علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی

تومور مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول ها در مغز به صورت غیرعادی و غیرطبیعی رشد کنند و تشکیل توده دهند. این تومورها می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. علائم تومور مغزی با توجه به مکان و نوع تومور تشکیل شده، متفاوت و متنوع است.

علائم تومور مغزی

در ادامه علائم تومور مغزی که رایج هستند را نام می‌بریم.

  • سردرد جدید و یا تغییر الگوی سردرد در افراد با سابقه‌ی سردرد
  • حالت تهوع و استفراغ بدون دلیل دیگر
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات لمسی حرکتی
  • مشکلات کنترل بدن و تعادل
  • مشکلات گفتاری
  • مشکلات شنوایی
  • تشنج
  • تغییر الگوی شخصیتی و رفتاری
  • گیج بودن در امور روزمره و سردرگمی

هشداردهنده ترین علائم تومور مغزی

علائم سرطان مغزی بسیار متنوع است این علائم می‌توانند علائم مشترک با بیماری های دیگر نیز باشند. باید توجه داشت که علائم تومور مغزی جدی تر و متفاوت تر اتفاق می‌افتند و بعضی از این علائم با یک بار اتفاق افتادن نیز باید توسط پزشک بررسی شود. هر چه زودتر علائم تومور مغزی تشخیص داده شود به نفع شما خواهد بود. در ادامه هشداردهنده ترین نشانه های تومور مغزی را بررسی می‌کنیم :

سردرد از علائم تومور مغزی

اگر در زندگی‌تان سابقه ی سردرد های آزاردهنده و طولانی مدت نداشته اید و اکنون سردرد به سراغتان آمده است، و یا سابقه ی سردرد داشته اید ولی الگوی سردرد های شما تغییر چشمگیری کرده است، باید بدانید که این سردرد ها حتما توسط پزشک باید بررسی شوند. البته درصد کمی از سردرد ها از علائم تومور مغزی هستند. پس با داشتن یک سردرد ساده نگران نشوید. سردردهایی که نشانه تومور مغزی اند واکنش معمولی به مسکن های قوی نمی‌دهند و همراه علائم دیگر هستند. بهتر است برای سردرد هایی که شبیه همیشه نیستند به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید از علائم تومور مغزی نیستند. از علائم اولیه شکل‌گیری تومور سردرد می‌باشد.

تومور مغزی

تشنج از علائم تومور مغزی

با شکل‌گیری اولیه تومور ها در مغز نشانه های تومور مغزی نمایان می‌شود. یکی از این علائم صورت گرفتن تشنج است. اگر سابقه ی تشنج ندارید با تشنج کردن حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت‌یابی صورت گیرد. تشنج های ناشی از تومور مغزی با تشنج های معمولی کمی متفاوت هستند. این تشنج ها آغاز ناگهانی مشکل دارند، تنفس برای حدود ۳۰ ثانیه قطع می‌شود، عملکرد بدن برای مدت کوتاهی مختل می‌شود، امکان دارد رنگ پوست روبه آبی شدن رود، طول مدت تشنج حدود دو یا سه دقیقه خواهد بود و بعد از آن ضعف و بی‌حسی رخ می‌دهد.

مشکلات شناختی از علائم تومور مغزی

ممکن است تومور به بخش هایی از مغز آسیب وارد کند و آسیب به این بخش ها با نشانه های تومور مغزی مثل مشکلات شناختی و مشکلات رفتاری همراه باشد. یادآوری ها، تمرکز،برقراری ارتباط و… می‌تواند به مشکل بخورد. اتفاقاتی مثل گیج شدن و یا عدم توانایی در فکر کردن می‌تواند از علائم تومور مغزی باشد و باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

مشکلات کنترل تعادل بدن از علائم تومور مغزی

با توجه به مکان ایجاد تومور، نتیجه و علائم تومور مغزی متفاوت خواهد بود. یکی از علائم مهم در این بیماری از بین رفتن تعادل و عدم توانایی در کنترل بدن است. این مشکلات و عدم هماهنگی ها می‌توانند از عوارض تومور مغزی و یا از عوارض بعد از درمان باشند. عدم تعادل می‌تواند در کوچکترین کار ها رخ دهد از راه رفتن تا بستن بند کفش. سرگیجه نیز اتفاقی شایع است که امکان دارد از علائم تومور مغزی ‌باشد.

تغییرات رفتاری و شخصیتی از علائم تومور مغزی

لوب پیشانی در مغز وظیفه ی ثبات شخصیت را دارد. واضح است که ایجاد تومور در این نواحی تاثیر بسیار زیادی روی شخصیت خواهد گذاشت. تغییرات شخصیتی روی بیماران فشار بسیاری می‌آورد. این یکی از مهم ترین علائم تومور مغزی است که خود یا اطرافیان بیمار متوجه خواهند شد.

ناتوانی در صحبت کردن از علائم تومور مغزی

تومور در بعضی نواحی مغز موجب می‌شود که توانایی صحبت کردن در افراد با مشکل روبه رو شود. برای مثال فرد می‌خواهد که جمله ای را بیان کند اما از بیان آن عاجز است و نمی‌تواند به زبان آورد. مشکل در بخش گفتاری مغز از علائم تومور مغزی است.

مشکلات شنوایی از علائم تومور مغزی

همانطور که صحبت کردن می‌تواند تحت تاثیر تومور قرار بگیرد، یکی دیگر از نشانه های تومور، مشکلات شنوایی است. درست است که بخش بزرگ شنوایی به گوش و جزئیات آن مربوط است اما پردازش صدا و متوجه شدن مفهموم صداها وظیفه ی مغز می‌باشد. تومور هایی که شنوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، نوروم اکوستیک نامیده می‌شوند. یک یا هر دو گوش می‌تواند با مشکل روبه رو شود. این مشکل می‌تواند جزئی و یا وخیم باشد که بستگی به مکان و نوع تومور و مقدار پیشرفتش دارد.

ضعف در یک سمت بدن از علائم تومور مغزی

تومور در یک سمت مغز می‌تواند حرکت و کنترل سمت مخالف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. به هر حال اگر در تشخیص این که کدام بخش بدنتان دچار ضعف شده است به مشکل خورده اید عیبی ندارد چون در هر صورت این نشانه می‌تواند از نشانه های تومور مغزی باشد. این تومورها می‌توانند در بخش آهیانه و یا لوب پیشانی مغز به وجود آمده باشند.

تومور ها می‌توانند احساس لمس یا فشار را تحت تاثیر قرار دهند. از دیگر نشانه های تومور مغزی این است که توانایی حس کردن دما و درد با توجه به مکان تومور و مقدار پیشرفتش می‌تواند به مشکل بخورد.

اولین علائم تومور مغزی

تغییرات بینایی از علائم تومور مغزی

وجود تومور در نزدیکی عصب بینایی و یا روی آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بینایی شود. این مشکلات که از علائم تومور مغزی هستند می‌توانند دوبینی و تاری دید باشند. برخی دیگر از تومورهای مغزی می‌توانند منجر به حرکات غیر عادی چشم ها شوند. بعضی از بیماران احتمال دارد که نقاط کور در دیدشان ایجاد شود و یا  بخشی از دید محیطی خود را از دست بدهند و یا در موارد خطرناک دچار نابینایی ناگهانی شوند که در این صورت حتما باید سریعا به پزشک مراجعه شود. مشکلات بینایی از جدی ترین نشانه های تومور مغزی است.

عوامل خطرساز برای ابتلا به تومور مغزی

هیچ راه تضمین شده ای برای جلوگیری از تومور مغزی وجود ندارد. تومور مغزی به علت های ناشناخته ای می‌تواند اتفاق بیفتد. یک سری از عوامل هستند که احتمال بروز نشانه های تومور و مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می‌دهند.

ژنتیک

وجود ژن های خاص در دی‌ان‌ای بدن انسان باعث ایجاد تومور در مغز می‌شود. افرادی که در دی‌ان‌ای خود کد های ژنتیکی مربوط به ایجاد تومور را داشته باشند، با احتمال بیشتری زودتر به تومور مغزی دچار می‌شوند و نشانه های تومور مغزی را بروز می‌دهند. این افراد سابقه‌ی فامیلی ابتلا به تومور را در اجداد و یا خانواده خود دارند. در صورت داشتن سابقه‌ی فامیلی حتما باید به پزشک برای بررسی های بیشتر مراجعه کرد.

پرتوها و تشعشعات

اگر سابقه‌ی برخورد با پرتوهای مضر را داشته‌اید و یا پیش از پنج سالگی در معرض تشعشعات قرار گرفته اید، باید بدانید که احتمال بروز نشانه های تومور و مبتلا شدن به این بیماری در شما بیشتر است.

عوامل دیگر

مانند دیگر سرطان ها عواملی مثل سیگار کشیدن، آلودگی های هوا و سموم محیطی، سبک زندگی نامناسب، عفونت ایدز، متاستاز سرطان های دیگر به مغز و… از عوامل ایجاد تومور مغزی می‌باشند.

راه های تشخیص تومور مغزی

وقتی شما با داشتن نشانه های تومور مغزی به پزشک مراجعه می‌کنید. پزشک با بررسی نشانه های تومور مغزی برای تشخیص، تایید و یا رد بیماری‌تان اقدام می‌کند.

معاینه فیزیکی

برخی تست های حرکتی مثل تست تعادل می‌تواند مشکلات در ساقه‌ی مغزی و یا دیگر نقاط مغز را نمایان کند. علاوه بر این تست ها از آزمون های رفتاری نیز کمک گرفته می‌شود. مشکلات رفتاری و حرکتی از علائم تومور مغزی می‌باشد.

تشخیص تومور مغزی

تصویربرداری

حالا که پزشک با توجه به نشانه های تومور مغزی کمی به بیماری مشکوک شده است دستور تصویربرداری می‌دهد. سی‌تی‌اسکن مغزی می‌تواند در اکثر موارد تومور های مغزی را نشان دهد.

البته علاوه بر CTاسکن از MRIهم استفاده می‌شود و MRIخیلی بهتر و واضح تر تغییرات تومور و مکان و دیگر مشخصات آن را نشان می‌دهد و به سی‌تی اسکن ارجحیت دارد. اما هنوز در بسیاری از بیمارستان ها از سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود.

دیگر آزمایش ها

تومور مغزی فعالیت های بدنی را تغییر می‌دهد و با توجه به مکان تومور، تولید و یا ترشح هورمون و آنزیم ها، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تست های آزمایشگاهی دیگر مثل آزمایش خون می‌تواند این تغییرات بدنی را به خوبی نشان دهد. برای مثال آنزیم های کبدی و میزان الکترولیت های بدن تغییر می‌کند و این‌ها از علائم  تومور هستند که با آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند.

راه های درمان تومور مغزی

باید بدانید که هر چه زودتر با توجه به علائم  تومور به پزشک مراجعه کنید، درمان زودتر و بهتر صورت می‌گیرد. با توجه به میزان پیشرفت تومور و مرحله‌ی بیماری، درمان متفاوتی اجرا می‌شود.

جراحی

بهترین و اولین گزینه برای درمان، جراحی و برداشت تومور است. پزشک با مشاهده‌ی تومور و بررسی علائم تومور مغزی می‌تواند امکان جراحی را بررسی کند. طی جراحی کل تومور بدون آسیب به بافت مغزی اطراف و یا با کمترین و کوچکترین آسیب برداشته می‌شود. در صورت باقی ماندن مقداری از تومور برای اطمینان از برنگشتن تومور و بیماری، بیمار تحت پرتودرمانی و شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد.

شیمی‌درمانی

این روش درمانی در ادامه‌ی دیگر درمان ها و یا به صورت مجزا در درمان اکثر تومور های مغزی صورت می‌گیرد. دارو های شیمیایی مورد استفاده در شیمی‌درمانی با از بین بردن سلول های سرطانی و کند یا متوقف کردن روند رشد آن ها، از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند و نشانه های تومور مغزی را از بین می‌برد. عوارض شیمی‌درمانی می‌تواند آزار دهنده باشد. مثل حالت تهوع، سردرد، ریزش مو و… .

جراحی نانو

جراحی نانو نیز یکی از روش‌های برداشتن کامل تومور است. تومورهای مغز و نخاع با این روش به راحتی و با کمترین آسیب برداشته می‌شوند و علائم تومور مغزی از بین می‌رود.

درمان تومور مغزی

پرتودرمانی

پرتو درمانی نیز مثل شیمی‌درمانی به صورت مجزا و یا بعد از درمان های دیگر برای اطمینان از برداشتن کامل تومور و از بین رفتن کامل نشانه های تومور مغزی صورت می‌گیرد. طی این روش، با در معرض پرتو قرار دادن تومور ها، روند رشد آن‌ها و پیشرفت بیماری متوقف و یا کند می‌شود. تومور ها به مرور کوچک شده و از بین می‌روند. نشانه های تومور مغزی نیز به مرور از بین ‌می‌رود.

درمان هدفمند

یکی از جدیدترین روش های درمانی، درمان هدفمند است. این روش درمانی کمترین اثر مخرب را به بافت های دیگر دارد. داروهایی که در این روش استفاده می‌شوند به صورت مستقیم و مجزا فقط روی سلول های سرطانی و توموری اثر می‌گذارند. سلول های سرطانی به مرور از بین می‌روند و روند پیشرفت تومور مغزی، کند و متوقف می‌شود. نشانه های تومور مغزی نیز کم‌کم از بین می‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *