دوره نمونه گیری آزمایشگاه پزشکی با سرنگ و یا لوله خلا

آموزش نمونه گیری خون در آزمایشگاه پزشکی با سرنگ و یا لوله خلا

آموزش نمونه گیری خون


دوره نمونه گیری آزمایشگاه پزشکی با سرنگ و یا لوله خلاء:

 

در این مقاله قصد داریم تا در مورد دوره آموزشی نمونه گیری خون در آزمایشگاه صحبت کنیم و نحوه ی نمونه گیری خون با لوله خلاء و یا سرنگ را آموزش دهیم.

خون گیری با اهداف و مقاصد گوناگون در بخش های بیمارستان انجام می شود. اما آن چیزی که در اینجا قصد توضیح آن را داریم نمونه گیری خون وریدی از دست و وریدهای چین بازو است. ما انواع و اقسام نمونه گیری من جمله خون گیری شریانی هم داریم که تنها در بخش های بیمارستانی انجام می شودو پزشک یا پرستار اجازه دارند تا از آن استفاده کنند.

چگونه خون بگیریم؟

قبل از اینکه در مورد چگونگی نمونه گیری صحبت کنیم در مورد دوره ی آموزش نمونه گیری خون خودم یک توضیح می دهم. این دوره ی آموزشی برای تربیت متصدی پذیرش و نمونه گیری آزمایشگاه تهیه شده و مدرس این دوره بنده هستم دوره ی آنلاین آموزش نمونه گیری خون گیری و پذیرش یکی از برترین دوره های آموزشی کشور محسوب میشه و درون این دوره به تفضیل اومدیم از صفر تا صد یک آزمایشگاه رو کاملا براتون باز کردیم.

اگه می خواین با دوره بیش تر آشنا بشید و اطلاعات بگیرید روی لینک کلیک کنید. فصل سوم دوره بصورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته است . می توانید با کلیک روی خرید آنلاین به صفحه دوره رفته و این فصل رایگان را ببینید.

جهت خرید دوره ی آنلاین پذیرش و خون گیری کلیک کنید

دوره ی آنلاین پذیرش و خون گیری

صفحه اینستاگرام دوره آموزشی متصدی پذیرش و خون گیری آزمایشگاه

مصطفی بهمدی اینستاگرام

خب بریم سراغ آموزش نمونه گیری خون ، بچه ها قبل از خون گیری باید رگ مناسب جهت خون گیری را پیدا کنیم. برای این کار بهتره بدونید که چه عروق و رگ هایی در دست یک فرد معمولی دیده می شود یا بهتر بگیم حس میشه.

چه رگ هایی در دست هر شخص وجود دارد؟

استفاده از واژه رگ صحیح نیست، منتها برای اینکه ملموس تر به نظر بیاید از واژه ی رگ استفاده می کنیم. ما چهار دسته عروق داریم که در دست وجود دارند. اول شریان ها یا همان سرخرگ ها

بخش هایی از فصل تئوری و عملی فصل نمونه گیری دوره آموزشی

شریان یا سرخرگ در آموزش نمونه گیری خون:

این عروق حاوی خون روشن هستند و خون را از سمت قلب به اندام های مختلف می رسانند. این عروق دیواره ی ضخیمی دارند و حاوی فشار سیسولی هستند بنابراین خون به سرعت و فشار زیاد درون آنها جریان دارد این عروق جهت خون گیری معمولی و روتین آزمایشگاهی مناسب نیستند. چون در صورت خون گیری باید تمهیدات خاصی  داشته باشید. تا خون در محل سوزن لخته شود یا اصطلاحا بند بیاید. بنابراین خون گیری از شرایین امری پر ریسک محسوب می شود و نیاز دارد که حتما توسط پزشک و تحت مراقبت وی انجام شود.

وریدها یا سیاهرگ ها در آموزش نمونه گیری خون:

دسته دوم عروق موجود در بدن ما ورید ها هستند. این عروق خون تیره یا کم اکسیژن را به سمت قلب باز می گردانند و فشار کمی دارند. دیواره ی این عروق نازک است فلذا بهترین عروق برای نمونه گیری خون محسوب می شوند.در چین بازو چندین ورید مختلف وجود دارد. مناسب ترین این وریدها ورید سفالیک و بازیلیک هستند که در تصویر می بینید . و بهترین محل جهت خون گیری به حساب می آیند.

اعصاب در آموزش نمونه گیری خون :

دسته ی دیگه عروق که در تمام بدن حضور دارند اعصاب هستند. در صورت آسیب به اعصاب بسته به میزان آسیب می تواند باعث عدم کارایی و یا ار کار افتادگی برخی از اندام ها یا عضلات شود. در هنگام خون گیری اگر سوزن با عروق اعصاب برخورد کند بسیار دردناک خواهد بود.

حال چه کنیم تا در هنگام خون گیری سوزن به عروق عصبی آسیب نرساند؟ اعصاب عموما در عمق بافت های بدن حضور دارند. فلذا عموما در هنگام خون گیری سوزن سرنگ آسیبی به آن نمی زندو ولی باید دقت کنید تا در هنگام خون گیری حدالامکان نمونه گیری را از محل های بیرونی دست انجام دهید. و در نواحی داخلی و عمقی دست در جستجوی عروق نباشیم.

رباط ها در آموزش نمونه گیری خون :

رباط ها ، طناب هایی هستند که عضلات بدن را به استخوان ها متصل می کنند. جنس این رباط ها مشابه یک طناب کشیده و خیلی سفت در زیر پوست حس می شود. در مواردی که عروق با چشم دیده نمی شوند و شما مجبورید تا با لمس کردن ورید مناسب خون گیری را پیدا کنید. باید مراقب این طناب های محکم باشد. وارد شدن سوزن به این طناب ها قطعا حس دردناک و ناخوشایندی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

خون گیری از کودک

چگونه رگ مناسب برای خونگیری را پیدا کنیم؟

خب تا اینجای ماجرا یاد گرفتیم که رگ مناسب برای خون گیری وریدها محسوب می شوند. و بعدش یاد گرفتیم که دو تا ورید سفالیک و بازیلیک در چین بازو مناسب ترین رگ ها محسوب می شوند.

حالا سوال اینه که اگه وریدها دیده نشدن چیکار کنیم ؟ بیمار ممکن چاق باشه یا بچه باشه یا هرچی حالا باید چیکار کنیم.

لمس کردن محل رگ به عنوان یک اصل اساسی حتی در زمانی که بیمار شما خوش رگ است . یعنی رگ بیمار به راحتی دیده می شود ، الزامی است.

در حالتی که رگ بیمار کاملا نمایان و واضح است. با لمس کردن رگ ضریب اطمینان خود را به 100 درصد می رسانیم. و در زمانی رگ واضح نیست با لمس کردن ناحیه چین بازو سعی می کنیم تا رگ مناسب را بیابیم.

ورید ها شبیه لوله های نازک توخالی هستند و زمانی که شما یک وریدرا لمس می کنید و فشار می دهید مشابه این است که یک ماکارونی تو خالی و پخته شده (پنه) را فشار دهید.

لوله خم می خورد و تا می شود و دوباره به حالت  اولیه باز می گردد.دقیقا همین حی در مورد عروق ورید وجود دارد. زمانی که این عروق را لمس می نمایید خم می شوند و وقتی رها می کنید به آرامی به حالت اولیه ی خود باز می گردند. در افراد تو پر (چاق) که عروق به سختی پیدا می شود. باید با لمس کردن و فشردن نواحی مختلف دست رگ را بیابید. گاهی اوقات رگ مناسب پیدا نمی شود. در این شرایط افراد خبره با توجه به موقعیت آناتومیکال عروق اقدام به نمونه گیری می نمایند. و بعضی از افراد هم اقدام به نمونه گیری از سایر نقاط مثل پشت دست می کنند.

نمونه گیری خون از پشت دست در آموزش نمونه گیری خون :

نمونه گیری از ناحیه ی پشت دست عموما امری دردناک محسوب می شود. ولی در شرایطی که عروق مناسب در چین بازو پیدا نمی شودمی تواند گزینه ی خوبی باشد.

در هنگام نمونه گیری باید دست به حالت فیکس شده و بدون حرکت باقی بماند. بیمار دست خود را مشت نماید و گارو در قسمت ساعد بسته شود. سرنگ در راستای رگ مورد نظر و با زاویه ی 30 درجه وارد شود. و به آرامی نمونه گیری انجام شود.

نکات کلیدی در آموزش نمونه گیری خون :

من در دوره ی آموزشی که تهیه کردم نوعی از نمونه گیری را تحت عنوان نمونه گیری بدون درد را آموزش دادم که می تواند بسیار براتون پرکاربرد باشه .

برای تهیه این دوره ی آنلاین همین الان لینک را باز کن و صفحه ی دوره ی آموزشی خونگیری یا متصدی پذیرش و نمونه گیری را ببین.

  • اولین مرحله در نمونه گیری انطباق اسم بیمار با لیبل های بیمار که در دست شماست . برای این کار هر بیماری که روی صندلی نمونه گیری می نشیند از او اسمش را سوال کنید . این کار خطای مرحله نمونه گیری را به حداقل می رساند.
  • اطمینان پیدا کنید که بیمار شرایط ناشتایی لازم برای انجلم آزمایشاتش را رعایت کرده است.
  • لوله های آزمایشی که برای بیمارتان نیاز دارید را جدا نمایید.
  • همیشه از بیمار بخواهید با حالت استراحت و آرامش بنشیند و آنگاه نمونه گیری نمایید.
  • برای بستن تورنیکه یا بازوبند دقت نمایید که تورنیکه باید 7/5 الی 10 سانت بالاتر از محل نمونه گیری بسته شود. و نباید بیشتر از یک دقیقه روی بازوی بیمار قرار بگیرد.
  • حتما محل خون گیری را ضدعفونی نمایید و حداقل 30 ثانیه صبر کنید تا الکل خشک شود.
  • سوزن را همیشه در مسیر رگ وارد نمایید نه به صورت عمود و یا در جهت دیگر رگ.
  • در هنگام نمونه گیری کاملا بر روی بیمار خود مسلط باشید و قبل از اینکه سوزن را فرو کنید دست خود را کاملا فیکس کنید.
  • عدم فیکس کردن موجب لرزش و در اومدن یا بیرون زدگی سوزن از رگ خواهد شد.
  • در صورتی که سوزن از رگ عبور کرد کافی است کمی سوزن را به عقب برگردانید تا مجددا داخل رگ قرار گیرد.
  • زمانی که سوزن وارد رگ می شود انتهای پیستون مقدار کمی خون مشاهده خواهید کرد. این زمان وقتی است که باید با کشیدن پیستون اقدام به نمونه گیری نماییدو به مقدار مورد نیاز پیستون را بکشید.

آموزش نمونه گیری خون نکات بی شماری دارد و شما تنها در صورتی به تمام نکات و تکنیک های نمونه گیری مسلط خواهید شد که در این کار تمرین و ممارست داشته باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *