علائم سرطان مثانه

علائم سرطان مثانه

علائم سرطان مثانه

سرطان مثانه دومین سرطان شایع در دستگاه ادراری-تناسلی است.به طور میانگین در ایران در سنین میان سالی به ویژه در مردان بیشتر گزارش شده است. با تشخیص به موقع سرطان مثانه، می توان بیماری را درمان کرد. اگر این بیماری را به کمک علائم آن در مراحل اولیه قبل از اینکه به دیواره مثانه گسترش پیدا کرده باشد، تشخیص داده شود می توان با عمل جراحی تومور را از بین برد اما احتمال برگشت تومور وجود دارد به همین دلیل ممکن است از روش های دیگری مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنوتراپی هم استفاده شود.

علائم سرطان مثانه

سرطان مثانه چیست؟

سرطان بر اثر رشد و تقسیم بی روئه  و غیر قابل کنترل سلول ها در بدن به وجود می آید به طوریکه یک سلول غیر طبیعی با تقسیم خود به دو سلول و دو سلول به چهار سلول تبدیل می شود و در نهایت منجر به تشکیل توده در اندام های بدن می شوند. اگر این اتفاق در سلول های مثانه رخ دهد، سرطان مثانه به وجود می آید.

مهمترین علائم سرطان مثانه

  1. هماچوری (مشاهده خون در ادرار) : شایع ترین علامت سرطان مثانه هماچوری بدون درد است. هماچوری ممکن است با چشم غیر مسلح دیده شود و یا فقط با انجام آزمایش ادرار در آزمایشگاه قابل تشخیص باشد. اگر میزان خون در ادرار زیاد باشد می تواند موجب تغییر رنگ ادرار به قهوه ای و یا رنگ قرمز روشن شود. مشاهده خون در ادرار می تواند به علت ورزش کردن، عفونت، تروما و یا حتی بر اثر مصرف برخی از داروها باشد و همیشه نشانه سرطان مثانه نیست.
  2. درد هنگام دفع ادرار یا سوزش ادرار: درد یا سوزش هنگام دفع ادرار حالتی بسیار آزار دهنده است و اگر به صورت دائمی باشد تحمل آن برای فرد غیرقابل تحمل است.
  3. تکرر ادرار
  4.  احساس داشتن ادرار بدون تولید ادرار

سرطان مثانه معمولا در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد تا زمانی که بیماری به مرحله پیشرفته می رسد. علائمی که می توانند نشان دهنده ی سرطان مثانه پیشرفته باشند:

  1. درد پهلو: احساس درد در قسمت های پایین، اطراف و پشت کلیه
  2. ورم در قسمت پایین پاها
  3. درد در ناحیه لگن

 

حتما بخوانید : سرطان مثانه و عوامل ایجاد آن

 

سایر علائم سرطان مثانه بعد از گسترش:

  1. کاهش وزن
  2. درد استخوان
  3. درد در ناحیه مقعد
  4. کم خونی ( که با انجام تست CBC مشخص می شود.)

 سرطان مثانه

تشخیص سرطان مثانه

اولین مرحله برای تشخیص سرطان مثانه در صورت داشتن علائم، مراجعه به پزشک است. پزشک در ابتدا سوابق پزشکی فرد را بررسی می کند و معاینات مقعدی و واژن انجام می دهد. ممکن است پزشک برای بیمار آزمایش U/A (آنالیز ادرار) جهت بررسی وجود خون در ادرار (همااچوری) درخواست کند و در نهایت با آزمایش سیستوسکوپی که روشی برای مشاهده داخل مثانه است، نمونه ای از بافت مثانه گرفته می شود و در زیر میکروسکوپ از نظر سرطانی بودن سلول ها مورد بررسی قرار می دهند.

عوامل ابتلاء به تومور مثانه

  1. مصرف سیگار و تنباکو
  2. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  3. قرار گرفتن در معرض اشعه
  4. رژیم غذایی ناسالم
  5. انگل: برخی انگل ها  می توانند باعث شیستوزومیازیس شوند که می توانند خطر ابتلاء به سرطان مثانه را افزایش دهند.

علائم مشهود سرطان مثانه

درمان این سرطان

  1. انجام عمل جراحی: برای حذف کامل تومور از عمل جراحی استفاده می کنند.
  2. شیمی درمانی: با استفاده از دارو، رشد . پیشرفت تومور کنترل می شود.
  3. ایمنوتراپی: در این روش، سیستم ایمنی بدن را برای هجوم به تومور تقویت می کنند.
  4. پرتودرمانی: از اشعه X با دوز بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.

انتخاب نوع درمان بستگی به میزان پیشرفت بیماری دارد. در بعضی موارد پزشکان مجبور به برداشتن مثانه می شوند. احتمال برگشت سرطان مثانه بسیار بالاست اما اگر تومور جدید سریعا مورد درمان قرار بگیرد، بهبود پیدا می کند. به همین دلیل انجام چکاپ های منظم بسیار حائز اهمیت است.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است .

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *