علائم سرطان کبد

علائم سرطان کبد

علائم سرطان کبد

در این مقاله در مورد علائم سرطان کبد صحبت می کنیم. سرطان کبد به علت تشکیل تومورهای بدخیم در داخل یا روی کبد ایجاد می شود. گاهی اوقات هم در اثر تهاجم تومور از اندام های دیگر به کبد، ایجاد می شود که به آن سرطان متاستاتیک گفته می شود نه سرطان کبد. شیوع سرطان کبد در آقایان بیشتر است. سرطان کبد یک بیماری خاموش و بسیار خطرناک است که در مراحل اولیه هیچ گونه علامتی ندارد. هنگامی علائم بروز پیدا می کند که بیماری پیشروی کرده است.

علائم سرطان کبد

علائم سرطان کبد در ابتدا ممکن است جدی گرفته نشود. ولی در افرادی که سابقه بیماری دیابت، هپاتیت و یا سیروز کبدی دارند باید نسبت به بروز هرکدام از علائم سریعا به پزشک مراجعه کرد. زیرا خطر ابتلاء به سرطان کبد در این افراد بیشتر است. علائم اولیه سرطان کبد مبهم و عمومی است مثل خستگی، کم اشتهایی، تهوع و استفراغ که ممکن است زیاد جدی گرفته نشوند. اما اگر بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود شانس درمان افزایش پیدا می کند.

مهم ترین علائم سرطان کبد به ترتیب زیر است

1-زردی یا یرقان از علائم سرطان کبد

در این حالت رنگ پوست و سفیدی چشم، زرد می شود، رنگ مدفوع کم رنگ و رنگ ادرار تیره تر می شود. بیمارانی که دچار زردی هستند ممکن است احساس خارش داشته باشند و کم خواب شوند.

2-درد های شکمی دیگر نشانه سرطان کبد

دردهایی در ناحیه فوقانی راست شکم احساس می شود.

3-کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن ناگهانی به عنوان  دومین عامل خطر ابتلاء به سرطان شناخته شده و می توان از آن برای تشخیص زود هنگام بیش تر از ده نوع سرطان استفاده کرد. تشخیص کاهش وزن توسط پزشکان عمومی می تواند انجام  می شود و می تواند یک زنگ  خطر برای شناسایی هر چه زودتر بیماری و درمان به موقع آن باشد.

4-بزرگ شدن کبد در سرطان کبد

اگر کبد از اندازه طبیعی خود بزرگ تر شود، هپاتومگالی رخ می دهد.بزرگ شدن کبد علت های زیادی دارد اما یکی از علائم ابتلاء به سرطان کبد هم محسوب می شود. در این حالت فرد دچار نارسایی کبد می شود یعنی بخش زیادی از کبد تخریب می شود یا از کار می افتد و عملکرد طبیعی خود را ندارد. به دنبال بزرگ شدن کبد، فرد احساس درد و سیری و پری معده می کند.

5-خستگی

بیماران مبتلاء به سرطان کبد و اکثر سرطان ها احساس خستگی مداوم دارند که این احساس می تواند عملکرد های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد و کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد.

سرطان کبد و درمان آن

6-حالت تهوع از نشانه های سرطان کبد

حالت تهوع یک احساس ناخوشایندی است که در پشت گلو و معده احساس می شود. در این حالت بزاق دهان افزایش پیدا می کند، فرد احساس خواب آلودگی و سبکی سر دارد. بلع سخت و افزایش دمای پوست را به همراه دارد و در نهایت می تواند منجر به استفراغ و بالا آوردن محتویات معده شود.

7-استفراغ دیگر علامت سرطان کبد

تهوع و استفراغ اکثرا هم زمان با هم اتفاق می افتد. استفراغ بر اثر انقباضات شدید معده برای خارج کردن محتویات آن از طریق دهان اتفاق می افتد. گاهی اوقات بیماران عق زدن را تجربه می کنند که به دلیل انقباضات پی در پی عضلات معده و شکم رخ می دهد.

8-درد پشت در سرطان کبد

احساس درد در پشت یا سمت راست کمر، یکی دیگر از نشانه های سرطان کبد است.

9-خارش

10-تب

تشخیص علائم سرطان کبد

با تشخیص سرطان کبد در مراحل اولیه، می توان شانس زنده ماندن بیمار را افزایش داد. مراحل اولیه تشخیص با معاینات بالینی، علائمی که ذکر شد و سابقه بیماری فرد توسط پزشک انجام می شود. اگر پزشک به سرطان کبد مشکوک شود، آزمایشات دیگری برای بیمار درخواست می کند:

سرطان کبد در کودکان

آزمایش خون جهت بررسی علائم سرطان کبد

1-بررسی میزان گلبول های قرمز،سفید و پلاکت یا همان تست CBC

( شمارش کامل سلول های خونی)

2-بررسی نحوه لخته شدن خون مثل تست PT،PTT

3- تست آلفا-فتوپروتئین  AFP

4- اندازه گیری آنزیم های کبدیAST،ALT،ALP

5- بررسی از نظر ابتلاء به ویروس هپاتیت B و C

تصویر برداری جهت بررسی سرطان کبد

CT  اسکن و MRI  برای بررسی اندازه و میزان گسترش بیماری انجام می شود.

بیوبسی یا نمونه برداری

جهت بررسی سرطانی یا غیر سرطانی بودن توده باید از آن نمونه برداری شود.

لاپراسکوپی برای بررسی یا درمان سرطان کبد

یک جراحی سرپایی که به پزشک این امکان را می دهد تا کبد و نواحی اطراف آن را مورد بررسی قرار دهد. با استفاده از این روش ها و تعیین نوع و محل سرطان، پزشک درمان موثر و مطمئن را برای بیماری در نظر می گیرد.

مراحل سرطان کبد و علائم سرطان کبد

سرطان کبد شامل 4 مرحله است که با تعیین مرحله بیماری، درمان برای بیمار مشخص می شود.علائم سرطان کبد در هر یک از این مراحل می تواند به ظهور پیدا کند.

مرحله 1: در این مرحله فقط یک تومور وجود دارد و به رگ های خونی سرایت نکرده است.

مرحله 2: تومور به رگ خونی سرایت کرده است.

مرحله 3: چندین تومور به رگ های خونی اطراف سرایت می کنند و ممکن است به کیسه صفرا هم گسترش پیدا کنند.

مرحله 4: ممکن است تومور به سایر اندام ها مهاجرت کند، به اصطلاح متاستاز اتفاق می افتد.

نشانه های سرطان کبد

درمان سرطان کبد و علائم آن

سرطان کبد نیز همچون سرطان های دیگر درمان های متنوعی دارد.عموما برای رفع علائم سرطان کبد پزشک علامت درمانی را شروع کرده و بعد برای درمان سرطان از متدهای گوناگونی استفاده می شود.

1-افرادی که در مرحله اولیه سرطان کبد هستند با یک جراحی ساده و برداشتن تومور به طور کامل، فرد کاملا بهبود پیدا می کند.

2-پیوند کبد: در افرادی که ابعاد تومور آن ها کمتر از 5 سانتی متر باشد و یا در صورت وجود چندین تومور از 3 سانت بزرگ تر نباشد انجام می شود. در غیر این صورت احتمال بازگشت مجدد بیماری بالاست.

3-درمان حذف کننده به وسیله ی اتانول: اتانول مستقیم درون تومور تزریق می شود. اتانول باعث کشته شدن سلول های سرطانی می شود.

4-درمان با حرارت بالا: در این روش با افزایش دمای بدن سلول های سرطانی نابود می شوند. چون در مقایسه با سلول های عادی نسبت به دما حساس تر هستند و تومور کوچک می شود.

5-شیمی درمانی: درمان دارویی که به روش خاصی داخل کبد تزریق می شود و باعث مهار رشد و کشته شدن سلول های سرطانی می شود.

6-پرتودرمانی: در این روش اشعه X به اطراف و خود تومور تابانده می شود.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *