علائم سرطان مری

علائم سرطان مری

علائم سرطان مری

سرطان مری به معنای رشد تومور و سلول های بد خیم در بافت مری است. رشد تومور، ممکن است روی بافت‌ها و عضله‌های داخلی و لایه‌های زیرین مری اثر بگذارد. امکان به وجود آمدن تومور در هر نقطه از طول مری هست، ولی شایع ترین نقطه، محل اتصال مری با معده می باشد.

علائم سرطان مری

مری لوله ی عضلانی تو خالی است که وظیفه آن رساندن غذا از حلق به معده است.  دیواره مری از غشای موکوزی، لایه عضلانی و بافت های همبند تشکیل شده است. در قسمت انتهایی مری، ماهیچه ای صاف و حلقوی وجود دارد که مانند دریچه عمل می کند. این ماهیچه در حالت استراحت باعث انتقال غذا از مری به معده شده و در صورت انقباض از ورود غذا از معده به مری جلوگیری می نماید. مری نقش مهمی در جذب و هضم غذا ندارد اما سلامت این عضو همانند سایر اعضای بدن ضروری می باشد و بروز مشکل در مری، سبب به خطر افتادن جان بیمار می شود.

برخی از علائم سرطان مری

  • گرفتگی صدا
  • دشواری در بلعیدن غذا و گیر کردن غذا هنگام خوردن
  • بلع غذا و نوشیدنی همراه با درد
  • استفراغ
  • کاهش وزن غیر ارادی
  • درد سینه
  • سرفه های مزمن
  • ترشح بیش از حد بزاق دهان
  • تیرگی مدفوع
  • سکسکه
  • تنگی نفس
  • خستگی

مهمترین علائم سرطان مری

نشانه های سرطان مری

گرفتگی صدا از اولین علائم سرطان مری

گرفتگی صدا از اولین علائم سرطان مری است. این علامت معمولا زمانی رخ می دهد که تومور در ناحیه حنجره گسترش پیدا کند و حنجره را درگیر کند.

دشواری در بلع غذا، شایع ترین علائم سرطان مری

دشواری در بلعیدن غذا شایع‌ترین علائم سرطان مری است که در اکثر بیماران مبتلا به سرطان مری دیده می شود. علت این امر آن است که سرطان مری موجب باریک شدن مری می شود. در نتیجه ی باریک شدن مری غذا برای عبور از مری و ورود به معده با مشکل روبرو می شود. فرد بیمار احساس می کند که عبور غذا بیش از حد طول می کشد و به او احساس خفگی دست می دهد. سختی در بلع غذا به طور معمول با تکه های بزرگ ‌تر غذاهای جامد به ویژه گوشت و نان شروع می شود و سپس غذاهای نیمه جامد و سرانجام مایعات را نیز در بر می گیرد.

بلع غذا و نوشیدنی همراه با درد از علائم سرطان مری

یکی از علائم سرطان مری بلعیدن همراه بادرد است. بلع می تواند برای برخی افراد دردناک شود. درد ممکن است طی چند لحظه و زمانی که غذا یا مایعات به تومور می رسند یا به واسطه ناتوانی در عبور احساس شود. همچنین، اگر سرطان باعث ایجاد یک زخم باز در دیواره داخلی مری شده باشد بلع برای فرد بیمار دردناک می شود. هنگامی که غذا و مایعات با این زخم در دیواره مری برخورد می کنند حس درد به وجود می آید که از علائم سرطان مری است.

استفراغ یکی از علائم سرطان مری

استفراغ یکی از علائم سرطان مری می باشد که به دلیل قادر نبودن غذا به عبور از مری اتفاق می افتد. در این حالت غذا به بالا باز می گردد و اگر تومور خون ریزی داشته باشد استفراغ غذا همراه با خون خواهد بود. این حالت برای نیمی از افراد مبتلا به تومور مری رخ می دهد.

کاهش وزن غیر ارادی از دیگر علائم سرطان مری

کاهش وزن غیر ارادی یکی دیگر از علائم سرطان مری است که در بیشتر بیماران مبتلا به سرطان مری مشاهده می شود. در افراد مبتلا به این بیماری وزن بدن بدون علت خاصی مانند رژیم و ورزش کاهش می یابد. این کاهش وزن می تواند ناشی از دشواری در بلع بعلت وجود توده در سرطان مری باشد.

درد قفسه سینه و ترش کردن، از علائم سرطان مری

 درد در قفسه سینه از علائم سرطان مری است که معمولا پس از خوردن غذا اتفاق می افتد. این درد ناشی از بازگشت اسید معده به مری است که ترش کردن و سوزش معده را به همراه خود دارد.

سرفه های مزمن یکی از علائم سرطان مری

سرفه مزمن یکی از علائم سرطان مری است که بعضی افراد مبتلا به سرطان مری درگیر آن می شوند. این سرفه ها، مزمن و خشک است و ممکن است با خوردن غذا شدت آن افزایش یابد.

ترشح بیش از حد بزاق از علائم سرطان مری

ترشح بیش از حد بزاق یکی از علائم سرطان مری است. با توجه به این که قبلا ذکر شد در سرطان مری عمل بلع با مشکل مواجه می شود، بدن برای بهتر شدن شرایط دستور ترشح بزاق بیشتری را می دهد. بنابراین مبتلایان به سرطان مری احساس خیسی بیشتری در دهان خود دارند.

تیرگی و وجود خون در مدفوع یکی از علائم سرطان مری

یکی از علائم سرطان مری وجود خون در مدفوع است. این خون ممکن است به علت خون ریزی در توده سرطانی مری باشد. بنابراین در صورت تیره شدن مدفوع و یا حضور خون در مدفوع بهتر است فرد به پزشک مراجعه کرده و علت را بررسی نماید.

سکسکه از علائم نادر سرطان مری

سکسکه یکی از علائم نادر سرطان مری است. سکسکه معمولا زمانی در بیماران مبتلا به سرطان مری اتفاق می افتد که تومور به دیافراگم حمله کند. انقباضات پی در پی دیافراگم موجب بروز سکسکه می شود.

تنگی نفس از علائم سرطان مری

تنگی نفس یکی از علائم سرطان مری است که کمتر شایع شده و افراد کمی به آن دچار می شوند. اگر تومور ایجاد شده در مری به سمت سینه و ریه ها گستر پیدا کند، بیمار مبتلا به سرطان مری ممکن است به تنگی نفس دچار شود.

 خستگی به علت حساسیت استخوان ها از علائم سرطان مری

خستگی یکی از علائم سرطان مری است که به علت گسترش سرطان به استخوان ها اتفاق می افتد. گسترش سرطان به استخوان ها موجب حساسیت و درد می شود. همچنین موجب بالا رفتن کلسیم در خون شده که سبب گرفتگی عضلانی، ضعف و خستگی می شود.

درمان سرطان مری

عوارض جانبی سرطان مری

 سرطان مری می تواند سبب  ایجاد برخی عوارض جانبی شود. این عوارض به علت باریک شدن مری و یا گسترش تومور در محل های مختلف روی می دهند. برخی از این عوارض شامل موارد زیر است.

انسداد مری

یکی از عوارض بسیار شایع سرطان مری، انسداد مری است. در صورت بسته شدن راه مری پزشک از یک لوله برای غذا دادن به فرد بیمار استفاده می کند.

سینه پهلو

احساس خفگی هنگام غذا خوردن گاهی به علت ایجاد یک شکاف است. این شکاف اغلب موجب ورود محتوای مری و معده به ریه ها می شود. این ممکن است به سینه پهلو منجر شود که نیاز به مراجعه به پزشک و بستری در بیمارستان دارد.

خونریزی، از عوارض جانبی سرطان مری

خونریزی شدید ممکن است به وخاطر زخم یا سوراخ شدن مری یا به دلیل استفاده از لوله در مری جهت دادن غذا به مریض رخ دهد. روشهای درمان متفاوتی برای جلوگیری از خونریزی وجود دارد. در بعضی از روشها رگهایی که خونریزی کرده اند را می سوزانند و اینگونه جلوی خونریزی را می گیرند.

سوء تغذیه؛ از عوارض جانبی سرطان مری

یکی از عوارض جانبی سرطان مری که بسیار شایع می باشد، سوء تغذیه است.سوء تغذیه به علت اینکه توانایی بیمار مبتلا به سرطان مری برای غذا خوردن کاهش می یابد رخ می دهد. اگر سوء تغذیه شدید باشد بیمار نیازمند تغذیه با لوله برای تامین مواد ضروری بدنش است. که به واسطه کاهش توانایی فرد برای غذا خوردن رخ می دهد.

عوامل ایجاد کننده سرطان مری

علت اصلی سرطان مری مشخص نشده است اما عوامل زیر اثر زیادی در ابتلا به سرطان مری دارند.

  • سیگار کشیدن: مصرف سیگار ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان پیشرفته مری دارد.
  • نوشیدن الکل: مصرف الکل می تواند سبب ابتلا به انواع سرطان ها علی الخصوص سرطان مری گردد.
  • برنامه غذایی نامناسب: خوردن غذاهای پر چرب و کم مصرف کردن سبزیجات و میوه خطر ابتلا به سرطان مری را بالا می برد.
  • اضافه وزن: خطر ابتلاء به سرطان مری در افرادی که پر خور هستند و اضافه وزن دارند، بیشتر است.
  • جنس: آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که مردان سه برابر زنان به سرطان مری مبتلا می شوند.
  • سن: افزایش سن ارتباط تنگاتنگی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری دارد. سرطان مری اکثرا در سنین شصت تا هشتاد سال اتفاق می افتد.
  • تماس مداوم با مواد شیمیایی: کسانی که در کارخانه های شیمیایی کار می کنند و در تماس طولانی مدت با مواد شیمیایی هستند بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به سرطان مری قرار دارند.
  • استفاده از مایعات داغ: مصرف مایعات خیلی داغ به خصوص چای داغ، خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد.
  • کم خونی شدید: کمبود شدید آهن در بدن سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان مری می شود.
  • رفلاکس معده: بازگشت اسید معده یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده سرطان مری می باشد.

 تشخیص سرطان مری

 سرطان مری در مراحل اولیه معمولا بدون علامت است. بنایراین در اکثر موارد، سرطان مری در این مراحل تشخیص داده نمی شود. هنگامی که بیمار علائمی داشته باشد که جزء علائم سرطان مری باشد تست های مختلفی قابل انجام هستند.

 آندوسکوپی

یکی از روشهای تشخیص سرطان مری آندوسکوپی می بشد. در آندوسکوپی، پزشک یک میله نازک که سر آن دوربین قرار دارد را از گلوی بیمار پایین می‌فرستد و وارد مری فرد می‌کند. با استفاده از آندوسکوپی پزشک وضعیت بافت مری را بررسی کرده و محل هایی که سرطانی شده یا دچار التهاب می‌باشد را شناسایی می کند.

نمونه برداری (بیوپسی)

نمونه برداری جهت تحقیق روی سلول های سرطانی انجام می گردد. در این روش پزشک یک لوله مخصوص را از راه گلو وارد مری کرده و از بافت های مشکوک به سرطان نمونه برداری می کند. نمونه گرفته شده از بافت‌ها برای آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود. پاتولوژیست با بررسی نمونه وجود هر گونه سلول سرطانی در آن را مشخص می کند.

درمان سرطان مری

روش هایی که برای درمان سرطان مری به کار می رود شامل جراحی، شیمی درمانی و اشعه درمانی است که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

جراحی

اگر سرطان خیلی رشد نکرده باشد و به نقاط دیگر بدن گسترش نیافته باشد، پزشک می‌تواند تومور را به وسیله‌ی جراحی خارج کند. در شرایط عادی جراح از طریق یک شکاف بزرگ قسمتی از مری و غده های چرکی اطراف آن را خارج می‌کند. در این موارد مری به‌ وسیله‌ی بافت‌هایی از معده یا روده بازسازی می‌شود. در اکثر موارد، قسمت‌هایی از بالای معده نیز با جراحی خارج می شوند. جراحی ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد که شامل موارد زیر است:

درد، خونریزی، مشکلات در شش‌ها، دشواری در بلع، تهوع، سوزش معده و عفونت.

شیمی درمانی

شیمی درمانی به حمله به سمت سلول‌های سرطانی از طریق استفاده از داروهای شیمیایی گفته می شود که در درمان اغلب سرطان ها این روش مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی ممکن است قبل یا بعد از عمل جراحی انجام شود. همچنین در مواردی با اشعه درمانی نیز همراه می‌شود.

شیمی درمانی عوارض جانبی هم دارد که بیشتر آنها به علت آن است که داروها علاوه بر سلول های سرطانی سلول های سالم را هم از بین می برند. عوارض جانبی شامل یک یا چند تا از موارد زیر است:

  • ریزش مو
  • تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • درد
  • اختلالات عصبی

علائم سرطان مری

اشعه درمانی

اشعه درمانی یکی از روش های از بین بردن سلول های سرطانی است که در آن از پرتوهای اشعه برای از بین بردن سلول ‌های سرطانی استفاده می‌ کنند. اشعه درمانی به دو روش خارجی و داخلی انجام می پذیرد. در روش خارجی دستگاه در بیرون از بدن قرار داده می شود اما روش داخلی به وسیله قرار دادن دستگاه در داخل بدن و نزدیک تومور انجام می گیرد. اشعه درمانی عوارض جانبی هم دارد که ممکن است این عوارض تا مدت ها پس از درمان سرطان مری هم وجود داشته باشد. برخی از عوارض شامل این موارد است: تیرگی و سوختگی پوست، دشواری در بلع هنگام خوردن غذا، خستگی و بی حوصلگی، حس درد در مسیر مری به علت وجود زخم های دردناک

دوره تخصصی پذیرش و نمونه گیری آزمایشگاه

دوره تخصصی پذیرش و نمونه گیری آزمایشگاه تشخیص پزشکی

دوره تخصصی پذیرش و نمونه گیری آزمایشگاه تشخیص پزشکی

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *