سرطان پروستات و همه چیز درباره ی آن

سرطان پروستات و همه چیز درباره ی آن

همه چیز در مورد سرطان پروستات

 

سرطان به تکثیر خارج از کنترل سلول ها گفته می شود. زمانی که سلول های یک بافت بصورت کنترل نشده و خارج از روند عادی شروع به تکثیر می کند. آن بافت به اصطلاح سرطانی می شود. گاهی اوقات این توده ی سرطانی از بافت خود حرکت کرده و در بافت های دیگر نیز ایجاد سرطان می کند. به این امر اصطلاحا متاستاز یا تهاجم گفته می شود. سرطان پروستات شایع ترین و مهم ترین سرطان در بین مردان است به صورتی که دومین عامل مرگ و میر در جهان گزارش شده است.

سرطان پروستات و همه چیز در مورد آن

غده ی پروستات در تولید و ذخیره ی مایع منی نقش دارد و بنابراین علاوه بر مشکلی که در آقایان ایجاد می کند ، می تواند بر روی روابط زناشویی و حفظ خانواده و از نظر اجتماعی نیز اثرگذار باشد.

ساختار و عملکرد غده پروستات

پروستات غده ای در دستگاه تناسلی مردان است. این غده در لگن زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. پروستات در ساخت و ذخیره ی مایع منی نقش دارد. اندازه ی متوسط پروستات مشابه گردو است و اگر این غده بیش از مقدار طبیعی رشد کند و سرطانی شود دفع ادرار را کند می کند چون قسمتی از پیشابراه از غده پروستات می گذرد.

علائم سرطان پروستات

علائم سرطان زمانی بروز پیدا می‌کند که سرطان به مراحل پیشرفته تری رسیده باشد و در مراحل اولیه معمولا علامت خاصی را نشان نمی دهد.علائم آن شامل این موارد است:

  1. سوزش ادرار
  2. احساس دفع ادرار در اغلب موارد
  3. کاهش و قطع جریان ادرار
  4. خون در ادرار و مایع منی
  5. عدم نعوظ آلت تناسلی
  6. احساس درد در ناحیه تناسلی و مفاصل ران

بسیاری از این علائم مختص سرطان پروستات نیستند و می توانند به دلیل بیماری های دیگر مربوط به سیستم ادراری تناسلی نیز باشند. بررسی این علائم توسط پزشک ضروری است.

 

حتما بخوانید : مهمترین علائم سرطان پروستات

 

علائم سرطان پروستات

بیماری های دیگر با علائمی مشابه سرطان پروستات:

در مردان با افزایش سن به دلیل رشد سلول های غده پروستات (هایپرپلازی خوش خیم) غده پروستات به صورت غیر سرطانی رشد می کند و علائم مشابه سرطان پروستات را ایجاد می کند که با سرطان اشتباه گرفته می شود. علاوه بر بیماری BPH یا هایپر پلازی خوش خیم پروستات التهاب پروستات ، که پروستاتیت نامیده می شود نیز علائم مشابه سرطان پروستات را دارد.

شیوع سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین سرطان بین مردان است. این سرطان بیشترین بروز و دومین علت مرگ را به خود اختصاص داده است. میزان بروز و ابتلا در ایران روز به روز رو به افزایش است و سالانه افراد زیادی را مخصوصا در بین میانسالان به خود درگیر می کند. با توجه به سبک زندگی امروزی و پیر شدن جمعیت ایران بهتر است مطالعات زیادی در این زمینه صورت گیرد.

عوامل خطرساز در سرطان پروستات

سن یکی از عوامل خطرساز بسیار مهم در این سرطان  در بین مردان است. ۷۰ درصد مردان دارای سرطان پروستات،سن بالای ۶۵ سال دارند. در همه ی سرطان ها وراثت و عوامل ژنتیکی نیز نقش بسزایی دارد و معمولا افرادی که زیر سن ۶۰ سالگی به سرطان پروستات مبتلا می شوند به دلایل ژنتیکی است. برخی گزارش ها حاکی از تاثیر موادغذایی و محیط بر سرطان پروستات است.

علل ابتلا به سرطان 

از بین عللی که برای ابتلا به سرطان پروستات به آن اشاره شده است در زیر مهم ترین آنها معرفی خواهد شد.

سن بیمار در سرطان پروستات

سرطان پروستات را سرطان افراد پیر می نامند چون بیشتر افراد مسن درگیر این نوع سرطان می شوند.افرادی که بالای ۵۰ سال دارند بهتر است هر ساله برای کنسر پروستات آزمایش چکاپ انجام دهند.

عوامل ژنتیکی

ابتلای یکی از افراد خانواده به سرطان پروستات احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

 سرطان پروستات بدخیم

هورمون های اگزوژن

این عامل بیشتر مربوط به افرادی است که از نظر جنسی می خواهند به خوبی عمل کنند و یا افرادی که در باشگاه های بدنسازی برای پیدا کردن اندام های مناسب از هورمون های تستوسترون استفاده می کنند.

مواد غذایی

مواد غذایی برای تقریبا اکثر بیماری ها نقش به سزایی دارد .در مورد سرطان پروستات ،افرادی که ویتامین سی و ای کمی دارند مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

بیماری های مقاربتی

بیماری های جنسی مثل سفلیس ،سوزاک ،هرپس و … می تواند علاوه بر ایجاد عفونت می تواند راهی برای ایجاد سلول های سرطانی در پروستات ایجاد می کند.

مراحل سرطان پروستات 

درجه بندی کنسر پروستات  به میزان شباهت سلول ها ی پروستات به سلول های طبیعی و سرطانی بستگی دارد.یعنی هر چه سلول مورد مطالعه از سلول های طبیعی از نظر عملکرد و ساختار تفاوت داشته باشد درجه ی سرطان بالاتر گزارش می شود .این درجه بندی در یک معیار از ۲ تا ۱۰ قرار داد شده است و در معیار دیگری به نام گلیسون از ۱ تا ۴ درجه بندی شده است.هر چه درجه سرطان بالاتر باشد،میزان رشد و گسترده شدن و انتشار در بدن نیز افزایش می یابد.در مرحله یک و دو ،سرطان پروستات به صورت موضعی رشد کرده و از محل خود فراتر نرفته است. در مرحله ۳ که به آن موضعی پیشرفته گفته می شود ،سلول های سرطانی به کیسه ی منی نیز منتشر می شوند و در مرحله ی چهار ،سلول ها توسط خون و لنف به سایر قسمت های بدن نیز نفوذ پیدا می کنند.

سرطان پروستات خوش خیم

روش های تشخیص سرطان پروستات

بیوپسی

یعنی نمونه برداری از بافت بیمار. در این روش پزشک اورولوژیست (متخصص دستگاه تناسلی و ادراری) به وسیله ی سوزن مخصوص مقداری از بافت را برداشته و با بررسی های پزشک پاتولوژیست (متخصص آسیب شناسی های بافت) بدهیم و سرطانی بودن پروستات را تعیین می کند. گاهی در مردان آزمایش خون برای سنجش متاستاز یا انتشار سرطان در بدن را نیز انجام می دهند.

اسکن استخوان

این روش برای تشخیص سرطان انتشار یافته به کار می رود. به صورتی که مقداری از ماده رادیواکتیو را به جریان خون تزریق کرده و این ماده جذب سلول های سرطانی موجود در استخوان می شوند. با دستگاه اسکنر می توان سلول های سرطانی در مغز استخوان که از سرطان پروستات منشأ گرفته است را ردیابی کرد.

سی تی اسکن

دستگاهی که با استفاده از اشعه ایکس ،تصاویری از جزئیات اعضای بدن و مخصوصا لگن به پزشک ارائه می دهد.

ام آر آی

تصویر برداری از اعضای درونی بدن به وسیله ی آهنربای بسیار قوی متصل به کامپیوتر و تشخیص راحت تر توسط پزشک.

درمان سرطان پروستات

انتخاب روش درمانی در ابتدا به درجه سرطان بیمار و میزان گسترش آن در بدن بیمار بستگی دارد.

انتخاب روش های درمانی مختلف برای سرطان پروستات گاهی برای بیمار مشکل است. پزشک مربوطه می تواند بسته به سبک زندگی بیمار و میزان سازگاری نسبت به درد و موقعیت اجتماعی و روابط زناشویی بیمار بهترین روش درمانی را به بیمار پیشنهاد دهد.

پروستات برداری رادیکال 

در این روش غده ی پروستات به صورت کامل و همراه با غدد لنفاوی ناحیه ی لگن برداشته می شود . پروستات برداری رادیکال گاهی با تکنیک دیگری همراه است که عصب مربوط به نعوظ آلت آسیب نمی بیند و نعوظ فرد به درستی انجام می شود که البته این روش در همه ی موارد موفق عمل نکرده است.

نشانه های سرطان پروستات

پرتو درمانی:

در این روش به وسیله ی تابش پرتو به پروستات بیمار،سلول های سرطانی را می کشند. تکنیک دیگری مرتبط با پرتو درمانی وجود دارد که دانه های حاوی پرتو رادیواکتیو را در اطراف سلول های سرطانی می کارند و از این طریق باعث مرگ سلول های سرطانی پروستات می شوند.

هورمون درمانی:

هورمون درمانی برای افرادی با درجه پایین سرطان و مراحل اولیه ی سرطان توصیه می شود.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است.

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *