آزمایش بارداری یا تست HCG

همه چیز در مورد آزمایش بارداری یا تست HCG

آزمایش بارداری یا تست HCG

آزمایش بارداری موضوعی است که قراره تو این مقاله بهش بپردازیم. قبل از اینکه در موردهزینه آزمایش آن صحبت کنیم و براتون به طور کامل توضیح بدم که در طول این دوران چه  آزمایشاتی انجام میشه لازمه که در مورد خود پروسه ی بارداری و اینکه یک بارداری چطور اتفاق می افته کمی توضیح بدم.

هزینه آزمایش بارداری بسته به اینکه شما بخواهید فقط مثبت و منفی بودن تست یا تیتر دقیق تست را بفهمید متفاوت است.

هزینه تست بارداری (BHCG) : هزینه 94 هزار تومان

هزینه تست تیتر بارداری (T bhcg) :هزینه 147 هزار تومان

 اگر در مشهد هستید برای اطلاع از هزینه آزمایشات خود می توانید به شماره 09020077963 در واتساپ – روبیکا- سروش – آی گپ – پیام دهید تا هزینه آزمایش خدمت شما اعلام گردد.

عموما هر خانم در طول یک چرخه ی سیکل ماهیانه (از زمانی که پریودی اتفاق می افتد تا آغاز دوره ی پریودی بعد) تنها یک تخمک ازاد میکند.تخمک سلول  زایشی جنس مونث است که زمانی که با اسپرم لقاح پیدا میکند تشکیل یه جنین زنده را می دهد.

آزاد سازی تخمک عموما در اواسط  یک دوره ی ماهیانه اتفاق می افتد که عموما با علائم زیر همراه است :

آزاد سازی تخمک یا به اصطلاح تخمک گذاری با علائم زیر همراه است:

1- افزایش ترشحات واژینال که ممکن است ظاهر چسبنده تر و شبیه به سفیده ی تخم مرغ به خود بگیرند.

2- افزایش دمای بدن : دمای بدن قبل از تخمک گذاری کمی افت میکند و بعد از تخمک گذاری افزایش پیدا میکند ، این افزایش بین 0.5 تا 1 درجه سانتی گراد است و ممکن است شما متوجه آن نشید ولی با دماسنج دقیق قابل اندازه گیری است.

3- نرم شدن گردن رحم که بوسیله ی معاینه توسط  پزشک  قابل تشخیص است.

4-درد در ناحیه شکمی که در بعضی از خانمها تنها دیده می شود.

5- افزایش میل جنسی در خانمها در این دوره بسیار مشهود است.

6- استفاده از کیت های تشخیصی که در واقع مقدار هورمون LH را مورد سنجش قرار میدهند.از آنجایی که افزایش هورمون LH باعث آزاد سازی تخمک می شود زمانی که این هورمون در غلظت ماکسیمم خود قرار دارد تخمک آزاد می شود.در بازار کیت هایی برای اندازه گیری مقدار هورمون LH  از طریق ادرار وجود دارد که با استفاده از این کیت ها میتونید زمان تخمک گذاری را مشخص کنید.

7-علائم دیگری مثل حساس شدن سینه و حس بویایی نیز از علائم تخمک گذاری شمرده می شود.

چگونه جواب آزمایش بارداری را بخونیم؟

حال سوال اینه که تخمین و تعیین روز تخمک گذاری چه استفاده ای داره؟

با توجه به اینکه تخمک پس از آزاد شدن تنها 24 ساعت زنده می ماند و مفهموم این مطلب این است که هر خانم در هر دوره از چرخه ی سیکل ماهیانه که معمولا 28 روز طول میکشد تنها 24 ساعت شانس بارداری دارد، تعیین زمان تخمک گذاری برای افرادی قصد بچه دار شدن دارند بسیار حائز اهمیت است.

سوال دیگری که خیلی از افراد پس از دونستن این موضوع براشون بوجود میاد اینه که، اگر واقعا برای بارداری در هر ماه تنها 24 ساعت زمان وجود داره پس چطور این همه بارداری ناخواسته و یا بدون برنامه ریزی اتفاق میوفته؟

  • در پاسخ به این سوال دو جواب میتوان ارائه داد اول :اسپرم پس از ورود به دستگاه تناسلی زنانه می تواند بین 3 الی 5 روز زنده بماند پس در واقع شانس بارداری در هر دوره ی ماهیانه 5 روز محسوب میشوند نه یک روز. دوم:با توجه به افزایش میل جنسی در زمان تخمک گذاری معمولا در هنگام تخمک گذاری برقراری رابطه ی جنسی باعث افزایش احتمال بارداری می شود.

یک بارداری معمولا 38 هفته به طول می انجامد که این 38 هفته را در قالب سه دوره ی سه ماهه در نظر میگیرند و در هر دوره به لحاظ تکاملی جنین در مراحل خاصی رشد و نمو پیدا میکند.

عموما تست بارداری در هفته های ابتدایی بیشترین ارزش تشخیصی را دارد و بیشتر در این هفته ها مورد ارزیابی قرار میگیرد. حاملگی عموما با  یک سری تغییرات فیزیولوژیک و ظاهری در مادر همراه است که مهم ترین آنها را در اینجا میشماریم.

اگر به دنبال تفسیر جواب آزمایش اسپرم خودتون هستید می تونید از این مقاله کمک بگیرید.

مهمترین علائم بارداری

1-حالت تهوع

2-سردرد

3-یبوست یا مشکل روده

4-خستگی زودرس

5-ضعف و افزایش اشتها

6-پرخوابی

7-دفع مکرر ادرار

8-افزایش یا کاهش وزن

چه زمانی برای آزمایش بارداری مناسب است؟

در تست بارداری هورونی به نام گنادوتروپین جفتی HCG  سنجش می شود. آزمایش بارداری را می شود با نمونه ی ادرار و خون انجام داد. غلظت این هورمون در خون همیشه بالاتر است و در هفته های ابتدای بارداری به راحتی در خون قابل ردیابی است. ولی در ادرار هم قابل ردیابی است و چون نیازی به نمونه گیری خون نیست مورد استقبال عموم مردم واقع شده است.

مناسب ترین زمان برای تشخیص بارداری در خون یک هفته الی ده روز بعد از لقاح است و در این مدت احتمال اینکه در ادرار نیز تشخیص داده شود هم وجود دارد ولی بعد از گذشت دو هفته قطعا در ادرار قابل تشخیص است.

در کلیپ زیر که توسط اقای مصطفی بهمدی تهیه شده است. می تونید نکات خیلی مهمی در مورد آزمایش بارداری یا همان بی بی چک رو ملاحظه بفرمایید:

استفاده از بیبی چک برای تشخیص آزمایش بارداری:

بیبی چک تستهای نواری شکل است که در عرض 5 دقیقه قادر به تشخیص بارداری هستند و به نوع خود تحولی در دنیای پزشکی به حساب میاد.منتها نکاتی در استفاده از یک بیبی چک وجود دارد که اگر به این نکات توجه نکنید می تواند دردسرهایی برای شما ایجاد کند.

آزمایش بارداری

در استفاده از بیبی چک به نکات زیر حتما دقت کنید :

1-برای استفاده از بیبی چک با نمونه ی ادرار حتما باید یک هفته الی ده روز از زمان لقاح یعنی ترکیب سلول اسپرم و تخمک گذشته باشد.

2-بهترین نمونه ی ادرار جهت انجام تست بیبی چک نمونه ی ادرار صبحگاهی است . چون این نمونه از شب هنگام در مثانه مونده و تغلیظ شده است غلظت بالاتری از هورمون رو درون خودش داره.البته با نمونه ی ادرار در دیگر ساعات روز نیز میشود تست بارداری با بیبی چک انجام داد ولی نمونه ی ادرار صبحگاهی ارجح است.دقت کنید نمونه ی ادرار بی رنگ به علت مصرف زیاد مایعات اصلا نمونه ی مناسب جهت انجام تست بیبی چک نیست.

3-تست بیبی چک حساسیت خیلی بالایی دارد و تستی که حساسیت خیلی بالایی دارد احتمال خطا در آن وجود دارد ، دقت کنید که از تست بیبی چک تنها برای تایید بارداری و یا تشخیص اولیه بارداری استفاده کنید و در صورت مثبت شدن به پزشک مراجعه کنید و در صورت منفی بودن تست نیز به جواب بیبی چک اعتماد نکنید و حتما با پزشک خودتون مشورت کنید.

4-به دستورالعمل اختصاصی که در بسته ی بیبی چک آمده است حتما دقت کنید.

5-جواب تست بیبی چک را در عرض 5 دقیقه مطالعه کنید اگر بیشتر از زمان گذشته باشد احتمال خطا وجود دارد. پدیدار شدن دو خط در جواب تست نشون دهنده ی مثبت است و یک خط نشون دهنده ی منفی است ، اگر هیچ خطی پدیدار نشود بیبی چک خراب است و شما باید بیبی چک دیگری تهیه کنید.اگر خط تست پدیدار شود و خط کنترل دیده نشود باز هم بیبی چک خراب است و باید یک بیبی چک دیگر تهیه کنید.

کلیپ بالا توسط آقای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت مشاهده ی کلیبپ ها و آموزش های ایشون میتونید کانال ایشون رو در تلگرام  ، اینستاگرام و آپارات ملاحظه بفرمایید.

چه زمانی بارداری به صورت قطعی تایید می شود؟

با شروع بارداری طی هفته های ابتدایی بارداری غلظت هورمون بارداری یا HCG  با سرعت خیلی زیادی افزایش می یابد.در هفته ی اول لقاح غلظت هورمون بارداری معمولا زیر 1000 است و در طی ماه اول این غلظت به بالای 10000 می رسد. در ماه دوم بارداری این غلظت به اعداد حدود 50000 میرسد.

برای مثال اگر با انجام آزمایش بارداری متوجه شدید غلظت هورمون بارداری HCG شما 800 است این به مفهموم قطعی بودن بارداری نیست و باید شما یک هفته بعد دوباره آزمایش بارداری بدهید و غلظت این هورمون به مقادیر خیلی بالایی افزایش پیدا کرده باشد و اونوقت میتونید برای انجام سونوگرافی و الباقی کارهای مراقبتی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هورمون بارداری HCG در آزمایشگاههای تشخیص طبی به روشهای گوناگونی سنجیده می شود که مهم ترین روش های رایج در ایران را در زیر معرفی میکنم.

روش های رایج انجام تست بارداری HCG در ایران

1-روش نواری (بیبی چک): که خب به علت خطای بالا عموما مورد استفاده قرار نمی گیرد. البته در تشخیص موارد اورزانسی مثلا در بیمارستان ها که بیماران تصادفی باید سریعا به اتاق عمل منتقل شوند بسیار کارآمد است و بصورت رتین مورد استفاده قرار می گیرد.

2-روش الایزا : شایع ترین روشی که در حال حاضر در ازمایشگاههای تشخیص طبی مورد استفاده قرار میگیرد. این روش دقت و صحت قابل قبولی دارد ولی از ان جهت که بصورت دستی عمدتا انجام می شود امکان خطا در ان نیز افزایش پیدا میکند.

3-روش E.C.L یا کمی لومینسانس: این روش جدیدترین متد روز دنیاست و دقت بسیار بالایی دارد. این روش بصورت کاملا اتومات و با دستگاههای بسیار پیشرفته انجام می شود. گرچه که این متد هزینه بالاتری برای شما دارد ولی دقت بسیار بالای آن مثال زدنی نیست.

نکته ی خیلی مهم : دوستان عزیز اگر میخواین جواب آزمایش بارداری تون دقت خیلی بالایی داشته باشه به آزمایشگاهی مراجعه کنید که آزمایش بارداری شما را به روش ECL  انجام دهند. برای این کار میتونید از پذیرش آزمایشگاه سوال کنید.

علت بسیاری از اشتباهات آزمایشگاهی:

یه نکته ی مهم در مورد آزمایش بارداری وجود داره که خیلی ها رو به اشتباه میندازه و مشکلات خیلی زیادی بوجود میاره. خیلی وقتا خانما مراجعه میکنند به آزمایشگاه و مثلا جواب آزمایش بارداری HCG شده 900  که خب عدد نسبتا پایینی است. با توجه به اینکه عدد 900 به عنوان مثبت تلقی میشه در آزمایش بارداری ، بعد از یک هفته که مجدد آزمایش بارداری میدن و جواب آزمایششون منفی میشه به شدت شاکی میشن و معتقد هستند که آزمایشگاه جواب اشتباه داده بهشون. گرچه که امکان اشتباه در هر آزمایشگاهی وجود داره ولی عمدتا این موضوع به علت سقط جنین روی می دهد .

توضیح : خیلی اوقات جنینی که دارای نقایص ژنتیکی شدید است در همان هفته های اول بارداری خودبه خود سقط می شود و مادر اصلا متوجه این موضوع نمی شود و درنتیجه غلظت هورمون بارداری افت میکند.

14 روش تشخیص بارداری بدون هزینه

1-تشخیص بارداری با استفاده از برگ قاصدک

2-تشخیص بارداری با استفاده از محلول سفید کننده یا همان وایتکس

3-تشخیص بارداری با استفاده از خمیر دندان

4-تشخیص بارداری با استفاده از سرکه

5- تشخیص بارداری با استفاده از جو و گندم

6- تشخیص بارداری با استفاده از شکر

7- تشخیص بارداری با استفاده از پودر خردل

8- تشخیص بارداری با استفاده از صابون

9- تشخیص بارداری با استفاده از روغن تن ماهی و سرکه

10- تشخیص بارداری با استفاده از پیاز

11- تشخیص بارداری با استفاده از پودر جوش شیرین

12- تشخیص بارداری با استفاده از کلم قرمز

13- تشخیص بارداری با استفاده از پراکسید و تلینول

14- تشخیص بارداری با استفاده از کیسه گندم و جو

دوستان دقت کنید تمام روشهای بالا ، روش هایی است که در اینترنت یافت می شود، این روش ها همه بر اساس گمانه زنی و تجربه بدست آمده است و ممکن است حتی بعضا در صورت انجام ، جواب درستی هم بدهد ولی باید دقت کنید که پایه و اساس علمی ندارد و به طور کامل از نظر متخصصی مردود می باشد.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. مصطفی بهمدی را میتوانید در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *