موج کوتاه یا سایر پرتوها استفاده می کنند تا رشد سلول های سرطانی را متوقف کنند و آنها را نابود کنند.در پرتو درمانی فقط سلول های ناحیه ی سرطانی از بین می روند.پرتو درمانی ممکن است به تنهایی یا قبل یا بعد از جراحی مورد استفاده قرار گیرد.
  • پرتو درمانی می تواند داخلی یا خارجی باشد. در پرتودرمانی خارجی یک دستگاه در خارج از بدن وجود دارد که این دستگاه پرتوهای پرانرژی را به ناحیه ی سرطانی می تاباند. در پرتودرمانی داخلی یک ماده رادیواکتیو را در داخل سوزن ، دانه ، سیم یا سوند قرار می دهند و آن را مستقیم داخل یا نزدیک ناحیه ی سرطانی می کنند. اینکه از کدام دو نوع  از پرتو درمانی  استفاده می شود بستگی به نوع و مرحله ی پیشرفت سرطان دارد. پرتودرمانی ممکن است برای کاهش درد بیمار ، کاهش علائم و یا افزایش کیفیت زندگی فرد مورد استفاده قرار بگیرد.

3. هورمون درمانی برای درمان سرطان رحم

  • در هورمون درمانی با حذف هورمون ها یا از بین بردن تاثیر آنها بر رشد سلول های سرطانی ، رشد سلول های سرطانی را مهار
  • می کنند.هومون درمانی یک درمان عمومی است که درمان با هورمون پروژسترون انجام می شود. این روش درمان بصورت خوراکی یا تزریقی انجام می شود. زنانی که با پروژسترون درمان می شوند دچار خستگی ، تغییر در اشتها و وزن آنها می شود.

4. شیمی درمانی برای درمان سرطان رحم

  • شیمی درمانی نیز مانند هورمون درمانی یک درمان عمومی است. شیمی درمانی با کمک داروها انجام می شود که این دارو ها یا خوراکی یا تزریقی هستند. دو نوع شیمی درمانی داریم یکی شیمی درمانی فراگیر و یکی شیمی درمانی منطقه ای. در شیمی درمانی فراگیر دارو را می خورند یا در عضله و یا رگ تزریق می کنند سپس از طریق جریان خون در تمام بدن پخش می شود؛ این نوع شیمی درمانی اثر کمتری دارد چون در تمام بدن پخش می شود. در شیمی درمانی منطقه ای دارو را مستقیم درون کانال نخاعی یا یک اندام یا یک حفره تزریق می کنند. در این روش قسمت عمده دارو به ناحیه ی سرطانی می رود و اثر بیشتری دارد.
  • اینکه از کدام روش شیمی درمانی استفاده کنیم بستگی به نوع سرطان و میزان پیشرفت سرطان دارد.شیمی درمانی در زمان گسترش و انتشار سرطان به کار می رود.عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به نوع دارو و مدت درمان دارد اما اغلب افراد دچار عفونت می شوند (به خاطر اینکه سیستم ایمنی آنها ضعیف شده) ، به راحتی دچار خونریزی می شوند ، بدن درد دارند و کم انرژی هستند ، دچار ریزش مو یا تهوع یا استفراغ یا کم اشتهایی می شوند و ممکن است در دهان آنها زخم هایی ایجاد شود البته این عوارض به مرور زمان بعد از پایان دوره ی درمان بهبود می یابند.

5. درمان بیولوژیکی برای درمان سرطان رحم

  • در درمان بیولوژیکی از سیستم ایمنی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. با یکسری از مواد که یا در آزمایشگاه ساخته می شوند یا توسط سیستم ایمنی به طور طبیعی ساخته می شوند؛ سیستم ایمنی را هدایت ، تقویت یا ترمیم می کنند برای مقابله با سلول های سرطانی . به این روش بیوتراپی یا ایمیونوتراپی می گویند.

6. درمان هدفمند برای سرطان رحم

  • در درمان هدفمند به کمک دارو ها یا مواد دیگر ، سلول های سرطانی را پیدا می کنند و به آنها حمله می کنند بدون آنکه به سلول های سالم بدن آسیبی وارد شود. دو نوع درمان هدفمند که برای درمان سرطان رحم مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از آنتی بادی های مونوکلونال و بازدارنده های تیروزین کیناز.
  • در روش درمانی آنتی بادی مونوکلونال از آنتی بادی هایی استفاده می شود که یا در آزمایشگاه ساخته می شوند یا به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می شوند. این آنتی بادی ها موادی را که در سطح سلول های سرطانی قرار دارند و یا موادی که رشد این سلول ها را زیاد می کنند را شناسایی می کنند و آنها را خنثی می کنند ؛ در نتیجه مانع رشد و پیشرفت سرطان می شوند. آنتی بادی های مونوکلونال به طور مستقل یا به همراه داروها ، سموم یا مواد رادیواکتیو به ورید تزریق می شوند تا مستقیم به ناحیه ی سرطانی برسند. بازدارنده های تیروزین کیناز داروهایی هستند که سیگنال های کنترل رشد سلول های سرطانی را متوقف می کنند. بازدارنده های تیروزین کیناز ممکن است با سایر دارو های ضد سرطان به عنوان یک روش درمان کمکی استفاده شوند.

7. گزینه های درمان سرطان رحم عود کرده

هورمون درمانی، شیمی درمانی با یا بدون درمان بیولوژیکی، درمان هدفمند، آزمایشات بالینی برای انجام شیمی درمانی، پرتودرمانی عاملی برای تسکین درد یا کاهش علائم و یا بهبود کیفیت زندگی بیمار

گزینه های درمانی بر اساس مرحله ی بیماری:

مراحل سرطان رحم ( از صفر تا چهار ) توسط نمونه برداری ، عکس برداری سینه ، سی تی اسکن و یا MRI تعیین می شود.

راه های درمان مرحله ی اول سرطان رحم شامل موارد زیر است :

جراحی ، پرتودرمانی برای افرادی که نمی توانند جراحی کنند ، جراحی به همراه شیمی درمانی با یا بدون پرتودرمانی ، آزمایشات بالینی

راه های درمان مرحله ی دوم سرطان رحم شامل موارد زیر است :

جراحی ، جراحی به همراه شیمی درمانی با یا بدون پرتودرمانی ، آزمایشات بالینی

راه های درمان مرحله ی سوم سرطان رحم شامل موارد زیر است :

جراحی، شیمی درمانی به همراه پرتودرمانی داخلی و خارجی برای افرادی که نمی توانند جراحی کنند، هورمون درمانی برای افرادی که نمی توانند جراحی کنند یا قبلا پرتودرمانی انجام داده اند، شیمی درمانی با یا بدون درمان بیولوژیکی، آزمایشات بالینی

راه های درمان مرحله ی چهارم سرطان رحم شامل موارد زیر است :

جراحی با شیمی درمانی یا پرتو درمانی، پرتودرمانی داخلی و خارجی برای افرادی که قادر به عمل  جراحی نیستند، هورمون درمانی برای بیمارانی که سرطان به بخش های مختلف بدن انتشار یافته است، شیمی درمانی با یا بدون درمان بیولوژیکی، آزمایشات بالینی برای انجام شیمی درمانی، آزمایشات بالینی

درمان سرطان رحم

راه های پیشگیری از سرطان رحم

سرطان رحم جزء شایع ترین انواع سرطان بین زنان ایرانی است. اخیرا واکسنی برای پیشگیری از سرطان رحم به بازار دارو ارائه شده است. این راه ها عبارتند از:

بجای آبمیوه، قهوه بنوشید

تحقیقات نشان داده است زنانی که در روز 4 فنجان قهوه می خورند حدود 18 درصد کمتر به سرطان رحم مبتلا می شوند. قهوه با کم کردن میزان استروژن و متعادل کردن ترشح استروژن و پروژسترون احتمال ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد.

ورزش کنید

ورزش کردن روزانه ، 20 تا 40 درصد احتمال ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد. ورزش و تحرک خاصیت ضد سرطانی دارند.

تناسب اندام

داشتن اندام درست و متناسب در جلوگیری از سرطان رحم خیلی اهمیت دارد.

خوردن قرص های ضد بارداری 

قرص های ضد بارداری احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش و احتمال ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهند.

دوری از سیگار

جدی گرفتن پاپ اسمیر

اگر ترشحات غیر عادی از واژن ، خونریزی بین سیکل های ماهیانه ، مقاربت های دردناک و یا خونریزی بعد از یائسگی دیده شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از دستگاه داخل رحمی

کنترل قند خون

قند خون بالا احتمال ابتلا به سرطان رحم را بالا می برد.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *