علائم سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات


علائم سرطان پروستات

پروستات یک غده در سیستم تولیدمثل مردان است. سرطان پروستات از سرطان های شایع در بین مردان است. سرطان پروستات زمانی رخ می‌دهد که سلول های ناحیه ی پروستات دچار رشد و تکثیر غیر عادی شوند. این رشد و تکثیر غیرعادی به مرور زمان باعث ایجاد علائم سرطان پروستات  می‌شود. در ابتدای این بیماری نشانه های سرطان واضح نیست و شاید اصلا علائم این سرطان مردانه بروز پیدا نکند. هر چه بیماری پیشرفت می‌کند علائم این سرطان بیشتر نمایان می‌شود.

علائم سرطان پروستات

تشخیص در مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد. دانستن علائم سرطان این غده برای این که زود متوجه مشکل شوید مهم است. در ادامه چند تا از مهم ترین علائم این سرطان  را نام می‌بریم و سپس مهم ترین علائم کنسر پروستات را توضیح می‌دهیم.

علائم سرطان پروستات

  • مشکلات ادراری
  • دیدن خون در ادرار
  • دیدن خون در مایع منی
  • درد و ناراحتی در لگن یا مقعد
  • درد هنگام انزال
  • ناتوانی های جنسی

مشکلات ادراری از رایج ترین نشانه های سرطان پروستات هستند. بقیه علائم سرطان مثل درد در انزال، ناتوانی جنسی، درد های استخوانی و… در ابتدای بیماری کمتر بارز هستند. کنسر پروستات نام علمی سرطان پروستات است.

مهم ترین علائم این سرطان

نمی‌توان هر علامتی را مربوط به این سرطان دانست. اما با شناختن علائم کنسر پروستات می‌توان به این بیماری شک کرد و زودتر به متخصص مراجعه کرد. البته سرطان پروستات می‌تواند بدون هیچ علامتی پیشرفت کند. ظهور ناگهانی علائم کنسر پروستات می‌تواند نگران کننده باشد.

مشکلات ادراری از علائم سرطان پروستات

به دلیل این که غده ی پروستات در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته است، بزرگ شدن این غده به خاطر سرطان مشکلات ادراری را ایجاد می‌کند. درد هنگام دفع ادرار، سوزش، احساس دفع ادرار بدون این که ادراری وجود داشته باشد، اضطرار برای این که ادرار دفع شود و داشتن حس فشار، ادرار با فشار کم و دشواری برای شروع ادرار، ناتوانی در کنترل ادرار، افزایش مرتبه ی دفع ادرار در شب و… از جمله علائم کنسر پروستات است که در ادرار ظاهر می‌شود.

تغییرات مایع منی

تغییر رنگ و بو و شکل مایع منی می‌تواند از علائم این سرطان باشد. وجود خون در مایع منی از علائم کنسر پروستات است. البته این علائم می‌تواند به علت بیماری های دیگر نیز رخ دهد.

درد و ناراحتی از علائم سرطان پروستات

درد در قسمت های پایینی بدن از رایج ترین نشانه های این  سرطان  است. این درد بیشتر در قسمت های کمر، باسن و پاها است. ممکن است هنگام نشستن درد در لگن ظاهر شود. حتی این درد ممکن است در همه ی استخوان های بدن ایجاد شود و اذیت کننده شود. دردی که ناگهانی ایجاد شده و طولانی مدت باشد باید توسط پزشک بررسی شود. این درد می‌تواند به علت بیماری های دیگر و یا از علائم کنسر پروستات باشد.

مشکلات جنسی

اختلالات نعوظ و ناتوانی های جنسی می‌تواند از علائم کنسر پروستات باشد.  اختلالات جنسی می‌تواند به علل دیگر نیز رخ دهند. بررسی توسط پزشک بسیار مهم است. بسیاری از علائم کنسر پروستات نادیده گرفته می‌شود. تشخیص نشانه های  کنسر پروستات در مراحل اولیه بسیار مهم است.

نشانه های پروستات

 زمان مراجعه به پزشک با توجه به علائم سرطان پروستات

هر زمانی که نشانه های سرطان پروستات را مشاهده کردید برای راحت شدن خیالتان حتما به پزشک مراجعه کنید. این مسئله برای مردان بالای ۴۰ سال اهمیت بسیار بالاتری دارد زیرا اکثر سرطان های پروستات در سنین بالا رخ می‌دهد. افرادی که سابقه ی فامیلی سرطان پروستات را دارند با مشاهده ی نشانه های سرطان  حتما باید به پزشک مراجعه کنند. نشانه های کنسر پروستات که بالاتر ذکر شد همگی غیر عادی اند و بروز ناگهانی آن ها به دلیل سرطان و یا دلایل دیگر نگران کننده است و باید توسط پزشک بررسی شوند.

عوامل ایجاد نشانه های سرطان پروستات

عوامل ایجاد سرطان پروستات به طور دقیق مشخص نیست و دانشمندان علل مشخصی برای ایجاد کنسر پروستات پیدا نکرده اند. عوامل خطرسازی وجود دارند که احتمال ایجاد سرطان پروستات را بالاتر می‌برند. البته باید بدانید که هر تغییر حجمی در پروستات نشان دهنده‌ی سرطان پروستات نیست. هایپرپلازی یا بیش‌رویشی های خوشی‌خیم در مردان رخ می‌دهد که جزو بیماری های شایع در مردان است و می‌تواند علائم مشابه با علائم کنسر پروستات داشته باشد. خطر این بیماری از این سرطان به مراتب کمتر است.

ژنتیک از علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات به علت تغییر در روند طبیعی سلول های پروستات رخ می‌دهد. تغییر در ژن های سلولی و وجود کد ژنتیکی خاص باعث اختلال در روند طبیعی رشد سلول ها می‌شود. اگر در خانواده و بستگان سابقه ی این سرطان وجود داشته باشد احتمال وجود ژن های بیماری در افراد این خانواده بالاتر می‌رود. تحقیقات نشان داده که وجود سابقه ی فامیلی سرطان پروستات، احتمال بروز نشانه های کنسر پروستات را در افراد تا سه برابر افزایش می‌دهد. داشتن علائم کنسر پروستات در افرادی که سابقه ی فامیلی این سرطان را دارند بیشتر حائز اهمیت است و بررسی باید سریع‌تر صورت گیرد.

سن از علائم سرطان پروستات

با افزایش سن بدن بیشتر بیمار می‌شود و سلول ها در کنترل روند طبیعی رشد و تکثیر خود ناتوان‌تر می‌شوند. سن تاحدودی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان پروستات و بروز نشانه های کنسر پروستات در مردان است. به همین علت به مردان بالای ۴۰ سال توصیه اکید می‌شود که به صورت دوره ای به پزشک برای بررسی و معاینه مراجعه کنند. این بیماری به ندرت در سنین کمتر از ۵۰ سال رخ می‌دهد. سن بروز نشانه های سرطان پروستات بیشتر بین ۶۰ و ۷۰ است.

نژاد

سرطان پروستات می‌تواند تحت تاثیر نژاد انسان ها احتمال بروز متفاوتی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که علائم این سرطان در مردان سیاه پوست با احتمال بیشتری بروز پیدا می‌کند. خطر سرطان پروستات در مردان آسیایی کمتر است و مردان سفید پوست در بروز علائم کنسر پروستات در میانه‌ی این آمار قرار دارند.

چاقی و عدم تحرک

نداشتن تحرک و داشتن برنامه ی غذایی پر چربی و ناسالم باعث ایجاد چاقی می‌شود. چاقی عامل بسیاری از بیماری هاست. یکی از عوامل ایجاد علائم این کنسر و مبتلا شدن به این سرطان، چاقی و اضافه وزن است. تحقیقات نشان داده است که هر چه شاخص توده ی بدنی یاBMI بالاتر باشد احتمال بروز سرطان پروستات بیشتر می‌شود.

تشخیص سرطان پروستات

راه های پیشگیری از سرطان پروستات

هنوز راه دقیق و مطمئنی برای پیشگیری از سرطان پروستات و جلوگیری از بروز علائم این کنسر ، کشف نشده است. اما داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم می‌تواند بدن انسان را در برابر بیماری ها بیشتر محافظت کند. سیگار نکشیدن نیز احتمال بروز انواع سرطان هارا بسیار کاهش می‌دهد. مصرف کافی و به اندازه‌ی اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن، از چاقی جلوگیری می‌کند و احتمال بروز علائم این سرطان را کمتر می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که مردانی که به طور مکرر و منظم رابطه ی جنسی سالم دارند و انزال کامل در آن ها رخ می‌دهد کمتر به سرطان پروستات دچار می‌شوند. داشتن برنامه‌ی منظم ورزشی نیز احتمال بروز علائم کنسر  پروستات را در مردان کاهش می‌دهد.

راه های تشخیص سرطان پروستات

راه های تشخیصی زیادی برای سرطان پروستات وجود دارد که مهم ترین آن ها در ادامه توضیح داده خواهد شد.

آزمایش خون:

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از سرطان های پروستات بدون علامت اند و نشانه های این سرطان در آن ها دیده نمی‌شود و تنها با یک آزمایش خون ساده می‌توان به وجود آن ها پی برد. پروتئینی در خون وجود دارد که با بررسی آزمایشگاهی این پروتئین، می‌توان به سرطان پروستات پی برد.

اسم این پروتئین PSA (آنتی‌ژن خاص پروستات) است. وقتی پروستات بزرگ شود مقدار بیشتری از این پروتئین در خون تشخیص داده می‌شود. در افراد ۵۰ ساله این مقدار باید زیر ۲ باشد. با افزایش سن تا مقدار ۴ هم نرمال است. نتیجه‌ی آزمایش بیشتر از ۴ حتما باید تحت بررسی های بیشتر قرار بگیرد.

سرطان پروستات

معاینه مقعدی پروستات

مرحله‌ی دوم تشخیص سرطان پروستات معاینه‌ی مقعدی است. وقتی با داشتن نشانه های پروستات به پزشک مراجعه می‌کنید، طی معاینه پزشک انگشت خود را وارد مقعد می‌کند و به دیواره‌ی کناری رکتوم فشار می‌آورد. این دیواره دقیقا کنار پروستات قرار دارد. در حالت نرمال، پروستات قوامی مثل قوام کف دست در حالت منقبض را دارد. هر چه پروستات در حالت غیر طبیعی‌تر باشد بیشتر حالت سفت تر و محکم تر مانند سنگ را به خود می‌گیرد. مرحله‌ی بعد از بررسی مقعدی پروستات، نمونه برداری است. پزشک با توجه به نشانه های کنسر پروستات، بافت برداری را برای بررسی سلول های پروستات از نظر سرطانی بودن انجام می‌دهد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *