آیا سرطان درمان دارد؟!

آیا سرطان درمان دارد؟!

آیا سرطان درمان دارد؟!

در این مقاله در مورد درمان سرطان به روش های مختلف صحبت خواهیم کرد. به تومورهای بدخیم سرطان می گویند که در پزشکی آن را با نام نئوپلاسم می شناسند. سرطان در هر سنی ممکن است بروز دهد اما با زیاد شدن سن احتمال بروز به سرطان بیشتر می شود به این دلیل که با افزایش سن سیستم ایمنی ضعیف تر می شود.سرطان فقط مربوط به انسان نیست بلکه هر پرسلولی ممکن است دچار سرطان شود.

آیا سرطان درمان دارد؟!

کشورهای فقیر و درحال توسعه بیشتر  مبتلا به سرطان میشوند درحالی که سرطان در کشورهای پیشرفته به خوبی کنترل شده است. میزان مرگ و میر ناشی از انواع سرطان در کشورهای مختلف گوناگون است. مثلا مرگ ومیر ناشی از سرطان معده در ژاپن 8برابر آمریکاست. مرگ ومیر ناشی از سرطان ریه در آمریکا تقریبا 2برابر ژاپن است. مرگ ومیر ناشی از سرطان پوست در نیوزلند 6برابر ایسلند است که این بخاطر نقص در لایه ی اوزون و در معرض آفتاب بودن است.

واقعیت سرطان

سرطان به مجموعه ای از بیماری ها می گویند. در سطح و داخل سلولها یک سری رسپتورها(گیرنده) وجود دارد که مهمترین آن، رسپتورهای مسئول رشد و تقسیم سلولی هستند. ما در بدنمان یکسری سلول های نگهبان داریم که رشد، تقسیم سلولی، کارایی سلول و… را بررسی می کنند که اگر سن سلول بالا رفت و کارایی لازم را نداشت روی آن مارکر می زنند که این سلول کشته شود و سپس توسط ماکروفاژها خورده شوند.

اما برخی از این سلول ها توجهی به سلول های نگهبان نمی کنند و به تقسیمات خود ادامه می دهند و سلول های اطراف خود را نیز یاغی می کنند که اینها باعث آغاز سرطان می شوند.این اتفاقات روزانه صد بار در بدن رخ میدهند اما سیستم ایمنی با آنها مقابله می کند. اما گاهی جهش ژنی آن قدر قوی است که سیستم ایمنی توانایی مقابله با آن را ندارد.

دلیل افزایش سرطان چیست؟

در جهان سن امید به زندگی درحال افزایش است این یعنی که افراد بیشتر عمر می کنند در نتیجه تعداد بیشتری به سرطان مبتلا می شوند. مهمترین دلیل افزایش سرطان تغییر سبک زندگی مردم است. همچنین عوامل دیگری همچون به هم خوردن ساعت های خواب و بیداری، تغذیه نامناسب، استفاده از دخانیات و سیگار و استفاده از مواد غذایی نیترات دار و کنسرو شده نیز در افزایش سرطان موثر هستند.

حتما بخوانید : همه چیز در مورد سرطان و انواع آن

درمان سرطان

آیا می توان از سرطان جلوگیری کرد؟

یکسری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند اما یکسری نه. یکسری از سرطان ها را در مراحل اولیه میتوان تشخیص داد و کنترل کرد. اما یکسری از سرطان ها خیلی زود منتشر میشوند و جلوی رشد و گسترش آنها را نمی شود گرفت. اما به طور کلی با یک زندگی سالم میتوان از ابتلا به سرطان ها  پیشگیری کرد. البته صد درصد با زندگی سالم نمی توان پیشگیری کرد چون بعضی از این جهش های ژنی در اثر عوامل ژنتیکی ایجاد می شوند. البته تنها 5 تا 10 درصد علت ژنتیکی دارند، 90 تا 95 درصد بخاطر سبک غلط زندگیمان است.

مانند اینکه سیگار یکی از عوامل ابتلا به سرطان ریه است اما هر کسی که سیگار می کشد به سرطان ریه مبتلا نمی شود. در عین حال یک نوع سرطان ریه که شایع تر است در افراد غیر سیگاری بروز می کند.اما با رعایت نکردن نکات میتوانیم مشکلات زیادی برای خود ایجاد کنیم.

قابل درمان ترین سرطان ها:

همه ی سرطان ها کشنده نیستند بلکه برخی از آنها به راحتی با روش های موجود قابل درمان هستند. این سرطان ها عبارتند از: سرطان دهانه ی رحم،سرطان سینه، سرطان بیضه، سرطان پروستات، سرطان تیروئید، سرطان ملانوما(یک نوع سرطان پوست) و سرطان لنفوما. دلیل درمان راحت این سرطان ها این است که معمولا راحت شناسایی میشوند و سرعت رشد آنها کند است.

آیا سرطان درمان قطعی دارد؟

برخی از سرطان ها درمان قطعی دارند که به اصطلاح Cure Rate یا رفع کامل بیماری میگویند. اما برخی از سرطان ها با کمک داروها و روش های دیگر درمان فقط طول عمر بیمار را زیاد میکنند که این موارد خیلی نیستند. امروزه بسیاری از سرطان ها درمان قطعی دارند مانند: سرطان سینه،خون،دستگاه گوارش،سیستم تنفسی،سیستم ادراری و… . 13درصد مرگ ومیرها ناشی از سرطان است.

برخی از روش های درمان سرطان

یک روش درمان که بسیار سریع و آسان است این است که اتانول و استیل سلولز را با هم ترکیب می کنند سپس با تزریق مستقیم به تومور سرطانی به جنگ با تومور سرطانی می روند. البته این روش باعث آسیب به بافت های اطراف نیز میشود و تنها برای سرطان های کبد و تیروئید کاربرد دارد.

دانشمندان دریافتند که بیماری ژنتیکی هانتینگتون که باعث آسیب سیستم عصبی بدن می شود به طور ناخواسته می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

درمان قطعی سرطان

ساخت واکسن در درمان سرطان

ترکیب این واکسن عبارتند از:CPG ،یک قطعهDNA  و یک آنتی بادی به نامOX40 . در این واکسن از سلول های بنیادی بالغ فرد مبتلا به سرطان نیز استفاده میشود.این واکسن را روی موش ها آزمایش کرده اند و نتیجه موفقیت آمیز بوده و توانسته بود تمام تومورهای سرطانی موش ها را از بین ببرد.

-دانشمندان کشف کردند که ویروسی به نام(رئو ویروس یا reovirus ) وجود دارد که به سلول های سرطانی در مغز حمله میکند و سیستم ایمنی را نیز تحریک میکند بدون آنکه به بافتی از بدن آسیب وارد شود.

-ساخت ذره ای شبه ویروس به نام QB باعث میشود سیستم ایمنی تحریک  شود و فعالیت ضد سرطانی انجام دهد. دانشمندان بر این باورند که ذراتQB تکمیل کننده سیستم ایمنی هستند و باعث کاهش رشد تومور و مانع گسترش سرطان در بدن می شوند.

-دانشمندان به دنبال راهی هستند تا سلولهای مصنوعی را به داخل تومور سرطانی بفرستند. سپس سلول های مصنوعی شروع به ساخت پروتئین هایی میکنند برای مبارزه با سلول های سرطانی.

-به همین دلیل دانشمندان ماده ی سیالی را ابداع کردند که پس از تزریق به ژل حاوی نانوذرات تبدیل می شود. این نانو ذرات در بدن به وزیکول های دارو تجزیه میشوند و بر روی تومور های سرطانی اثر می کنند.

داربست ژل در درمان سرطان

گروهی از دانشمندان آمریکایی داربست ژل مانند که تزریقی بود را ساختند.این داربست ژل مانند حاوی داروهای شیمی درمانی و ایمنوتراپی بود. با تزریق داربست ژل مانند به طور متوالی و موضعی باعث از بین رفتن تومور اولیه می شود که در نتیجه مانع پیشرفت سرطان می شود.این روش بسیار ساده است که عوارض جانبی محدود دارد. این داربست ژل مانند زمانی که تزریق می شود سریع ترکیبات پلی مری را در بدن تشکیل می دهد.

-دانشمندان بین 400 هزار مولکول،3 مولکول که حاوی آنزیم سلنیوم بودند و آن را در بدن آزاد میکردند را انتخاب کردند.به کمک این 3 مولکول توانستند 60 نوع سلول سرطانی را درمان کنند.

قند در درمان سرطان

دانشمندان آلمانی قند جدیدی را کشف کردند که می تواند به سلول های سرطانی بچسبد و به ما کمک میکند سریع سرطان را تشخیص دهیم و همچنین از آن قند برای کشتن تومورهای سرطانی استفاده کنیم. همچنین دانشمندان کشف کردند که اسپرم وسیله خوبی برای تحویل دارو به سلول های سرطانی می تواند باشد. چون اسپرم با حرکت طبیعی که در بدن دارد می تواند از این داروها در مقابل آنزیم ها، نشت داروها و… محافظت کند.

پروتئین در درمان سرطان

-دانشمندان توانستند پروتئینی را بسازند که به لنفوسیت هایT کمک می کند. این گونه که، سیستم ایمنی را به سمت سلول های سرطانی هدایت می کند. لنفوسیت T از اجزا سیستم ایمنی هستند که با تولید پروتئینی به نام ((پرفورین)) مستقیم به سلول های سرطانی و سلول های آلوده به ویروس حمله می کنند. و با ایجاد منافذ روی آن سلول های آلوده به کمک پرفورین باعث مرگ سلول ها می شود.به این علت به نحوه ی ایمنی لنفوسیت هایT ،ایمنی سلولی می گویند که مستقیم به سلول های آلوده حمله می کند و آنها را ازبین می برد.

-دانشمندان سوئدی دارویی را ابداع کردند که مکانیزم های زنده ماندن سلول های سرطان را از بین می برد در نتیجه بیماری متوقف می شود.همچنین آنزیمی که باعث گسترش سلول های سرطانی می شود را هدف قرار می دهد و آنها را از بین می برد. این دارو به غشای سلولهای درحال تکثیر متصل می شود که با این کار مانع اتصال سلول ها به پروتئینی که باعث رشد آنهاست می شود.

-دانشگاه هنگ کنگ متوجه شد افرادی که روزانه آسپرین مصرف میکنند،47درصد کمتر به سرطان مری،38 درصد کمتر به سرطان معده،34 درصد کمتر به سرطان پانکراس و 24 درصد کمتر به سرطان روده مبتلا می شوند.

-محققان انگلیسی متوجه شدند که دوچرخه سواری روزانه موجب پیشگیری ابتلا به بسیاری از انواع سرطان ها می شود.

-محققان دریافتند که مصرف آجیل به خصوص بادام زمینی و مغزها برای بیمارانی که در مرحله3 سرطان روده (کولون)هستند کمک می کند و مانع مرگ آنها می شود.همچنین خطر عود سرطان روده نیز بسیار کاهش می یابد.

-دانشمندان دریافتد که ترکیبات سویا باعث مرگ سلول های سرطان پستان می شود.

انواع درمان سرطان

درصد شیوع و خطرناکی سرطان ها در زنان و مردان

بعد از بیماری های قلبی، مهمترین عامل مرگ ومیر بین بزرگسالان سرطان است. سرطان ریه کشنده ترین سرطان است چون علائم سرطان ریه اغلب خاموش است و زمانی علائم سرطان ریه بروز می کند که در مراحل پایانی است.

درصد شیوع سرطان های شایع بین مردان

  • سرطان نای و ریه26 درصد
  • سرطان پروستات10 درصد
  • سرطان کلون و رکتوم 9درصد
  • سرطان لوزالمعده 6 درصد
  • سرطان کبد 5 درصد
  • سرطان خون 4 درصد
  • سرطان مری 4 درصد
  • سرطان مثانه 4 درصد
  • سرطان لنفوم 3 درصد
  • سرطان کلیه 3 درصد
  • سایرسرطان ها 24 درصد

درصد شیوع سرطان ها ی شایع بین زنان

  • سرطان نای و ریه 26 درصد
  • سرطان سینه 14 درصد
  • سرطان کلون و رکتوم 9 درصد
  • سرطان لوزالمعده 7 درصد
  • سرطان تخمدان 5 درصد
  • سرطان خون 4 درصد
  • سرطان لنفوم 3 درصد
  • سرطان رحم 3 درصد
  • سرطان کبد 2 درصد
  • سرطان سیستم مغز و اعصاب 2 درصد
  • سایر سرطان ها 25 درصد

دوستان عزیز به نظر شما آیا سرطان درمان دارد؟! لطفا نظرات خودتان را برای ما بفرستید شاید یک نفر را از نا امیدی نجات دادید به امید موفقیت و سلامتی ایرانیان عزیز

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *