علائم سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان

علائم سرطان تخمدان

تخمدان ها دو عضو تخم مرغی شکل در زنان هستند که در دو طرف شکم قرار دارند. این دو عضو توسط لوله های فالوپ به رحم متصل می‌شوند. تخمدان ها جزو سیستم تولید مثل اند و وظیفه ی تولید تخمک برای باروری را دارند. این اندام گاهی دچار تکثیر بیش از حد سلولی و تومور و سرطان می‌شود. سرطان تخمدان پنجمین سرطان شایع زنان است. سرطان تخمدان مثل سرطان ها و بیماری های دیگر در ابتدا با علائمی ظاهر می‌شود که تشخیص آن ساده نمی‌باشد. بررسی علائم سرطان تخمدان و تشخیص بیماری در مراحل اولیه بیماری به درمان سریع تر و معالجه ی بهتر کمک می‌کند.

علائم سرطان تخمدان

در ادامه به بررسی علائم سرطان تخمدان می‌پردازیم :

 

به طور کلی اگر درد های شکمی بیشتر از دوهفته طول بکشند حتما باید به پزشک مراجعه کنید. این دردها به معنی مطلق سرطان تخمدان نیستند، اما باید علت یابی صورت بگیرد (چون احتمال این که از علائم سرطان تخمدان باشد زیاد است) تا تشخیص بیماری داده شود. تشخیص تومور تخمدان در مراحل اولیه کار دشواری است که فقط در ۱۹ درصد موارد تشخیص زودهنگام صورت می‌گیرد.

دیگر علائم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در اوایل ایجادش اکثرا قابل تشخیص نیست. با گسترش بیماری و فشار آن بر رحم و رکتوم، درد و علائم سرطان تخمدان شروع می‌شود.

  • درد و فشار در لگن و شکم
  • نفخ
  • کم اشتهایی و حس سیری زودرس
  • ادرار مکرر و حس ادرار
  • حالت تهوع
  • درد کمر
  • درد حین رابطه ی جنسی
  • یبوست
  • بزرگی شکم و افزایش حجم
  • تغییر در قاعدگی و نامنظمی 
  • کاهش وزن

البته نمی‌شود علائم بالا را فقط به عنوان علائم سرطان تخمدان دانست. و باید بدانیم بیماری های دیگر نیز این علائم مشابه را دارند. وجود این علائم که بدون دلیل قبلی و ناگهانی شروع شوند مشکوک به علائم سرطان تخمدان است. و باید حتما توسط متخصص بررسی شوند.

چه زمانی برای سرطان تخمدان پزشک مراجعه کنیم؟ 

  • وقتی درد ها بیشتر از دو هفته طول کشیدند.
  • وقتی درد ها به درمان اولیه مثل استراحت و دیگر درمان ها پاسخ ندادند.
  • وقتی درد به دلایل مشخصی ایجاد نشده اند و بیماری دیگری ندارید.
  • وقتی چند بار در ماه دچار دردها و علائم شدید.

با توجه به علائم سرطان تخمدان، مراجعه به پزشک هر چه زودتر صورت بگیرد به نفع شما است. پس برای راحت شدن خیالتان با وجود علائم سرطان تخمدان به متخصص زنان و پزشک مراجعه کنید.

عوامل ایجاد سرطان تخمدان

این که بدانیم چه عواملی بیشتر باعث می‌شوند که در معرض سرطان تخمدان باشیم. می‌تواند به ما در پیشگیری از این بیماری شایع کمک کند. البته روش پیشگیری قطعی وجود ندارد.

عدم حاملگی

در صورت ازدواج و عدم بارداری در طی سال ها، بیشتر در معرض سرطان تخمدان هستید.

سرطان تخمدان

سن در سرطان تخمدان

افزایش سن یکی از عوامل مهم و غیر قابل انکار در بیمار شدن است. سرطان تخمدان با افزایش سن بیشتر رخ می‌دهد. اصولا این سرطان در زنان بالای ۵۰ سال و در بازه ی سنی ۵۵تا۶۰ سال اتفاق می‌افتد. علائم سرطان تخمدان در زنان با افزایش سن آشکار تر می‌شود.

ژنتیک در سرطان تخمدان

سابقه ی سرطان تخمدان در خانواده احتمال مبتلا شدن را بالا می‌برد.

تحقیقات نشان داده که سابقه ی سرطان های رحم و رکتوم و روده ی بزرگ در افراد خانواده، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را در فرد بالا می‌برد.

هورمون درمانی در سرطان تخمدان

در زنانی که برای کم شدن علائم و عوارض یائسگی تحت هورمون درمانی هستند، احتمال و ریسک سرطان تخمدان بالا می‌رود.

درمان ناباروری در سرطان تخمدان

در افرادی که داروهای تحریک کننده ی تخمدان مصرف می‌کنند تا برای روش IVF جهت درمان ناباروری و حاملگی آماده شوند، احتمال ظهورعلائم سرطان تخمدان و ریسک سرطان تخمدان بالا می‌رود.

وزن در سرطان تخمدان

داشتن وزن بالا و توده های چربی زیاد در محدوده ی شکمی و شاخص توده ی بدنی BMI بالاتر از ۳۰ نیز احتمال سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

سرطان رحم

در کسانی که دچار سرطان رحم و دیگر بیماری های رحمی مثل اندومتریوز هستند، ریسک گرفتار شدن به سرطان تخمدان به مراتب بالاتر می‌رود.

ملیت

تحقیقات نشان داده است که احتمال سرطان تخمدان در افرادی که اهل پاکستان، نروژ، لهستان، ایسلند و هلند هستند بالاتر است. علائم سرطان تخمدان در این افراد نیز به مراتب بالاتر خواهد بود.

استفاده از دخانیات

مصرف سیگار و اعتیاد به دخانیات به علت وجود هزاران ماده ی سمی و مضر ایجاد سرطان و بیماری های مختلف می‌کند.

جلوگیری از بارداری

برای جلوگیری از حاملگی از روش های مختلفی استفاده می‌شود.یکی از آن روش ها استفاده از وسایلی است که در انداج جنسی زنان کار گذاشته می‌شوند. استفاده از این وسایل جلوگیری طبق تحقیقات ریسک سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از بیماری های شایع در زنان تخمدان های پلی کیستیک است. ایجاد کیست های متعدد و زیاد در تخمدان ها که بدون پیگیری و درمان باشند می‌تواند علت عمده ی سرطان تخمدان باشد.

عوامل کاهش دهنده ی سرطان تخمدان

هیچ راهکاری قطعی برای پیشگیری از سرطان تخمدان وجود ندارد اما عواملی وجود دارند که ریسک گرفتار شدن به سرطان تخمدان را کمتر می‌کنند.

آشنایی با این موارد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد:

  • حاملگی و شیردهی
  • مصرف داروهای ضد بارداری به مدت پنج سال یا بیشتر
  • انجام جراحی در سیستم تولید مثل مانند: برداشتن تخمدان و بستن لوله های رحمی
  • مصرف روزانه ی آسپرین زیر نظر پزشک

مراحل سرطان تخمدان

سرطان تخمدان مانند بقیه سرطان ها مرحله مرحله پیش می‌رود و سطوح مختلفی دارد. تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی درمان را نتیجه بخش تر می‌کند. البته در مراحل ابتدایی علائم سرطان تخمدان زیاد واضح نخواهد بود.

مرحله‌ی اول:

در این مرحله که در ابتدای سرطان تخمدان است سرطان در یکی از تخمدان ها و یا هر دوشان ایجاد شده است. احتمال این که علائم سرطان تخمدان واضح باشد کم است.

 مرحله‌ی دوم:

سرطان به بقیه ی نقاط در دستگاه تولید مثل زن می‌رود. لگن خاصره که شامل رحم و لوله های فالوپ است تحت تاثیر این سرطان قرار می‌گیرد. علائم سرطان تخمدان بسیار واضح نمایان می‌شود.

مرحله‌ی سوم:

سرطان در این مرحله پیش رفته است و به شکم و خارج از سیستم تناسلی می‌رود. علائم سرطان تخمدان خیلی خوب دیده می‌شود.

مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله سرطان بسیار پیشرفته شده است و بسیار خطرناک است.در این مرحله به اصطلاح متاستاز و گسترش سرطان به باقی نقاط بدن رخ داده است. علاوه بر علائم سرطان تخمدان، علائم دیگری نیز به علت متاستاز ایجاد می‌شود.

تشخیص سرطان تخمدان

تشخیص سرطان تخمدان

روش های مختلفی برای تشخیص سرطان تخمدان وجود دارد که توسط متخصص زنان انجام می‌گیرد.

آزمایش لگنی

احتمال زیادی وجود دارد که وقتی شما با توجه به علائم سرطان تخمدان و یا بقیه ی بیماری های دستگاه تولید مثل به پزشک مراجعه کنید. پزشک تشخیص را با آزمایش لگنی شروع کند. این آزمایش اصلا ترسناک نیست و به راحتی انجام می‌شود: ابتدا پزشک سطح خارجی اندام تناسلی را برای بررسی نرمال بودنش بررسی  می‌کند. سپس با دستکش دو انگشت خود را به واژن می‌برد و با دست دیگرش روی شکم فشار می‌آورد تا بتواند از داخل بدن رحم و تخمدان ها را برای بررسی وجود ضایعه و عادی یا غیر عادی بودن آن ها بررسی کند. ممکن است پزشک از اسپکولوم  که وسیله ای برای دیدن بهتر درون بدن از واژن است، استفاده کند.

تصویر برداری

سونوگرافی و تصویر برداری از قسمت های داخلی بدن، روشی است که برای تشخیص سرطان تخمدان و شکل داخلی تخمدان ها استفاده می‌شود.

آزمایش خون

یکی از روش های مهم در تشخیص سرطان تخمدان بررسی فاکتور های خونی مربوط به این بیماری است. پروتئینی به نام CA125 بر سطح سلول های سرطانی تخمدان وجود دارد که بررسی آن به ما برای تشخیص سرطان تخمدان کمک می‌کند.

جراحی

در این نوع جراحی که با حداقل تهاجم و برش‌خوردگی اتفاق می‌افتد. بخشی از مایع شکمی و یا بخشی از تخمدان و ضایعه ی مشکوک برداشته می‌شود و نمونه به آزمایش داده می‌شود. تا بررسی های دیگر روی آن صورت گیرد. در بایوپسی از بافت های سرطانی در زیر میکروسکوپ سلول های نرمال از غیر نرمال تشخیص داده می‌شوند تا بتوان به وجود یا عدم وجود سرطان پی برد.

درمان سرطان تخمدان

روش های مختلف درمان برای سرطان تخمدان وجود دارند که هر چه زودتر با توجه به علائم سرطان تخمدان تشخیص صورت گیرد و اقدام برای درمان انجام شود، نتیجه ی بهتری حاصل خواهد شد.

جراحی

هر چه زودتر از روی علائم سرطان تخمدان تشخیص سرطان داده شود درمان راحت تر خواهد بود. در روش جراحی، بخش های مختلف سیستم تولیر مثل مانند: تخمدان ها، رحم، لوله های فالوپ، گره های لنفی نزدیک این بخش ها و قسمت هایی از توده ی چربی که سرطان در آن ها رشد کرده است را کاملا برمی‌دارند. حال هر چه اقدام به درمان زودتر صورت گرفته باشد و بیماری در مراحل اولیه باشد، مناطق کمتری برداشته می‌شود. در این موارد فقط تخمدان و لوله ی فالوپ برداشته خواهد شد.

نشانه های سرطان تخمدان

شیمی درمانی

در موارد بسیار پیشرفته ی بیماری سرطان تخمدان، شیمی درمانی خط اول برای شروع درمان است. اما در موارد اولیه بیماری ابتدا جراحی صورت می‌گیرد و سپس شیمی درمانی به عنوان ادامه ی درمان انجام می‌گیرد. با درمان درست علائم سرطان تخمدان از بین رفته و بیمار معالجه می‌شود. تزریق مواد شیمی درمانی به نواحی شکم به صورت مستقیم و یا به رگ ها به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود. شیمی درمانی روش نتیجه بخشی است اما عوارضی مثل درد، حالت تهوع، ریزش مو و… آن را کمی سخت می‌کند. برای تسکین درد می‌توان از روش های کمک کننده استفاده کرد. یوگا، ماساژ درمانی، روش های تسکین دهنده ی روحی، مدیتیشن و‌… روند درمان را راحت تر می‌کند.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *