همه چیز در مورد بارداری و آزمایشات بارداری

بارداری-دوران بارداری-آزمایش بارداری

بارداری، همه چیز در مورد بارداری و آزمایشات بارداری

در این مقاله قراره درباره ی دوران بارداری و آزمایش بارداری صحبت کنیم. در دوران بارداری آزمایشات زیادی وجود داره که مادرها باید اون ها رو انجام بدن ولی در این مقاله ما تنها به خود آزمایش بارداری می پردازیم. خب اولین و بزرگ ترین معظل جوونا اینه که:

آیا من باردارهستم؟

پاسخ این سوال یک استرس و اضطراب واقعی محسوب میشه. هم برای کسانی که قصد بارداری دارند و هم برای کسانی که قصد حاملگی ندارند. در ابتدا می پردازیم به اونایی که قصد بارداری دارند.

بارداری-دوران بارداری-آزمایش بارداری

چیکار کنیم تا بتونیم سریع تر باردار بشیم.

برای زوجینی که تصیم به بارداری گرفتند من توصیه می کنم ابتدا آقا بره یک آزمایش اسپرم بده. حالا چرا؟ چون خیلی وقتا یک زوج جوان برای ماه ها تلاش می کنند و چون می بینند تلاششون بی نتیجه مونده ناامید و افسرده و سرخورده میشن. علت دومش اینه که آزمایش اسپرم انجامش خیلی راحته. هزینش خیلی پایین(حدود ۳۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸). علت سومش هم اینه که اصلا درد نداره. بالعکس لذت هم داره. شاید بشه گفت بهترین آزمایشی است که همه ی آقایون تمایل دارند انجام بدن همین آزمایشه.

حتما بخوانید : شرایط آزمایش اسپرم

خیلی اوقات بعضی از آقایون مبتلا به واریکوسل هستند. در نتیجه نیاز به جراحی دارند گاهی تا یک سال زمان میبره تا درمان کامل بشه و مشخصات اسپرم آقا به یک اسپرم ایده آل برسه. نتیجتا توصیه میشه قبل از اقدام به بارداری آقا یک آزمایش اسپرم بدهد.

قدم بعدی شناخت روزهایی است که تخمک گذاری انجام میشه. قبل از اینکه در مورد علائم مربوط به تخمک گذاری صحبت کنیم. یک ابهام عمومی در مورد بارداری رو از بین می بریم.

اگر تنها تخمک ۴۸ ساعت زنده می ماند این همه بارداری ناخواسته چرا؟

ببینید دوستان اسپرم پس از اینکه وارد دهانه ی رحم می شود. می تواند تا حدود ۵ روز زنده بماند. از آنجایی که عمدتا تخمک گذاری در طی این روزها اتفاق می افتد. در نتیجه احتمال بارداری افزایش می یابد. حالا چرا ازقضا تو همین ۵ روز تخمک گذاری اتفاق می افتد؟ چون در دوران تخمک گذاری میل جنسی در خانم ها افزایش پیدا می کند و در نتیجه رابطه جنسی اتفاق می افتد.

خب حالا می رسیم به تشریح شرایط تخمک گذاری.

علائم تخمک گذاری در خانم ها:

1-افزایش ترشحات واژینال:

در این دوره علاوه بر افزایش ترشحات، ترشحات ظاهر چسبنده و شبیه سفیده ی تخم مرغ به خودشون میگیره.

2-افزایش دمای بدن:

عموما دمای بدن بین ۵/۰ الی ۱ درجه افزایش پیدا می کند. این مقدار با استفاده از یک دماسنج دقیق قابل اندازه گیری است.

3-نرم شدن گردن رحم:

این عمل توسط معاینه پزشک مشخص می شود.

پزشکان با استفاده از ترکیب روش های بالا به تشخیص زمان تخمک گذاری می رسند. برای زوجینی که قصد پسر دار شدن دارند به شدت نزدیک در این دوران طلایی پیشنهاد می شود.

4-افزایش میل جنسی :

که قبلا گفتیم باعث و بانی خیلی از بارداری های ناخواسته است.

5-درد در ناحیه شکمی

6-حساس شدن سینه

7-حساس شدن حس بویایی

خب حالا که روز تخمک گذاری رو متوجه شدید و آقا هم در صحت و سلامت هستند می توانید برای حاملگی اقدام کنید. و به احتمال خیلی زیاد ، خیلی زود باردار خواهید شد.

تشخیص بارداری

چطور متوجه بشیم که باردار هستیم؟

خیلی اوقات وقتی زمان زیادی از لقاح گذشته باشه مثلا ۳ هفته علائم فیزیولوژیکی شروع میشه. این علائم رو همتون بلدید ولی بازم من میگم.

علائم فیزیولوژیک بارداری:

  1. سردرد
  2. ضعف و افزایش اشتها
  3. شکم درد
  4. پرخوابی
  5. دفع مکرر ادرار
  6. افزایش یا کاهش وزن
  7. حالت تهوع(سونوگرافی سرخود خیلی از مادرها)
  8. یبوست یا مشکل روده
  9. خستگی زود رس
  10. عقب افتادن تاریخ عادت ماهیانه

این مورد بیشتر در مورد کسانی صدق میکنه که حساب و کتاب تاریخ پریودی شون رو دارند و عموما به صورت منظم عادت ماهیانه میشن.

آزمایش بارداری:

در آخر از همه می رسیم به آزمایش بارداری که به لطف پیشرفت تکنولوژی دیگه تو هر خونه ای یک بیبی چک همیشه پیدا میشه. بیبی چک وسیله ی بسیار مفیدی است برای تشخیص اولیه حاملگی و عموما جواب های صحیحی میده. منتها به شرط این که به درستی ازش استفاده کنید.

آزمایش بارداری – بیبی چک:

بیشتر خانم های ما قبل از اینکه به آزمایشگاه مراجعه کنند. اول در خونه خودشون از یک بیبی چک استفاده می کنند. در استفاده از بیبی چک یک سری از نکات رو اگر رعایت کنید جواب های دقیقی به شما میده.

نکات استفاده از بیبی چک:

  1. اگر می خواین از بیبی چک جواب دقیقی دریافت کنید باید حداقل ۱۰ روز از زمان لقاح گذشته باشه.
  2. بهترین نمونه ادرار صبحگاهی محسوب میشه. چون غلیظ شده و مقادیر بیشتری از هورمون HCG  (هورمون بارداری در خودش داره). اگر در زمانی غیر از صبح زود می خواین آزمایش رو انجام بدید. دقت کنید که ادرار بی رنگ نباشه. اگر ادرار بی رنگ باشه قطعا جواب اشتباهه.
  3. بیبی چک برای تایید بارداری اصلا آزمایش قابل اعتمادی نیست. پس اگر جواب مثبت یا منفی شد خیلی ناراحت یا خوشحال نشید. شما نیاز دارید که حتما با یک پزشک مشورت کنید و آزمایش خون بدهید.
  4. به دستورالعمل اختصاصی هر برند بیبی چک باید دقت کنید.
  5. معمولابعد از ۵ دقیقه از گذشت زمان باید تست رو بخونید، زمان های بیشتر از ۵ دقیقه می تونه جواب مثبت کاذب بده.

در کلیپ زیر می تونید توضیحات عملی در مورد انجام تست بیبی چک رو ببینید.

این کلیپ توسط آقای مصطفی بهمدی (بنیانگذار جنبش چکاپ شو) تهیه شده است.

تفسیر آزمایش بارداری:

بعد از اینکه تشخیص اولیه رو انجام دادید نیازه که به یک آزمایشگاه مراجعه کنید. و آزمایش خون بدید.

بارداری چه زمانی در آزمایش خون مشخص می شود؟

برای مشخص شدن مثبت بودن حاملگی در آزمایش خون باید حداقل یک هفته از زمان لقاح گذشته باشه. دقت کنید که بعضا زمان لقاح با رابطه جنسی با هم برابر نیست. یعنی امکان دارد یک هفته از زمان رابطه ی جنسی گذشته باشد. اما تنها ۴ روز از زمان لقاح گذشته است در این مواقع بهتر است یک هفته بعد آزمایش خود را تکرار کنید.

عموما در تمام آزمایشگاه ها مقادیر بالاتر از ۲۰ برای هورمون BHCG یا هورمون بارداری مثبت تلقی می شود. ولی این به معنای بارداری نیست. بارداری یک خانم زمانی تایید می شود که مقادیر این هورمون به بالای ۱۰۰۰ رسیده باشد. و پزشک نتیجه ی سونوگرافی مادر را نیز رویت کند.

پس از یک عدد ۲۰۰ یا ۱۰۰۰ در برگه ی آزمایشگاه خود برداشت حاملگی ۱۰۰ درصد را نکنید.

نکته ی خیلی مهم: برای انجام ازمایش بارداری به آزمایشگاهی مراجعه کنید که از تکنیک کمی لومینسانس بهره می برد. برای اطلاع از این موضوع می توانید از متصدی پذیرش سوال کنید: آیا شما آزمایش B (بتا) یا بارداری را به روش ECL انجام می دهید.

روش ECL آخرین روش و تکنولوژی روز دنیا برای اندازه گیری هورمون های مختلف است.

جهت آشنایی با بهترین آزمایشگاه های تهران کلیک نمایید.

جهت آشنایی با بهترین آزمایشگاه های مشهد کلیک نمایید.

اشتباه در آزمایش بارداری:

خیلی اوقات شما از گوشه و کناره می شنوید که فلانی آزمایشش اشتباه شده. گرچه که احتمال خطا و اشتباه در هر آزمایشگاهی وجود دارد. ولی باید یک موضوع اساسی در مورد آزمایش بارداری رو در نظر بگیرید. بعضی وقتا بیمار مراجعه میکنه و جواب آزمایش بارداری ۸۰۰ شده. پزشک توصیه میکنه یک هفته ی بعد آزمایش تکرار بشه. پس از تکرار جواب آزمایش منفی میشه. اینجا همه انگشت اتهام رو به سمت آزمایشگاه دراز می کنند. ولی این موضوع همیشه صحت نداره.

توضیح: خیلی وقتا جنینی که روزهای اولیه زندگیشو سپری میکنه دارای ناهنجاری های شدید کروموزومی است. و این موضوع باعث میشه تا این جنین به خودی خود سقط شود. در نتیجه یک بارداری سقط شده و طبیعی است نتیجه ی ازمایش بارداری منفی بشه.

دوران بارداری

دوران بارداری:

دوران بارداری معمولا ۴۰ هفته (البته درستش ۳۸ هفته است.) طول میکشه و به طور کلی به ۳ دوره ی سه ماهه تقسیم میشه.

سه ماهه ی اول بارداری:

از اولین هفته ی بارداری تا انتهای هفته ی ۱۳ بارداری در این سه ماهه قرار دارند. در این سه ماهه تمام ارگان های اصلی جنین شکل گرفته است و قلب جنین شروع به زدن میکند. در پایان این سه ماهه قد جنین به ۵/۸ سانتی متر می رسد. کلیه ها دفع ادرار می کنند.

سه ماهه دوم بارداری:

این سه ماهه شامل هفته ی چهاردهم بارداری تا هفته ی بیست و هفتم بارداری می شود. وزن جنین در ابتدای این سه ماهه ۴۰ گرم است. استخوان های جنین محکم تر می شود. موها شروع به رشد می کنند. گوش ها می شنوند. ریه برای تنفس آماده می شوند. پلک ها باز می شوند و شبکیه چشم آغاز به رشد می کند. در پایان این سه ماهه وزن جنین به ۹۰۰ گرم می رسد.

سه ماهه سوم بارداری:

سه ماهه سوم یا سه ماهه آخر بارداری شامل هفته ی بیست و هشت تا انتهای بارداری می شود. در پایان این سه ماهه که به زایمان ختم می شود. نوزاد ۳ کیلوگرم وزن دارد و ۴۸ سانتی متر قد دارد. پس از ۴۰ هفته بارداری زمان زایمان فرا می رسد.

در هر دوره ی سه ماهه ی بارداری آزمایشاتی تخصصی وجود دارد که مادر باید برای حفظ سلامتی خود و جنین این آزمایش ها را انجام دهد. در مقالات دیگر وب سایت در مورد این آزمایش ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

در کلیپ زیر تغییرات سایز شکم یک مادر باردار را بصورت هفتگی مشاهده می کنید.

 راه های ارتباطی شما با ما در بخش تماس با ما آمده است.

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *