شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین

شرایط قبل از آزمایش پرولاکتین

شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین

این آزمایش یکی از آزمایشات پرتکرار در موارد عدم بارداری است. و متاسفانه به علت رعایت نکردن شرایط قبل از آزمایش و بالا در آمدن جواب در بسیاری از موارد روند درمان به سوی اشتباهی می رود.

شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین که باید رعایت شود

  • زمان مناسب جهت نمونه گیری آزمایش پرولاکتین صبح و حداقل دوساعت بعد از بیدارشدن است.
  • توصیه می شود قبل از نمونه گیری از پیاده روی , ورزش  و هر نوع فعالیت بدنی  اجتناب شود.
  • حداقل طی ۱۲ ساعت اخیر تماس جنسی یا نزدیکی و تحریک سینه انجام نشده باشد.
  • اگر شرایط بالا را نداشتید ، زمان آزمایش را به روز دیگری موکول کنید.
  • در شب قبل از آزمایش لباس گشاد و راحت بپوشید و از پوشیدن لباس های تنگ خصوصا درناحیه سینه و پستان اجتناب گردد.

شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین

برای انجام آزمایش پرولاکتین چند ساعت باید ناشتا بود ؟

شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین شامل ناشتایی هم می شود . برای انجام آزمایش پرولاکتین بهتر است که 8 ساعت ناشتایی رعایت گردد. در زمان ناشتایی خوردن آب مشکلی ندارد.

بهترین زمان آزمایش پرولاکتین در شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین

یکی از آزمایشاتی که معمولا خانم ها در دوره ای از زمان و البته برحسب بیماری هایی که به آن مبتلا می شوند انجام می دهند، آزمایشات هورمونی روز سوم پریودی یا همان دوران قاعدگی است. این تست به پزشک متخصص  شما کمک می کند  تا براساس تغییرات رخ داده در سطح هورمون ها و مقایسه آن با قبل از  دوران پریودی و حد نرمال آن ، تشخیص دهد وضعیت بدن شما در چه حالت بوده است و علت برخی از بیماری ها را کشف کند.

آزمایش پرولاکتین در روز سوم پریودی:

به طور کلی بهترین زمان برای آزمایشات هورمونی که قرار است در دوران پریودی انجام شوند، روز سوم سیکل ماهیانه است زیرا در این زمان اوج تغییرات هورمونی مشاهده می شود.

شرایط آزمایش پرولاکتین ناشتا در شرایط قبل از آزمایش پرولاکتین

یکی از سوالاتی که معمولا برای خانم ها مطرح است ، آیا برای انجام آزمایشات هورمونی روز سوم پریودی باید ناشتا بود؟

معمولا برای بررسی سطح هورمون های زنانه آزمایش های خون در روز اول تا سوم پریودی به افراد ، پزشک متخصص آن ها تجویز می کند. از جمله آزمایشات هورمونی میتوان به LH ، FSH، E2 ، پرولاکتین اشاره کرد. برای انجام  آزمایش هورمونی روز سوم پریودی نیازی به ناشتا بودن نیست.

اما معمولا چون آزمایشات هورمونی در کنار هم تجویز می شود بهتر است ناشتا بودن را رعایت کنید. برای مثال آزمایش هورمونی روز سوم پریودی که در رابطه با پرولاکتین است، پرهیز غذایی دارد و باید شرایط خاصی را برای آن رعایت شود. از جمله اینکه روز و شب قبل از آزمایش،  فعالیت ورزشی و جنسی نداشته باشید و هنگام خواب از لباس های گشاد و آزاد استفاده کنید.

شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین لازم است تا سینه ها به هیچ عنوان تحریک  و فشرده نشوند. همچنین نکته مهم دیگری که در رابطه با آزمایش پرولاکتین وجود دارد این است که باید حداقل دو تا سه ساعت از زمان بیداری شما گذشته باشد.

برای انجام این آزمایش بهتر است زودتر در آزمایشگاه حضور داشته باشید و بدون استرس اقدام به نمونه گیری نمایید. استرس فاکتوری است که به طور قطع میتواند تاثیر منفی بر روی نتیجه آزمایش داشته باشد.

اگر پزشک برای شما این آزمایش را تجویز کرده است و بنا بر شرایطی از شما درخواست می کند که ناشتایی نمونه خون را بدهید، منظور این است که شما 12 ساعت ناشتایی رعایت کنید.

استفاده از آدامس و قرص های خوشبو کننده دهان نیز در زمان ناشتایی ممنوع است. در طی مدت ناشتایی از انجام فعالیت های فیزیکی و ورزشی پرهیز نمایید. چنانچه پزشک آزمایش پرولاکتین برای شما تجویز کرده است هیچگونه رابطه جنسی نیز نداشته باشید. نوشیدن انواع آبمیوه، چای و قهوه و سیگار کشیدن در زمان ناشتایی ممنوع است . اما نوشیدن آب مانعی ندارد.

تاثر خواب بر آزمایش پرولاکتین در شرایط لازم برای آزمایش پرولاکتین:

از اونجایی که آزمایش پرولاکتین یک تست هورمونی است زمانی که شما از خواب بیدار می شوید سطح هورمون بالا است و به همین دلیل حتما دقت کنید که برای انجام آزمایش پرولاکتین 2 ساعت بعد از بیدار شدن به آزمایشگاه مراجعه نمایید.

هزینه آزمایش پرولاکتین :

هزینه این تست در سال 1401 طبق مصوبه وزارت بهداشت مبلغ 61 هزار تومان است.

اگر در مشهد هستید و می خواهید از هزینه و شرایط آزمایش خود مطلع شوید می توانید عکس نسخه یا کدملی و کد رهگیری که پزشک به شما داده است را به شماره واتساپ آزمایشگاه تخصصی مصطفی به شماره 09020077963 ارسال نمایید یا در هریک از پیام رسان های ایتا – سروش – آی گپ و روبیکا ارسال نمایید تا از شرایط و هزینه آزمایشات خود مطلع شوید.

اگه دوست دارید مطالب آزمایشگاهی رو به زبان ساده ای آموزش ببینید از پیج اینستاگرام ما بازدید کنید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *