علائم سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ

علائم سرطان روده بزرگ


علائم سرطان روده ی بزرگ

در این مقاله در مورد علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ صحبت خواهیم کرد. روده‌ی بزرگ یکی از از اعضای مهم بدن است که وظیفه ی بازجذب آب از مواد غذایی گوارش شده را دارد و آن ها را برای دفع آماده می‌کند. اگر در روده‌ی بزرگ تکثیر بی رویه‌ی سلولی رخ دهد این تکثیر غیر عادی سلولی منجر به کنسر روده‌ی بزرگ می‌شود. علائم سرطان روده‌ی بزرگ می‌تواند با علائم دیگر بیماری ها اشتباه گرفته شود. به خاطر دیر فهمیدن علائم سرطان روده‌ی بزرگ، این بیماری به سرطان خاموش معروف است. در ادامه به بررسی برخی از علائم سرطان روده‌ی بزرگ می‌پردازیم .

علائم سرطان روده بزرگ

گفته می‌شود از علائم سرطان روده‌ی بزرگ می‌توان به اسهال و یبوست های مداوم که بیشتر از چهار هفته طول می‌کشد اشاره کرد. البته این یه علامت کلی است و باید جزئی‌تر بررسی شود.

برخی از علائم سرطان روده بزرگ

  • تغییر دائمی در نوع عملکرد روده ی بزرگ که شامل اسهال و یبوست های پی در پی است.
  • دیدن خون در مدفوع و خونریزی از مقعد
  • کاهش وزن ناگهانی بدون دلیل دیگر
  • ناراحتی های شکمی مثل درد و گرفتگی دائمی
  • ضعف و خستگی
  • احساس دفع نشدن کامل روده ها
  • ترشحات نامعمول هنگام دفع

این ها علائم سرطان روده‌ی بزرگ هستند که می‌توانند به خاطر علت های دیگر نیز رخ بدهند. بهتر است با داشتن علائم سرطان روده‌ی بزرگ به دکتر مراجعه کنید تا خیالتان راحت‌تر شود. مراجعه ی سریع‌تر به دکتر با داشتن علائم سرطان روده‌ی بزرگ، تشخیص را راحت‌تر و بیماری را درمان‌پذیرتر می‌کند.

زمان مراجعه به پزشک:

به علت خاموش بودن بیماری سرطان روده‌ی بزرگ، بهتر است افرادی که سن بالای پنجاه سال دارند، حتی با نداشتن علائم سرطان روده‌ی بزرگ، هر شش ماه و یا به طور سالانه برای غربالگری سرطان روده به پزشک مراجعه کنند. این غربالگری‌ها به تشخیص سریع‌تر بیماری کمک می‌کنند. و به طور کلی اگر علائم سرطان روده‌ی بزرگ را بیشتر از چهار هفته تجربه کردید بهتر است حتما به متخصص مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

عوامل ایجاد سرطان روده‌ی بزرگ

به طور کلی سرطان روده‌ی بزرگ زمانی رخ می‌دهد که فعالیت سلول های روده تحت شرایطی تغییر کرده و شروع به تکثیر غیر عادی کنند. سلول های سرطانی تولید شده به مرور بیشتر رشد می‌کنند و به نقاط دیگر روده و بدن می‌روند. در نتیجه سرطان روده به سرعت گسترش می‌یابد و درمان با گذشت زمان سخت‌تر می‌شود.

عوامل زمینه سازسرطان روده بزرگ به شرح زیر است :

سن در سرطان روده بزرگ

با افزایش سن سلول ها قدرت بازسازی و کنترل خود را روز به روز بیشتر از دست می‌دهند. این اتفاق زمینه ساز بیماری های زیادی است. طبق تحقیقات سرطان روده‌ی بزرگ و علائم سرطان روده‌ی بزرگ در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر رخ می‌دهد.

تشخیص سرطان روده بزرگ

یکی از علائم سرطان روده بزرگ نژاد و ملیت 

تحقیقات نشان داده است که برخی نژاد ها بیشتر در معرض سرطان روده‌ی بزرگ هستند. افراد نژاد آمریکایی‌آفریقایی بیشتر دچار سرطان روده‌ی بزرگ می‌شوند و این افراد علائم سرطان روده‌ی بزرگ را به مراتب بیشتر دارند.

ژنتیک در سرطان روده بزرگ

داشتن سابقه‌ی فامیلی سرطان روده‌ی بزرگ، احتمال مبتلا شدن به این سرطان را بالاتر می‌برد. سرطان روده‌ی بزرگ به خاطر وجود یک ژن خاص در بین ژن های بدنی رخ می‌دهد. وجود این ژن در پدر، مادر و اجداد و به ارث رسیدن این ژن به ما موجب بروز علائم سرطان روده‌ی بزرگ و گرفتار شدن به بیماری می‌شود.

سابقه ی پولیپ در سرطان روده بزرگ

در افرادی که در گذشته سابقه ی بیماری پولیپ (بروز ضایعات پولیپ مانند در سطح روده‌ی بزرگ) و یا سابقه ی یک سرطان روده‌ی درمان شده دارند، احتمال بروز علائم سرطان روده‌ی بزرگ بیشتر از بقیه خواهد بود.

بیماری های روده ای

یک سری از بیماری های روده‌ای، احتمال درگیر شدن با علائم سرطان روده‌ی بزرگ و گرفتار شدن به سرطان روده را افزایش می‌دهند. بیماری التهابی مزمن روده و بیماری کرون از جمله این نوع بیماری ها هستند.

رژیم غذایی نامناسب در سرطان روده بزرگ

به طور کلی سبک نامناسب زندگی و داشتن رژیم غذایی بدون فیبر و کم فیبر، تاثیر بسیار زیادی در سرطان گرفتن دارد. تحقیقات نشان داده است که سرطان روده‌ی بزرگ در افرادی که رژیم غذایی آن‌ها کم فیبر و پر گوشت و چربی است، بیشتر رخ می‌دهد. در این افراد علائم سرطان روده‌ی بزرگ زودتر نمایان می‌شود.

یکی از علائم سرطان روده بزرگ کم تحرکی چاقی

ورزش نکردن، کم تحرک بودن و چاقی عوامل مهمی برای بیمار شدن هستند. داشتن یک برنامه ی منظم ورزشی و غذایی به ما در سرطان نگرفتن کمک می‌کند.

یکی از علائم سرطان روده بزرگ دیابت

سرطان روده‌ی بزرگ در افراد دیابتی بیشتر رخ می‌دهد. علائم سرطان روده‌ی بزرگ در افراد مبتلا به دیابت و یا مقاوم به انسولین بیشتر از افراد عادی ظاهر می‌شود.

سرطان روده

یکی از علائم سرطان روده بزرگ : سیگار

مصرف دخانیات از جمله سیگار تاثیر به سزایی در بدن دارد. سیگار حاوی مواد سمی بسیار زیادی است. علائم سرطان روده‌ی بزرگ در افراد سیگاری بیشتر از دیگر افراد دیده می‌شود.

یکی از علائم سرطان روده بزرگ: الکل

مصرف الکل و اعتیاد به آن موجب بسیاری از بیماری ها است. مصرف الکل به صورت مکرر و یا در بازه های زمانی مختلف، می‌تواند عامل سرطان روده‌ی بزرگ باشد.

پرتو درمانی

افرادی که در طول زندگی‌شان در معرض پرتو های مضر طی پروسه‌ی پرتودرمانی در ناحیه‌ی شکمی بوده‌اند، احتمال دارد علائم سرطان روده‌ی بزرگ را بیشتر از دیگران بروز دهند و دچار سرطان شوند.

مراحل سرطان روده‌ی بزرگ

سرطان روده نیز مانند سرطان ها و بیماری های دیگر دارای مراحل و درجاتی است که با مرور زمان بروز پیدا می‌کند. هر چه سرطان در مراحل ابتدایی‌تر تشخیص داده شود، درمان راحت‌تر صورت می‌گیرد. مراحل سرطان روده‌ی بزرگ :

مرحله‌ی اول سرطان روده بزرگ

در این مرحله سرطان سطح داخلی روده‌ی بزرگ را فراگرفته است و به بیرون هجوم نیاورده. در این مرحله بروز علائم سرطان روده‌ی بزرگ کمتر است و می‌تواند نهفته باشد.

مرحله‌ی دوم سرطان روده بزرگ 

در این مرحله سرطان کمی به بافت روده حمله ور شده و به بخش های عمقی تر روده نفوذ کرده است. بافت ماهیچه‌ای روده درگیر شده است. علائم سرطان روده‌ی بزرگ می‌تواند نمایان شود.

مرحله‌ی سوم سرطان روده بزرگ

سرطان در این مرحله به بخش های خارجی روده‌ی بزرگ هجوم برده است. در مرحله‌ی سوم، سرطان پیشرفت کرده است و علائم سرطان روده‌ی بزرگ بروز پیدا کرده است.

مرحله‌ی چهارم سرطان روده بزرگ

در این مرحله سرطان گسترش یافته و گره‌های لنفی اطراف بافت روده را درگیر کرده است. علائم سرطان روده‌ی بزرگ بروز بیشتری پیدا می‌کند.

مرحله‌ی پنجم سرطان روده بزرگ

سرطان بسیار پیشرفته شده است و به دیگر نقاط بدن هجوم برده است. در این مرحله گسترش سرطان روده به بافت های دیگر بدن رخ داده که به اصطلاح متاستاز نامیده می‌شود. علاوه بر علائم سرطان روده‌ی بزرگ علائم دیگری نیز بروز پیدا می‌کند.

تشخیص سرطان روده‌ی بزرگ

در صورت داشتن علائم سرطان روده‌ی بزرگ و مراجعه به پزشک، روش های گوناگونی برای تشخیص سرطان روده‌ی بزرگ وجود دارد. هر چه تشخیص زودتر صورت بگیرد، درمان سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

روش های تشخیصی سرطان روده‌ی بزرگ :

آزمایش دیجیتال کولون

 DREیا آزمایش دیجیتال کولون یک آزمایش تخصصی برای تشخیص بیماری های روده‌ی بزرگ است. طی این آزمایش، تومور های بزرگ موجود در روده‌ی بزرگ بررسی می‌شوند و تشخیص داده می‌شوند.

سیگموئیدوسکوپی

اگر با علائم سرطان روده‌ی بزرگ به پزشک مراجعه کنید، احتمالا پزشک متخصص با به کارگیری این آزمایش با استفاده از یک پروب نوری انتهای روده‌ی بزرگ و نزدیک مقعد شما را بررسی کند. در صورت وجود ضایعات نامعمول و پولیپ های غیر طبیعی، پزشک اقدام به برداشت آن‌ها می‌کند.

سرطان روده بزرگ

آزمایش خون

در صورت داشتن علائم سرطان روده‌ی بزرگ، آزمایش خون برای تشخیص راه مطمئنی نخواهد بود. البته یک نوع پروتئین به نام آنتی ژن کارسینوآمبوری یا CEA وجود دارد که در صورت وجود سرطان روده‌ی بزرگ در خون ظاهر می‌شود. در آزمایشگاه با بررسی خون می‌توان به وجود این پروتئین پی برد.

پروکتوسکوپی

در این روش پزشک متخصص با توجه به علائم سرطان روده‌ی بزرگ، به وجود بیماری مشکوک می‌شود و با وسیله‌ی خاصی داخل روده‌ی بزرگ و قسمت های داخلی‌تر روده‌ را بررسی می‌کند. با این روش نیمی از سرطان ها زود تشخیص داده می‌شوند. در این روش هیچ گونه دردی احساس نخواهد شد اما فشار حس می‌شود.

کلونوسکوپی

در این روش نیز پزشک از طریق مقعد با وسیله ای خاص می‌تواند داخل روده‌ی بزرگ و راست روده را بررسی و مشاهده کند. این روش اصلا ترسناک نیست شاید در حین آزمایش کمی فشار حس کنید. روش تشخیصی بسیار خوبی است.

بیوپسی

در صورتی که در روش های قبلی ضایعه ای در روده مشاهده شود، پزشک با برداشتن بافت آن قسمت با دستگاه مخصوص، نمونه را برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه منتقل می‌کند.

راه های درمان سرطان روده بزرگ

اگر با وجود علائم سرطان روده‌ی بزرگ به پزشک مراجعه کردید و تشخیص پزشک سرطان روده بود، باید بدانید راه های درمانی زیادی وجود دارد و نیاز به نگرانی نیست.

جراحی

در طی جراحی بخشی از روده که دچار سرطان شده است و بخش های مرتبط به بخش سرطانی، برای مطمئن شدن از نبود سلول سرطانی در روده، برداشته می‌شود. جراحی های دیگری نیز وجود دارد که طی آن فقط پولیپ ها و ضایعات مشکوک برداشته می‌شود. در این روش بخشی از پوشش روده و غدد لنفاوی نزدیک به آن بخش نیز برداشته می‌شود.

پرتو درمانی

در این روش با در معرض پرتو قرار دادن سلول های سرطانی، رشد آن ها متوقف و یا کند می‌شود. طی این روش تومور های روده‌ای، کوچک می‌شوند و از بین می‌روند.

درمان سرطان روده

شیمی درمانی

با استفاده از مواد شیمیایی رشد سلول های سرطانی را متوقف می‌کنند. در این روش احتمال وجود عوارضی نظیر درد، حالت تهوع، ریزش مو و… وجود دارد.

ایمنی درمانی

یکی از جدید ترین روش های درمانی در برخورد با سرطان ها، روش ایمنی تراپی است. در این روش با تحریک ایمنی بدنی، بدن، خود علیه بیماری، سیستم ایمنی‌اش را فعال می‌کند و روند بیماری را متوقف یا کند می‌کند و علائم سرطان روده‌ی بزرگ از بین می‌رود و سلول های سرطانی نابود می‌شوند.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است. جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *