علائم سرطان رحم

علائم سرطان رحم

علائم سرطان رحم

رحم اندامی تو خالی و گلابی شکل در زنان است که در قسمت پایین شکم بین مثانه و راست روده قرار دارد. جنین در رحم رشد پیدا می کند. سرطان رحم چهارمین سرطان شایع در جهان در بین زنان می باشد، بنابراین بانوان باید اطلاعات لازم از این بیماری را داشته باشند. سرطان رحم را به عنوان قاتلی خاموش در بین بانوان نام می برند. سرطان رحم به آرامی پیشرفت می کند و معمولا هنگامی که بیماری بسیار پیشرفت کرده است، علائم آن ظاهر می شوند.  کنسر رحم در زنانی که یائسه شده اند و در سنین بالای 50 سال بیشتر رخ می دهد.

علائم سرطان رحم

علائم سرطان رحم در زیر نام برده شده است و سپس توضیح داده خواهد شد.

علائم سرطان رحم علائم عبارت اند از

  • خون ریزی و قاعدگی غیر عادی
  • ترشحات آبکی و بد بو واژینال
  • درد در ناحیه کمر و لگن به طور مداوم
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • کاهش وزن بدون علت و بی اشتهایی
  • کم خونی و خستگی مفرط
  • پا درد
  • درد هنگام ادرار
  • بی اختیاری ادرار

علائم مهم سرطان رحم

خون ریزی و قاعدگی غیر عادی از علائم سرطان رحم

خون ریزی و قاعدگی غیر عادی یکی از علائم سرطان رحم است. خون ریزی پس از رابطه جنسی و یا بعد از یائسگی می تواند از علائم سرطان رحم باشد. همچنین خون ریزی بیش از حد در دوران پریود و دوره های قاعدگی طولانی ممکن است از علائم سرطان رحم باشد.

ترشحات آبکی و بد بوی واژینال، یکی از علائم سرطان رحم

ترشحات آبکی و  بد بوی واژینال، یکی از نشانه های سرطان رحم است. در خانم ها داشتن مقداری ترشحات بی رنگ و بی بو طبیعی است. اگر مقدار ترشحات بیش از حد معمول باشد و بوی بد و رنگ خاصی داشته باشد ممکن است از علائم سرطان رحم باشد و باید به پزشک مراجعه کرد.

درد در ناحیه کمر و لگن به طور مداوم، از علائم سرطان رحم

در در ناحیه کمر و لگن در زنان، در دوران قاعدگی طبیعی است. کمر درد و درد لگن اگر به طور مداوم و طولانی رخ دهد و درد پایدار باشد، ممکن است از نشانه های سرطان رحم باشد. در این صورت بیمار به بررسی و معاینه نیاز دارد.

سرطان رحم

درد در هنگام رابطه جنسی، از علائم سرطان رحم

درد در هنگام رابطه جنسی، از نشانه های سرطان رحم است. این درد در نتیجه رشد تومور در بافت دهانه رحم به وجود می آید. این تومور منجر به درد و خون ریزی در بانوان هنگام رابطه جنسی می شود. البته درد در هنگام رابطه جنسی ممکن است در نتیجه ابتلا به عفونت رحم هم ایجاد شود که در این صورت نگران کننده نیست.

 کاهش وزن بدون علت و بی اشتهایی، از علائم سرطان رحم

کاهش وزن بدون علت و بی اشتهایی، از نشانه های سرطان رحم است. اگر فرد بدون گرفتن رژیم غذایی و ورزش، وزن کم کند نگران کننده است. بی اشتهایی و کاهش وزن از علائم ابتلا به بسیاری از سرطان ها و از جمله سرطان رحم است. بنابراین اگر وزن فرد بدون هیچ علتی کاهش پیدا کرد باید به پزشک مراجعه کند.

کم خونی و خستگی مفرط، از علائم شایع سرطان رحم

کم خونی و خستگی مفرط یکی از نشانه های شایع در سرطان رحم است. سرطان رحم ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون را کاهش داده و سبب کم‌خونی شود. در این صورت حس خستگی شدید و کمبود انرژی در بیمار به وجود می آید. البته خستگی به تنهایی از علائم سرطان رحم نیست ولی در صورتی که با دیگر علائم همراه شود باید به پزشک مرجعه کرد.

پا درد از علائم سرطان رحم

پا درد از علائم سرطان رحم است. سرطان رحم ممکن است به غدد لنفاوی ناحیه پا گسترش پیدا کنند و سبب کاهش جریان خون به پا شود. در این صورت به علت تجمع مایع پا ورم کرده ودرد میگیرد. بروز درد در پا ممکن است از علائم سرطان رحم باشد و نیاز است که به پزشک مراجعه کرد.

درد هنگام ادرار از دیگر علائم سرطان رحم

درد هنگام ادرار از دیگر علائم سرطان رحم است. اگر سرطان رحم به بافت های مجاور گسترش پیدا کند، بیمار هنگام دفع ادرار با درد مواجه می شود. این درد و سوزش در ادرار ممکن است نشانه ابتلا به سرطان رحم باشد.

بی اختیاری ادرار از علائم سرطان رحم

بی اختیاری ادرار از علائم سرطان رحم است. اگر ظاهر ادرار غیر عادی باشد، خون در ادرار وجود داشته باشد و یا فرد بی اختیاری پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کرد و بررسی های لازم انجام گردد.

عواملی که ریسک ابتلا به سرطان رحم را در زنان بالا می برد

  • ابتلا به  ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)که تقریبا دلیل اصلی اکثر سرطان های رحم است.
  • عدم انجام آزمایش های مربوطه
  • مصرف دخانیات
  • سن بالای 35 سال
  • داشتن سابقه درمان سرطان رحم
  • ابتلا به ایدز
  • 3 بار بارداری یا بیشتر از آن
  • مصرف زیاد قرص های ضد بارداری
  • ژنتیک
  • بارداری در سنین پایین

را های پیشگیری از سرطان رحم

درمان سرطان رحم بسیار سخت می باشد چون این سرطان معمولا در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شود. بنابراین پیشگیری از سرطان رحم بسیار اهمیت دارد. روش های زیر برای پیشگیری از سرطان رحم استفاده می شوند.

پاپ اسمیر و سرطان رحم

آزمایش غربالگری پاپ اسمیر

آزمایش غربالگری پاپ اسمیر بهترین روش برای تشخیص سرطان رحم یا عواملی که به سرطان منجر می شود است. این آزمایش به تشخیص هر گونه ناهنجاری در دهانه رحم کمک می کند. در تست پاپ اسمیر از سلول های دهانه رحم نمونه برداری شده و نمونه ها جهت بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شوند. با انجام دادن این آزمایش، به دلیل تشخیص زود هنگام سرطان رحم احتمال موفقیت در درمان بیشتر می شود. این آزمایش در زنانی که رابطه جنسی دارند و در سنین 21 تا 65 سال هستند توصیه می شود که هر ساله انجام شود.

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV):

سرطان رحم بیشتر در زنانی اتفاق می افتد که به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) مبتلا باشند. بسیاری از پزشکان متخصص واکسن HPV را برای زنان و مردان قبل از ۲۰ سالگی توصیه می‌کنند. این واکسن برای پیشگیری از ویروسی که سبب سرطان رحم می‌شود لازم است.

عدم مصرف دخانیات:

افرادی که در معرض دود سیگار و سایر دخانیات هستند، بیش تر از افراد عادی به سرطان رحم مبتلا می شوند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از انواع سرطان ها از جمله سرطان رحم از دود سیگار دوری کرد.

جلوگیری از بیماری های آمیزشی:

اگر ویروس پاپیلومای انسانی در شریک جنسی شما باشد به شما منتقل می شود و خطر ابتلا به سرطان رحم را در شما افزایش می دهد. بنابراین داشتن رابطه جنسی محافظت شده ضروری است.

راه های درمان سرطان رحم:

راههای درمانی متفاوتی برای درمان سرطان رحم وجود دارد که استفاده از هر کدام از آنها بستگی به پیشرفت بیماری، اندازه تومور و سلامت عمومی فرد بیمار دارد. درمان اغلب به روش جراحی انجام می پذیرد و در بعضی موارد هم از اشعه درمانی استفاده می شود . تعداد اندکی از بیماران با شیمی درمانی و هورمون درمانی معالجه می شوند .

جراحی:

جراحی یا برداشتن رحم، در اکثر زنان مبتلابه تومور رحم توصیه می گردد. با انجام عمل جراحی و برداشتن رحم امکان بچه دار شدن در آینده از بین می رود. پس از برداشتن رحم، احساس درد و یا خستگی در بیمار وجود دارد. در بعضی موارد هم بیمار دچار تهوع، استفراغ و مشکل در دفع اردار و مدفوع می شوند. زنانی که همراه با رحم تخمدان آنها نیز برداشته می شوند ، فورا یائسه شده و دچار نشانه های یائسگی همانند گرگرفتگی و غیره می شوند.

پرتودرمانی:

در پرتودرمانی از اشعه‌ های پر انرژی مانند اشعه ایکس، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در بعضی از موارد قبل از عمل جراحی برای کوچک کردن تومور و راحت تر خارج شدن آن از پرتو درمانی استفاده می کنند. همچنین اگر بعد از عمل جراحی بیمار سلامتی کامل خود را به دست نیاورد احتمال دارد که از پرتو درمانی استفاده کنند.

درمان سرطان رحم

هورمون درمانی:

هورمون درمانی شامل درمان توسط داروهایی که بر هورمون های بدن اثر می گذارند، از روشهای درمانی سرطان رحم است. اگه سرطان گسترش پیدا کند داروهایی که مقدار بالایی هورمون پروژسترون دارند به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک می کنند. همچنین داروهایی که سطح استروژن را در بدن بیمار کاهش می دهند به کشته شدن سلول های سرطانی کمک می کنند.

شیمی درمانی:

شیمی درمانی یکی از روش های موثر در  درمان سرطان رحم است. در شیمی درمانی از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. داروهای شیمی درمانی هم به صورت خوراکی و هم به صورت تزریقی دریافت می شود. شیمی‌درمانی را معمولا برای بانوانی استفاده میکنند که تومور علاوه بر رحم به نقاط دیگر بدن آنها گسترش پیدا کرده باشد. داروهای شیمی درمانی وارد جریان خون شده و سلول های سرطانی را از بین می برند.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک نمایید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *