سرطان سینه ، تشخیص آن

سرطان سینه ، تشخیص آن

سرطان سینه و نحوه تشخیص آن

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین خانم ها محسوب می شود . ولی در آقایان هم ممکن است دیده شود.به طور میانگین از هر 8 نفر 1 نفر در بین جمعیت زنان به این بیماری مبتلا می شوند. 25 درصد از سرطان های موجود در دنیا را سرطان سینه به خود اختصاص داده است. که در ایران سالیانه 8 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

تشخیص سرطان سینه

اولین مرحله در تشخیص سرطان سینه معایناتی است که خانم ها باید به صورت دوره ای  سینه را لمس کنند و در صورت وجود توده یا کیست به پزشک مراجعه کنند. وجود هر گونه توده نشان دهنده ی سرطان سینه نیست . ولی در صورت تشخیص در مراحل اولیه و درمان به موقع می توان از پیشرفت سرطان جلوگیری کرد. زمانی که تشخیص در ابتدا کار صورت بگیرد . معمولا توده مورد نظر از بافت خارج می شود .که این کار جلوی خطرات بعدی بیماری را می گیرد.

با تشخیص درست و درمان به موقع این نوع سرطان فرد بهبودی کامل پیدا می کنه و میتواند به زندگی عادی برگردد.

علائم و نشانه های سرطان سینه

خوبیه سرطان سینه اینه که اولین علامت یا علائم توسط خود فرد تشخیص داده می شود . معمولا به خانوم ها توصیه می شود بصورت دوره ای سینه یا پستان را لمس کرده . و از نظر وجود توده در پستان مورد بررسی قرار دهند.

این توده ها گاها بسیار دردناک می شوند.  یا به همراه علائم دیگر خود را نشان می دهند. در این قسمت به شرح و توضیح کامل علائم و نشانه های سرطان پستان می پردازیم:

توده های سینه یا پستان

توده های پستان در مراحل اولیه تشکیل قابل لمس نیستند. اما با بزرگ شدن این توده ها می توان انها را لمس کرد. این توده ها اغلب سفت، نامرتب اند و تعدادشان محدوده و به راحتی تکان نمی خورند . در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. اما در برخی موارد ممکن است هیچ کدام از این علائم مشاهده نشود . و تنها با ماموگرافی قابل تشخیص است.

در زنان شیرده رسوب کلسیم شیر در مجاری پستان گاهی توده هایی ایجاد می کنه که ممکن است با توده های سرطانی اشتباه گرفته بشن . که در این صورت می توان به پزشک متخصص جهت اطمینان مراجعه کرد.

 

کیست سینه

ترشحات پستان

ترشحات از نوک پستان نسبتا شایع است . و در خیلی از موارد خوش خیم به حساب می آید . اما درهر صورت باعث ترس و نگرانی در بین خانم ها می شود.

در اکثر موارد این ترشحات بر اثر بیماری هایی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید، نارسایی کلیه، بیماری های غده هیپوتالاموس و حتی در نوزادان به دلیل سطح بالای هورمون استروژن مشاهده می شود. اما به دلیل همراهی سرطان سینه با ترشحات پستان اهمیت این موضوع قابل چشم پوشی نیست.

پس به طور کلی ترشحات نوک سینه در اکثر موارد خوش خیم است و تشخیص نهایی آن به عهده پزشک متخصص می باشد . و مهم ترین ترشحاتی که نیاز به بررسی دقیق دارند ترشحات خونی، خود به خودی از یک سینه همراه با توده و ترشحات در سنین بالاتر است.

تغییرات پوست سینه

اگه سرطان پیشرفته باشد تغییراتی در رنگ پوست و فرم سینه ایجاد می شود. که این تغییرات گاهی نشانه حاملگی هم می تواند باشد.

سایر تغییراتی که ممکن است در پوست سینه دیده شود شامل: فرورفتگی، کشیدگی پوست، تغییر فرم، تغییر فرم در هاله های اطراف، ایجاد زخم، برجستگی عروق زیرجلدی، متراکم شدن سینه به سمت بالا، توروم و ایجاد حالت پوست پرتغالی در سینه است. هر چند این علائم در بیماری های خوش خیم سینه هم مشاهده می شود.

تغییر سایز سینه

افزایش یا کاهش سایز سینه یکی دیگر از علائمی است که میتواند حائز اهمیت باشد.

به طور کلی در 3 حالت ممکن است سینه ها افزایش سایز داشته باشند: در زمان بارداری، روز های قبل و بعد از قاعدگی و در صورت افزایش وزن، اما اگر سینه ها به طور ناگهانی و بدون وجود هیچ کدام از عوامل بالا دچار افزایش سایز شد . باید جهت معاینه اقدام کرد.

کاهش سایز سینه ها هم می تواند به دلیل کاهش وزن،کاهش هورمون استروژن و گاهی اوقات به دنبال سندروم تخمدان پلی کیستیک اتفاق بیوفته اما در صورت مشاهده شدن نیاز به پیگیری دارد.

درد پستان

درد پستان یک مشکل شایع بین خانوم هاست که اکثر خانوم ها تجربه می کنند. اما گاهی اوقات احساس درد به تنهایی دلیل مراجعه خانم ها به پزشک می شود چون می تواند زندگی فرد و فعالیت روزانه را تحت تاثیر قرار دهد. اینکه درد به تنهایی نشان دهنده سرطان سینه باشد یک اتفاق نادر است. اما اگر درد غیرقابل تحمل باشد. و فرد را نگران کند بهتر است به پزشک مراجعه کند.

انواع سرطان سینه 

بیشتر سرطان های سینه از نوع خوش خیم هستند و قادر نیستند از محلی که در آن حضور دارند به محل دیگری منتقل شوند . پس درمان راحت تری دارند و اغلب بی خطراند و با یک عمل جراحی می توان انها را از بافت سینه خارج کرد.

نوع دیگر سرطان های متاستازی یا بدخیم نام گذاری می شوند .که قادرند از محل اولیه خود جدا شده و به سایر بافت ها مهاجرت کنند. و دیگر اندام ها را هم مبتلا کنند .که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند. درمان برای بیمار و پزشک آسان تر خواهد بود و احتمال بهبودی کامل افزایش پیدا میکند.

 

سرطان پستان

عوامل ابتلا به سرطان سینه

وراثت و ژنتیک

به طور کلی سرطان ها، بر اثر جهش یا تغییراتی در ژن به وجود میان . پس میتونن از یک نسل به نسل دیگه منتقل بشن . اما نمیشه عامل وراثت به همه سرطان ها نسبت داد. سرطان سینه فقط بین 10-5 درصد میتونن ارثی باشن. به طور مثال اگر در خانواده فرد مبتلا حداقل دو نفر از افراد درجه یک همان نوع سرطان را داشته باشن. بیماری این فرد ارثی به حساب میاد.

گاهی اوقات به خاطر سبک غلط زندگی که بین همه اعضا خانواده مشترکه (مثل مصرف دخانیات و تنباکو) می تونه یک عامل مهم در بروز سرطان های مشابه بین اعضا یک خانواده باشه . و به اشتباه اون بیماری ارثی در نظر بگیریم.

یک نکته مهم دیگه درمورد سرطان های ارثی اینه که این نوع از سرطان ها در سنین پایین بروز می کنند . پس احتمال ارثی بودن سرطان سینه کمتر است.

سبک زندگی در سرطان سینه

ورزش منظم، عدم مصرف الکل و حفظ وزن سه عامل بسیار مهم و تاثیرگذار برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه هستن. به گفته یکی از محققین:چنیسون واشنگتن (انتخاب سبک زندگی سالم همانند بستن کمربند ایمنی در اتومبیل است. تضمین نمی کند که شما در تصادف اتومبیل مجروح نمی شوید، اما خطر آسیب و جراحت را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.)

بعضی عوامل مثل افزایش سن یا داشتن سابقه خانوادگی قابل تغییر نیست . اما سبک زندگی را می توان به گونه ای انتخاب کرد . که در جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان باشد. به طوریکه 50 درصد از سرطان ها با انتخاب سبک درست زندگی قابل پیشگیری اند.

راه های تشخیص سرطان سینه 

خودآزمایی:

همانطور که گفتیم اولین مرحله در تشخیص سرطان سینه خودآزمایی پستان است. که توسط خود فرد انجام میشه و بسیار حائز اهمیت است.

شامل دو مرحله است:1- نگاه کردن 2- لمس کردن

1-نگاه کردن:

مقابل آینه می ایستیم و پستان ها را از نظر تغییرات غیرطبیعی خصوصا از نظر فرورفتگی پوست و توکشیدگی نوک سینه ها و سایر علائم که قبل گفته شد بررسی میکنیم.

2-لمس:

برای معاینه باید از بند آخر انگشت استفاده کرد و از نظر لمس توده در پستان و یا سفت شدن بافت و همچنین عدم خروج ترشحات از نوک سینه مورد بررسی قرار بدیم.

تشخیص توسط پزشک:

معاینه سینه باید بعد از 20 سالگی با فاصله 6 ماه تا 1 سال انجام بشه . و بهترین زمان هم برای مراجعه به پزشک 2 الی 3 روز بعد از پایان قاعدگی است.

توجه داشته باشیم فقط با معاینه توسط پزشک می توان نوع و ماهیت یک ضایعه را تشخیص داد.

 

تشخیص سرطان سینه

ماموگرافی:

ماموگرافی عکس برداری توسط اشعه x است.

بهتره معاینات ماموگرافی در سنین  39-35 سالگی شروع بشه . اما با توجه به شیوع بالای این بیماری با مشورت پزشک بهتره سالی یکبار انجام بشه.

راه های درمان سرطان سینه

چنانچه بعد از معاینه توسط پزشک و انجام سونوگرافی و ماموگرافی سرطان پستان تایید شد . اولین مرحله نمونه برداری از بافت سینه است . در صورتی که جواب پاتولوژی تائید کننده ی سرطان سینه بود . مراحل بعدی درمان شروع می شود.

جراحی:

با توجه به نوع و میزان پیشرفت توده بخشی از بافت را همراه با توده خارج می کنند . و یا در صورت لزوم کل اندام سینه را همراه با غدد لنفاوی همان ناحیه بر می دارند.

علاوه بر آن همزمان از غدد لنفاوی زیر بغل هم نمونه برداری انجام میشه.

دارو درمانی:

پس از آماده شدن جواب بیوپسی ، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا هردو ممکن است برای درمان انتخاب بشه . در بعضی موارد با توجه به نظر پزشک رادیوتراپی هم برای بیمار انجام می شود.

 

سرطان پستان

نحوه پیشگیری از سرطان سینه

  1. ورزش کنید.
  2. تراکم سینه خود را بشناسید.
  3. سابقه سرطان سینه را در خانواده خود بررسی کنید.
  4. از قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس خودداری کنید.
  5. از داروهای هورمونی کمتر استفاده کنید.
  6. به نوزاد خود شیر بدهید.
  7. تغذیه سالم داشته باشید.
  8. در صورت مشاهده علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب توسط تیم محتوای مصطفی بهمدی تهیه شده است .

جهت آشنایی با مصطفی بهمدی کلیک کنید.

مصطفی بهمدی را می توانید در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *