علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

سرطان سینه یا پستان در مراحل اولیه هیچ علائم مشخصی ندارد.سرطان سینه معمولا با تشکیل شدن تومورهای کوچک به شکل غده یا انباشته شدن کلسیم در پستان شروع می شود.متاسفانه از هر 7تا8 نفر یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به سرطان سینه می شود. سرطان سینه از بافت پستان شروع می شود. احتمال ایجاد سرطان سینه در زنان صد برابر بیشتر از مردان است چون بافت پستان در مردان متراکم تر است. اگر سرطان سینه در اندام های دیگر بدن پخش شود می تواند علائمی همچون درد استخوان، تنگی نفس، یرقان و یا متورم شدن غدد لنفاوی همراه باشد.

علائم سرطان سینه

البته با افزایش سن، حاملگی و یا تغییر زیاد وزن تغییر شکل و اندازه در سینه ها ایجاد می شود. ما باید به طور منظم سینه هایمان را معاینه کنیم چه از نظر خصوصیات ظاهری و چه لمسی. برای پیشگیری از سرطان سینه زنان بالای 25سال باید معاینات شخصی سینه را بیاموزند و این کار را مرتب انجام دهند. بیش از 90 درصد توده هایی که در سینه ایجاد می شوند خوش خیم و غیر سرطانی هستند.

چه عواملی احتمال ایجاد سرطان سینه را بیشتر می کند؟

استفاده از رژیم غذایی ناسالم، مشروبات الکلی، سیگار، استفاده زیاد از غذاهای چرب، چاقی، برخورد با اشعه، زنانی که در کارخانجات شیمیایی و آرایشی و بهداشتی کار می کنند،افزایش سن، ژنتیک و داشتن سابقه ی این بیماری در خانواده بیشتر در معرض سرطان سینه هستند.

عواملی که باعث ایجاد توده در سینه می شوند

معمولا ایجاد و دیدن توده در پستان با سرطان سینه مرتبط است.اما اغلب یافتن توده در پستان نشانه ی سرطان سینه نیست. بلکه می تواند به دلایل مختلف ایجاد شده باشد. این عوامل عبارتند از:

  1. عفونت بافت سینه (معمولا در زمان شیردهی در زنان دیده می شود)
  2. بیماری فیبروکیستیک سینه (سینه های تومور دار)
  3. فیبروآدنوم سینه (تومورهای خوش خیم)
  4. نکروز چربی (بافت آسیب دیده)
  5. اگر در سینه در اثر نکروز چربی، توده ایجاد شود می تواند به راحتی با کمک بیوپسی آن را از توده ی سرطانی تشخیص داد.

علائم سرطان سینه در مردان

اگرچه عموم فکر می کنند سرطان سینه مربوط به زنان است، گاهی سرطان سینه می تواند در مردان نیز بروز کند. البته سرطان سینه در زنان شایع تر است چون اندازه ی بافت پستان در مردان کمتر است.هرچه سن بیشتر می شود احتمال سرطان سینه نیز بیشتر میشود.

علائم سرطان سینه در مردان عبارتند از:

  1. ضخیم شدن بافت پستان
  2. خارج شدن ترشحات از نوک پستان
  3. قرمز رنگ شدن نوک پستان
  4. پولک پولک شدن نوک پستان
  5. فرورفتگی یا برگشتن نوک پستان به داخل
  6. ایجاد قرمزی،تورم،حساسیت یا جوش روی پوست پستان

علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه در زنان

سرطان سینه از شایع ترین سرطان  بین زنان و دومین سرطان کشنده (بعد از سرطان کبد) در جهان است. فعالیت بدنی در جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان سینه بسیار موثر است.

وجود غده ای درون سینه یا زیر بغل

غده های سرطانی بدون درد و منفرد هستند و برخی از آنها ممکن است باعث خارش شوند. اگر غده ای درون سینه یا زیر بغل تا بعد از دوره ی قاعدگی از بین نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.چون این معمولا از علائم اولیه سرطان سینه است. البته غده ها را قبل از اینکه ما بتوانیم آنها را مشاهده یا حس کنیم میتوانیم با ماموگرافی تشخیص دهیم.

متورم شدن زیر بغل،استخوان ترقوه یا سینه

پخش شدن غدد لنفاوی زیر بغل،استخوان ترقوه یا سینه باعث متورم شدن این نواحی میشود.به محض اینکه متوجه این تورم شدید باید به پزشک مراجعه کنید. تورم در سینه میتواند علامت نوع تهاجمی سرطان سینه باشد.

درد یا حساس شدن سینه

غده هایی که در بافت سینه ایجاد میشوند اغلب بدون درد هستند. اما اگر در بافت سینه درد یا حساسیت متوجه شدید سریع به پزشک مراجعه کنید چون میتواند از علائم سرطان سینه باشد.

وجود پخش مسطح یا فرو رفتگی در سینه

اگرپخش مسطح یا فرورفته در بافت سینه وجود داشت این نشانه ی توموری است که نه قابل لمس است و نه قابل مشاهده.

وجود چیزی شبیه تیله زیر پوست

اگر در پوست سینه ی خود متوجه چیزی شبیه تیله شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

احساس درد تیز در سینه ها:

درد در سینه میتواند در اثر عوامل مختلف باشد.به درد سینه mastalgia می گویند.

حتما بخوانید : سرطان سینه و تشخیص آن

سرطان سینه

علائمی که باعث ایجاد درد در سینه می شوند

  1. تغییرات هورمونی ناشی از سیکل ماهیانه
  2. مصرف قرص های ضد بارداری
  3. مصرف برخی از قرص های درمان ناباروری 
  4. کیست سینه
  5.  استرس 
  6. داشتن سینه های بزرگ که ممکن است همراه با گردن درد، شانه درد و یا کمر درد باشد.
  7. فرورفتگی یا برگشتن نوک سینه به داخل
  8. بزرگ شدن یکی از سینه ها
  9. بزرگ شدن توده های قدیمی
  10. پوست آن منطقه مثل پوست پرتقال شده باشد.
  11. ایجاد درد در اندام تناسلی
  12. کاهش وزن بی دلیل
  13. رگ قابل مشاهده روی سینه
  14. پوست پوست شدن یا ترک خوردن بافت سینه همراه با قرمزی و خارش نوک سینه از علائم سرطان سینه به نام پاژه است
  15. ایجاد زخم در سینه
  16. اثری شبیه سوختگی در سینه
  17. تغییر دمای سینه
  18. دردی که تا بعد از عادت ماهیانه بعدی همچنان وجود داشته باشد.
  19. ایجاد توده ی جدید که تا بعد از سیکل ماهانه از بین نرود.
  20. خارج شدن ترشحات شفاف،رنگی و یا خون آلود از نوک سینه (البته همیشه این ترشحات خطرناک نیستند مثلا میتواند ناشی از عفونت باشد اما میتواند از علائم هشدار دهنده برای سرطان سینه باشد)
  21. بدون دلیل روی سینه قرمز یا متورم شود و یا جوش روی سینه ایجاد شود.

البته داشتن یک یا چند تا از این علائم نمی تواند حتما نشانه ی سرطان سینه باشد. اما هر کدام از این علائم را دیدیم بهتر است به پزشک مراجعه کنیم. اگر توده ی ایجاد شده سفت با گوشه های نامنظم باشد به احتمال زیاد توده سرطانی است.

درمان سرطان سینه

راه های درمان سرطان سینه

بعد از آنکه به کمک ماموگرافی و سونوگرافی سرطان سینه تشخیص داده شد، در مرحله ی اول جراح از توده نمونه برداری می کند. نمونه برداری اغلب به شکل سوزنی انجام می شود و نمونه را به پاتولوژی می فرستند تا پاتولوژی نیز سرطان سینه را تایید کند. گاهی از غدد لنفاوی زیربغل نیز نمونه برداری می شود وجهت بررسی به پاتولوژی فرستاده می شود.

راه های درمان سرطان سینه به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

  1. نوع تومور
  2. اینکه تومور در چه مرحله ای قرار دارد
  3. سن بیمار
  4. سلامت عمومی بیمار
  5. وضعیت یائسگی
  6. مارکرهای ژنومیک مانند:Mammaprint TM
  7. وجود جهش ها در ژن های سرطان سینه به ارث رسیده مانند:BRCA2  یا  BRCA1

راه های درمان سرطان سینه عبارتند از:

سرطان سینه شایع ترین سرطان بین زنان و بعد از کبد کشنده ترین سرطان در جهان است. فعالیت بدنی خطرات سرطان سینه را کاهش می دهد.

آنکوپلاستی:

در مرحله ی اول جراح به پاکسازی کامل بافت سینه از تومور بدخیم می کند بدون آنکه پارامترهای زیبایی ازبین برود. سپس با بکارگیری روش های زیبایی از غیرطبیعی شدن سینه و افتادگی سینه جلوگیری میکند.

درمان سرطان پستان با استفاده از دارو:

روش سیستماتیک با کمک دارو،سلولهای سرطانی را از بین میبرد.این دارو از طریق خون به سلولهای سرطانی میرسد و روی آنها اثر میکند.انواع روش های سیستمیک برای درمان سرطان سینه : 1.شیمی درمانی   2.هورمون درمانی    3.درمان هدفمند

هورمون درمانی:

به هورمون درمانی، درمان غدد درون ریز نیز گفته می شود.هورمون درمانی یک روش درمان موثر برای تومورهایی است که گیرنده های استروژن یا پروژسترون هستند. این نوع تومور از این هورمونها برای افزایش رشد خود استفاده می کند. در نتیجه مسدود کردن هورمون ها به مرگ سلولهای سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها کمک می کند.

هورمون درمانی می تواند قبل از عمل جراحی انجام شود تا تومور کوچکتر و جراحی آن آسانتر شود و خطر عود آن نیز کاهش یابد.گاهی ممکن است بعد از عمل جراحی از هورمون درمانی استفاده شود برای کاهش خطر عود سرطان که به این روش درمانی هورمونی، ادجوانت می گویند.

تشخیص سرطان سینه

انجماد:

در روش انجماد یک سوزن که نوک آن خیلی سرد است به دفعات وارد بافت سینه میکنند تا تومور به توپی از یخ تبدیل شود واز بین برود.سوزن تا 170درجه سانتی گراد با پمپاز نیتروژن مایع خنک میشود.این روش نیازی به بیهوشی ندارد و طی 15 دقیقه انجام میشود.از روش انجماد برای سرطان های کلیه،پروستات،کبد و سینه استفاده میشود.

استفاده از نانو ذرات:

در این روش از یک نوع نانو ذرات مانند نیتروبنزآلدهید برای تزریق به بدن استفاده میشود.این نانو ذرات با تابش نوری با طول موج معین فعال میشوند.این نانو ذرات بدون آنکه به سلولهای سالم آسیب وارد کنند سلولهای سرطانی را از بین میبرند.از این روش اغلب برای سلولهای سرطانی مقاوم به دارو استفاده میشود. این روش تنها دو ساعت طول میکشد.

درمان به کمک ایمونوتراپی(Immunotherapy):

در روش ایمونوتراپی یا adoptive cell transfer سلولهایT را از خون بدن بیمار یا تومور سرطانی بیمار استخراج میکنند.سپس مناسب ترین سلول T را تعیین میکنند و آن را به بیمار تزریق میکنند تا به سلولهای سرطانی حمله کنند و آنها را از بین ببرند. ایمونوتراپی عوارض جانبی مانند ریزش مو در شیمی درمانی را ندارد.

جراحی درمانی:

ما دو نوع روش جراحی درمانی داریم. عبارتند از:

1.برداشتن تمام بافت پستان و عضلات کوچک زیر پستان و لنف های نود های لنفاوی همان سمت

2.برداشتن کامل توده ی سرطانی و مقداری از بافت سالم سینه اطراف توده که به آن حاشیه میگویند.

جراحی به معنای حذف کامل سلولهای سرطانی نیست چون ممکن است سلولهای میکروسکوپی در جاهای دیگر نیز پخش شده باشندکه در این صورت به جزء جراحی باید روش های دیگردرمان را نیز انجام دهد.بعد از عمل جراحی برای سرطان های تهاجمی پرتو درمانی توصیه میشود.اگر تومور قبل از انجام جراحی کوچکتر شده باشد میتواند عمل مراقبت از سینه لامپکتومی را انجام دهد.

لامپکتومی(Lumpectomy):

یک عمل جراحی است که در آن سرطان حذف میشود.به لامپکتومی عمل جراحی حفظ سینه(breast  conserving)یا محافظت از سینه(breast  sparing) نیز گفته میشود.در این عمل تنها بخشی از سینه برداشته میشود که بافت مورد برش معمولا ناحیه ی کوچکی است.لامپکتومی روش غیرتهاجمی است.

ماستکتومی یا پستان برداری(Mastectomy):

در ماستکتومی پستان به طور کامل طی عمل جراحی برداشته میشود.این روش معمولا جiت درمان سرطان سینه انجام میشود.میزان بافت سینه ای که برمیدارند بستگی به اندازه ی تومور و درگیری بافت های اطراف آن دارد.گاهی علاوه بر برداشتن سینه و بافت های اطراف آن عضلات سینه ای و غددلنفاوی زیربغل را نیز برمیدارند.

پرتو درمانی:

در پرتودرمانی از اشعه ایکس،گاما،بتا و آلفا یا از داروهای حاوی مواد نشاندار شده برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده میشود.متخصص سرطان پرتودرمانی را آنکولوژیست مینامند.انواع مختلفی از پرتو درمانی وجود دارد. در پرتو درمانی به DNAآسیب وارد میشود  و در نتیجه سلول سرطانی تخریب و ادامه ی رشد و تقسیم غیر ممکن میشود.در پرتو درمانی به سلولهای سالم نیز آسیب وارد میشود اما سلولهای سالم دوباره بهبود میابند.

شیمی درمانی:

شیمی درمانی اغلب در بیماران مبتلا به سرطان سینه انجام میشود.برای انجام شیمی درمانی بیمار باید یک سری از آزمایشات را انجام بدهد. این آزمایشات عبارتند از:1.آزمایش های فیزیکی کامل  2.آزمایش های کلیوی  3.بررسی وضعیت قلب و عروق  4.عکس ریه  5.سونوگرافی یا سی تی اسکن و ایزوتوپ استخوانها.

در شیمی درمانی سلولهای سرطانی را در حالت اسیدی نگه میدارند که این باعث خودکشی سلولهای سرطانی میشود.شیمی درمانی با کمک استفاده از دارو ها به نابودی سلولهای سرطانی می انجامد.شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی برای کوچکتر کردن تومور برای جراحی آسان تر یا کاهش خطر عود استفاده میشود یا بعد از عمل جراحی برای کاهش خطر عود استفاده می شود.

تشخیص سرطان سینه

عوارض شیمی درمانی در درمان سرطان سینه:

شیمی درمانی بسته به فرد،دارو و دوز دارو عوارض گوناگونی دارد.این عوارض عبارتند از:خستگی،تهوع و استفراغ،خطر عفونت،کاهش اشتها،اسهال،یبوست و یا افزایش وزن. عوارض جانبی اغلب در طول دوره ی درمان با دارو کنترل میشوند و بعد از پایان دوره ی درمان از بین میروند.اما اثرات جانبی بلند مدت ممکن است رخ بدهد مانند:آسیب قلبی،آسیب عصب یا سرطان های ثانویه مانند سرطان خون. بعد از درمان ممکن است بیمار مجددا دچار سرطان سینه شود بخاطر همین فردی که درمان شده باید هر 4 تا 6 ماه بررسی های لازم همراه با ماموگرافی را انجام دهد.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *