آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم و عواملی است که منجر به این بیماری می شود. سرطان رحم چهارمین عامل مرگ و میر در بین جمعیت زنان است. همین موضوع اهمیت انجام این تست را به طور مرتب، دو چندان می کند. در آزمایش پاپ اسمیر، از دهانه رحم تعدادی سلول به آرامی برداشته می شود. و در ازمایشگاه پاتولوژی از لحاظ طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول ها بررسی می شود.

پاپ اسمیر و تشخیص سرطان دهانه رحم

شناسایی زود هنگام سلول های غیرطبیعی قبل از سرطانی شدن، مانع از بروز سرطان رحم می شود. و همچنین تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم، احتمال موفقیت در درمان را افزایش می دهد.در تست پاپ اسمیر علاوه بر این عفونت هایی مانند عفونت پاپیلوما انسانی یا HPV (زگیل تناسلی) که عامل اصلی ابتلاء به سرطان دهانه رحم است هم تشخیص داده می شود.

چه افرادی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟

با توجه به شیوع بیماری سرطان دهانه رحم و بیماری های مقاربتی به بانوان از 21 سالگی به بعد توصیه می شود. تست پاپ اسمیر هر 3 سال انجام دهند. افرادی که تست HPV انجام می دهند. می توانند هر 5 سال برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنند.

حتما بخوانید : همه چیز در مورد سرطان دهانه رحم

چه افرادی نیاز به انجام  آزمایش پاپ اسمیر ندارند؟

  1. افراد بالای 65 سال در صورتی که سابقه تست غیر نرمال نداشتند. نیاز به انجام تست پاپ اسمیر ندارند. اما در صورتی که همچنان روابط زناشویی دارند با مشورت پزشک انجام این تست را در برنامه درمانی-پزشکی خود قرار دهند.
  2. افرادی که تحت عمل هیسترکتومی(برداشتن رحم و دهانه رحم) قرار می گیرند. نیاز به انجام این تست ندارند مگر به درخواست پزشک

افراد پر خطر

زنانی که رفتار پر خطر جنسی دارند (شرکاء جنسی متعدد). افرادی که سابقه ابتلاء به زگیل تناسلی دارند. و یا افرادی که رابطه جنسی را از سنین پایین تر شروع کرده اند. در معرض خطر بیشتری هستند و باید نسبت به انجام تست پاپ اسمیر حساسیت بیشتری داشته باشند.

آمادگی برای انجام تست پاپ اسمیر

  1. در حین عادت ماهیانه از انجام تست پاپ اسمیر خودداری کنید. بهترین زمان برای انجام تست بین 10 تا 20 روز بعد از اولین روز پریودی است.
  2. از داشتن رابطه جنسی قبل از انجام تست، پرهیز کنید.
  3. قبل از انجام تست استحمام نکنید.
  4. از دوش واژینال و هر نوع پماد موضعی استفاده نکنید.

روش انجام پاپ اسمیر

در صورتی که سابقه تست پاپ اسمیر غیر طبیعی دارید و یا در صورت مصرف دارو به ویژه قرص ضد بارداری پزشک خود را در جریان بگذارید.

در صورت داشتن نسخه آزمایش ، برای انجام آزمایش خود می توانید از همراه آزما کمک بگیرید.

اگر نسخه آزمایش ندارید و قصد انجام چکاپ پزشکی دارید، می توانید از چکاپ شو استفاده نمایید.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر ممکن است کمی آزار دهنده باشد. برای انجام آزمایش پزشک از شما می خواهد به پشت بخوابید و پاها را باز کنید. و کف پاها را روی رکابی صندلی مخصوص نمونه گیری قرار دهید. پزشک وسیله ای به نام اسپیکولوم را درون واژن قرار می دهد. این وسیله باعث می شود تا واژن باز نگه داشته شود و پزشک به دهانه رحم دسترسی داشته باشد. پزشک با استفاده از کاردک یا قلم مو مخصوص از سلول های دهانه رحم نمونه بر می دارد. نمونه را در ظرف حاوی محلول قرار می دهد و بیمار باید نمونه را به آزمایشگاه تحویل دهد.

ازمایش پاپ اسمیر

نتایج آزمایش پاپ اسمیر

نتایج نرمال تست:

در صورت عادی و نرمال بودن نتیجه آزمایش شما، یعنی رشد غیرعادی و غیر طبیعی در سلول ها مشاهده نشده است.

نتایج غیرعادی در تست

نتایج غیر عادی در تست پاپ اسمیر صرفا نشانه ابتلاء به سرطان نیست. بلکه به این معناست که رشد سلول های غیر عادی در دهانه رحم وجود دارد. که می تواند در آینده منجر به سرطان رحم شود. این سلول های غیر عادی سطح های مختلفی دارند که بسته به وضعیت و شکل سلول، بررسی و معاینه های دقیق تری توسط پزشک انجام می شود. و در بعضی از موارد نیاز به نمونه برداری از بافت دهانه رحم می باشد.

آزمایش پاپ اسمیر در زنان باردار

در برخی کشور ها آزمایش پاپ اسمیر برای تمامی زنان باردار تجویز می شود. اما در کشور ما، ممکن است به تشخیص پزشک برای زنان باردار درخواست شود. انجام آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری برای مادر و جنین در بارداری خطر ندارد.

روش انجام پاپ اسمیر

اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر در فرد باردار مثبت باشد باید چه اقدامی انجام داد؟

اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر در فرد باردار غیر نرمال باشد،پزشک ممکن است از کولپوسکوپی ( مشاهده دقیق واژن، دهانه رحم با استفاده از دستگاهی به نام کولپوسکوپ) استفاده کند. اما اگر نیاز به بیوپسی (نمونه برداری از بافت) یا اقدامات دیگر باشد. در اکثر موارد به بعد از زایمان موکول می شود.

در صورت مثبت بودن عفونت های آمیزشی، درمان با استفاده از آنتی بیوتیک، تحت نظر پزشک متخصص در دوران بارداری شروع می شود. و به همسر فرد باردار هم توصیه می شود از همان آنتی بیوتیک استفاده کند تا مانع از ورود عفونت از بدن او به بدن فرد باردار شود.

اگر در تست پاپ اسمیر معلوم شود که فرد باردار به HPV مبتلاء است به دلیل ویروسی بودن این عفونت نمی توان از درمان آنتی بیوتیکی استفاده کرد. و باید تا پایان دوره بارداری صبر کرد. (در دوران بارداری به هیچ وجه استفاده از واکسن HPV توصیه نمی شود.)

در صورت رشد زگیل، اگر خود به خود از بین نرود پزشک از روش فریز کردن، لیزر و یا گرمای الکتریکی برای برداشتن آن ها استفاده می کند. اما اگر زگیل ها تاثیری بر بارداری فرد نداشته باشد، پزشک برای درمان تا بعد از زایمان صبر می کند. گاهی اوقات زگیل تناسلی فرد باردار را مجبور به زایمان غیر طبیعی می کند. اما احتمال انتقال HPV به جنین بسیار کم است.

آیا پاپ اسمیر باعث سقط جنین می شود؟

خانم هایی که می خواهند تست پاپ اسمیر انجام دهند بهتر است قبل از بارداری اقدام کنند. اما انجام این تست در 3 ماهه اول بارداری در صورت داشتن یک بارداری طبیعی بلامانع است.

پی بردن به اختلالات ژنتیکی جنین در دوران بارداری

به گفته پژوهشگران با انجام تست پاپ اسمیر در هفته ی پنجم تا نوزدهم بارداری می تواند منجر به تشخیص بیماری های ژنتیکی جنین و درمان آن ها شود. در این روش با استفاده از تست پاپ اسمیر از سلول های جفت نمونه سلولی تهیه می شود. با شناسایی DNA سلول های جنین ژنوم این سلول ها مورد بررسی قرار می گیرد. که هیچ گونه خطری هم برای جنین و مادر ندارد.

علت خونریزی بعد از پاپ اسمیر

خون ریزی بعد از انجام تست پاپ اسمیر

احتمال بروز مشکل در تست پاپ اسمیر کم است. اما ممکن است کمی خونریزی از واژن دیده شود. که این اتفاق معمولا شایع است و ممکن است 48 الی 72 ساعت بعد از نمونه گیری ادامه پیدا کند. خونریزی می تواند به علت خراش حین نمونه گیری یا وجود عفونت حاد و التهاب در ناحیه دهانه رحم ایجاد شود. در صورت طولانی شدن و شدید شدن خون ریزی باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد.

 این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *