علائم سرطان معده

علائم سرطان معده

علائم سرطان معده

در این مقاله قصد داریم تا علائم سرطان معده را بررسی کنیم. معده عضوی تو خالی، عضلانی و لوبیایی شکل در لوله گوارش می باشد که نقش گوارش شیمیایی مواد را بر عهده دارد. سرطان معده هنگامی اتفاق می افتد که سلولهای سرطانی روی پوشش داخلی معده ایجاد شوند و رشد کنند. این سرطان ممکن است از معده به بخشهایی دیگر در شکم مانند کبد، ریه، دیواره شکم، گره های لنفاوی و استخوانها گسترش پیدا کند.

علائم سرطان معده

علائم سرطان معده در مراحل اولیه و مراحل پیشرفته بیماری متفاوت است.

علائم اولیه سرطان معده شامل موارد زیر است:

  • سوء هاضمه و ناراحتی معده
  • نفخ و باد کردن شکم بعد از خوردن غذا
  • تهوع خفیف
  • کاهش اشتها
  • سوزش سر دل

علائم ثانویه سرطان معده در مرحله پیشرفت بیماری می تواند موارد زیر را شامل شود:

  • وجود خون در مدفوع
  • سیاهرنگ شدن مدفوع
  • حالت تهوع و استفراغ کردن
  • استفراغ خونی
  • بی اشتهایی دیگر علامت سرطان معده
  • کاهش وزن بدن بدون علت قابل قبول دیگری
  • احساس درد شدید در معده
  • احساس سنگینی و درد در بالای شکم
  • زردی پوست
  • تجمع آب داخل شکم
  • اختلال در بلع( این علامت در تومورهای ناحیه ابتدایی معده بیشتر اتفاق می افتد.)
  • احساس پر بودن در معده قبل از سیری به همراه درد.

درمان سرطان معده

از اولین علائم سرطان معده؛ کاهش وزن ناگهانی:

از اولین علائم سرطان معده کاهش وزن ناگهانی است. سرطان معده می تواند موجب التهاب یا مشکلات سوء جذب شود. در این حالت عضلات از دست می روند و هورمون های تنظیم کننده اشتها مختل می شوند.  درمان سرطان نیز می تواند به کاهش وزن منجر شود. پرتودرمانی و شیمی درمانی عمدتا باعث کاهش اشتها می شوند و می تواند منجر به عوارض جانبی، از جمله تهوع، استفراغ شده که مانع از غذا خوردن می شود.

وجود خون در مدفوع، از علائم سرطان معده

وجود خون در مدفوع به این علت است که قسمتی از دستگاه گوارش فرد خون ریزی کرده باشد که این خون ریزی ممکن است از نواحی گوناگون دستگاه گوارش بیمار یعنی از مری تا مقعد رخ داده باشد. یکی از علائم سرطان معده هم وجود خون در مدفوع است. در سرطان تعدادی زائده به وجود می آید که به تدریج بزرگ تر می شوند و اغلب منجر به خون ریزی شده و این خون ریزی به صورت خون در مدفوع مشاهده می گردد.

استفراغ یکی از علائم سرطان معده

استفراغ منظم از علائم سرطان معده است که با ناراحتی گاه به گاه معده متفاوت است. به همین دلیل در صورت وجود استفراغ منظم خصوصا اگر خون در استفراغ باشد باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا می تواند از علائم سرطان معده باشد.

سوزش سر دل از دیگر علائم سرطان معده

بازگشت اسید معده به مری، سوزش سر دل و سوء هاضمه در صورت مصرف زیاد مواد غذایی سرخ شده و تند ممکن است اتفاق بیفتد. در صورت تداوم این مشکلات و بهبود نیافتن، از علائم سرطان معده میتواند باشد.

احساس سیری از علائم سرطان معده

حس سیری یکی از علائم سرطان معده می باشد. اگر پس از خوردن فقط چند لقمه از غذا احساس سیری به شما  دست داد باید این مشکل را جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد.

معده درد یکی از علائم سرطان معده

معده درد یکی از علائم سرطان معده است که می تواند انجام فعالیت های روزانه را با مشکل مواجه کند. این درد در شکم و اطراف ناف حس می شود. معده درد می تواند با تجمع مایع و تورم شکم همراه باشد که هر دو ممکن است از علائم سرطان معده باشد.

درمان سرطان معده

شیوع سرطان معده 

سرطان معده دومین سرطان شایع در ایران و همچنین کشنده ترین سرطان در این کشور می باشد. طبق آمار در نتایج  «نخستین گزارش ثبت سرطان معده مبتنی بر کل جمعیت ایران» سالانه حدود 10 هزار و 500 مورد جدید سرطان معده در کشور ما بروز پیدا می کند و  از هر 100 هزار  ایرانی، 158 نفر مبتلا به این سرطان می شوند.

تعداد مردانی که به سرطان معده مبتلا می شوند بیشتر از تعداد زنان است؛ به طوری که از هر 10 هزار و 500  مورد ، 7 هزار و 150 مورد  در مردان و 3 هزار و 348 مورد در زنان اتفاق افتاده است . به عبارتی،   21.24  مرد از هر 100 هزار مرد و 9.44  زن از هر 100 هزار زن ایرانی به سرطان معده مبتلا شده است..

شیوع سرطان معده در دنیا در حال کم شدن است ولی در کشورهای در حال توسعه، شیوع سرطان معده، رو به رشد است یا ثابت مانده است.

مناطق دارای بیشترین شیوع سرطان معده

شمال غرب ایران، پرخطرترین منطقه در بروز سرطان معده می باشد و پس از آن مناطق  شمال، غرب، شرق، جنوب و مرکز ایران دارای بیشترین میزان بروز سرطان معده هستند. شش منطقه پر خطر در ایران در زمینه بروز سرطان معده اردبیل ، زنجان ، خراسان شمالی ، آذربایجان شرقی ،  آذربایجان غربی و خراسان رضوی هستند.در این مناطق کشور افراد باید بیشتر به فکر علائم سرطان معده و مری باشند.

سن بروز سرطان معده

علائم سرطان معده عمدتا از 50 سال به بالا شروع میشود شود و کمتر از 40 سالگی به ندرت رخ می دهد. سن شیوع و افزایش شیب بیماری، از 60 سال به بالاست.  بیشترین سنین بروز سرطان معده در مردان ایرانی «60 – 64»  و زنان ایرانی « 65 – 69 » است. سن بروز سرطان معده در ایران 10 سال جوانتر از دنیا می باشد..

علت ابتلا به سرطان معده

1- رشد بیش از اندازه سلولهای سرطانی در چین های معده

2-عفونت میکروبی به نام هلیکوباکترپیلوری ، این میکروب در مبتلاشدن  به سرطان معده نقش بسیار موثری دارد ولی این میکروب به تنهایی نمیواند باعث بروز سرطان معده شود و باید عوامل خطر دیگری نیز باشند؛ با این وجود می توان گفت 90 درصد افرادی که به سرطان معده مبتلا شده اند آلوده به میکروب هلیکوباکتر پیلوری بوده اند.

3-زخم های معده

4-جراحی معده و برداشتن قسمتی از معده در گذشته

5-کم شدن اسید معده

6-مصرف زیاد نیترات در غذاهای دودی و فست فودها

7-استفاده از غذاهای شور و مصرف زیاد نمک

8-مصرف سیگار، قلیان و سایر مواد مخدر

9-مصرف بالای گوشت قرمز و گوشتهای فراوری شده

10-مصرف زیاد چربی

11-مصرف چای داغ

12-ژنتیک

پیشگیری از سرطان معده

اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از سرطان معده بسیار موثر است. برای جلوگیری از سرطان بهتر است ورزش را دز برنامه خود فراموش نکنیم و هفته ای حداقل پنج روز، روزی 30 دقیقه ورزش کنیم. سیگار نکشیدن و مصرف نکردن الکل نقش بسزایی در جلوگیری از این سرطان دارد. همچنین باید تغذیه سالم را جدی بگیریم و گوشت قرمز، گوشتهای فراوری شده، غذاهای شور و فست فودها را کم مصرف کنیم و به جای آن میوه، سبزی و غذاهای تازه مصرف نماییم.

سرطان معده و علائم آن

روشهای تشخیص سرطان معده

سرطان معده معمولا هنگامی تشخیص داده می‌شود که فرد به دلیل علائمی که دارد به پزشک مراجعه می‌کند. پزشک بیمار را معاینه کرده و تاریخچه عادات تغذیه بیمار و بیماری‌های پیشین و فعلی و درمان‌های قبلی نیز ارزیابی میکند. اگر بیمار مشکوک به سرطان معده باشد، لازم است آزمایش‌هایی انجام شود تا این تشخیص تأیید یا رد شود. تست‌های و مراحل زیر ممکن است برای تشخیص مورد استفاده قرار گیرد:

معاینه فیزیکی و ارزیابی تاریخچه پزشکی

معاینه بدن برای بررسی علائم کلی سلامت، از جمله چک کردن نشانه‌های بیماری، مانند توده  یا هر چیز دیگری که غیرمعمول به نظر می‌رسد.

مطالعات شیمی خون

روشی که در آن یک نمونه خون بررسی می‌شود تا مقادیر معینی از مواد و عناصر که بافت‌های بدن آزاد می‌شوند را اندازه‌گیری کند. مقادیر غیر عادی (بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال) یک ماده می‌تواند نشانه بیماری باشد. همچنین برای بررسی تعداد گلبول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید خون و پلاکت ‌ها استفاده می‌شود.

آندوسکوپی فوقانی برای بررسی علائم سرطان معده

آندوسکوپی فوقانی آزمایش اصلی  در تشخیص سرطان معده است. در این روش، پزشک لوله ا‌ی نازک که دارای منبع نور و یک دوربین ویدئویی کوچک است را از طریق گلو وارد معده‌ی بیمار می‌کند. اینگونه پزشک پوشش مری، معده و بخش ابتدایی روده‌ی کوچک را میبیند. اگر مناطق غیر عادی دیده شوند، با استفاده از ابزاری که به این لوله متصل است، نمونه‌برداری انجام می‌شود. نمونه‌ها را به آزمایشگاه می فرستند و آنجا مشخص می‌شود که آیا سلول‌های سرطانی وجود دارند یا خیر. با استفاده ازاین روش، سرطان معده می‌تواند شبیه یک توده‌ی بالا آمده، یا مناطق ضخیم شده، مسطح و پراکنده از مخاط دیده شود.

سرطان معده

نوشیدن مایع حاوی باریم

  یک سری عکس با اشعه ایکس از مری و معده گرفته می شود. بیمار یک محلول محتوی باریم می ‌نوشد. این مایع مری و معده را می‌پوشاند و عکس‌هایی با اشعه ایکس برای جست و جوی منطق غیر عادی گرفته می ‌شوند..

نمونه برداری از شخص دارای علائم معده

برداشتن سلول‌ و  یا بافتی از بدن، به گونه‌ای که آن‌ها را بتوان در زیر میکروسکوپ برای بررسی علائم سرطان مورد بررسی قرار داد. نمونه‌برداری از معده معمولا در طی آندوسکوپی، انجام می‌شود.

آزمایش‌های تصویربرداری

در این نوع آزمایشات تصاویری از داخل بدن ازطریق اشعه‌ی ایکس، میدان‌های مغناطیسی، امواج صوتی یا مواد رادیواکتیو تهیه می شود. آزمایشات تصویربرداری به دلایلی مانند تشخیص سرطانی بودن یک ناحیه‌ی مشکوک، بررسی میزان گسترش سرطان و تعیین اثر گذاری روش درمانی تهیه می گردد.

سی‌ تی‌ اسکن

دستگاهی است که مجموعه‌ای تصاویر از قسمت‌های داخل بدن که از زوایای مختلف برداشته شده ‌است را نشان می‌دهد.

 اسکن MRI

مانند سی ‌تی ‌اسکن، اسکن‌ های MRI نیز تصویری دقیق از بافت‌های نرم بدن مهیا می‌کنند. اما در اسکن ‌های MRI به‌جای اشعه‌ ی ایکس از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی استفاده می‌ شود.

درمان سرطان معده

در درمان سرطان معده تشخیص درست و دقیق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید بررسی های لازم انجام شود و مشخص گردد بیماری تا چه حدی گسترش پیدا کرده است. متاسفانه در اکثر موارد سرطان به طور گسترده معده را درگیر میکند به همین خاطر باید عکس برداری ازشکم انجام شود و مشخص گردد که آیا میتوان برای بیمار جراحی انجام داد یا خیر. بعد ازعمل جراحی  باید برای بیماران شیمی درمانی و رادیو تراپی انجام گردد تا از برگشت موضعی تومور جلوگیری کند.

در بیشتر موارد سلولهای سرطانی به سایر قسمتها گسترش پیدا میکنند که در این موارد اول رادیوتراپی و شیمی درمانی برای بیمار انجام میشود و بعد از آن بیمار جراحی میشود و برای برداشتن تومور اقدام میگردد.

جراحی برای درمان سرطان معده

درمان اصلی سرطان معده برداشتن ضایعه از طریق جراحی یا به صورت برداشتن قسمت تحتانی معده و یا خارج کردن کامل معده و اتصال مری به روده کوچک است. این عمل جراحی به صورت جراحی های متداول یا جراحی به روش لاپراسکوپی انجام می شود.

سرطان معده

 شیمی درمانی در درمان سرطان معده

شیمی درمانی روشی است که برای درمان سرطان ها از جمله سرطان معده استفاده‌ می شود. شیمی درمانی اشاره به داروهایی دارد که روی سلول‌های سرطانی اثر گذاشته و جلوی رشد یا تقسیم آن‌ها را می‌گیرند. این امر با کشتن سلول‌های در حال تقسیم انجام می‌شود. اثرگذاری این روش تا حدودی به سطح و میزان پیشرفت سرطان بستگی دارد.

 استفاده از مسکن ها و لوله ها برای رفع علائم سرطان معده 

زمانی که بیمار غیر قابل درمان با روش های ذکر شده باشد،  از مسکن ها و لوله هایی که داخل معده گذاشته می شود استفاده می کنند. اخیراً روش های درمانی تغییرات بسیاری کرده و جدیدتر شده و عوارض کم تری دارد و درصد بهبودی با استفاده از این روش های بسیار بیشتر شده است و حدود 60-50 درصد بیماران به درمان پاسخ مناسب می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *